Highway

Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója és Dr. Garami Miklós egyetemi docens, a SOTE II. sz. Gyermekklinikájának igazgató-helyettese
Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója és Dr. Garami Miklós egyetemi docens, a SOTE II. sz. Gyermekklinikájának igazgató-helyettese
Forrás: ITB
Távmunka az eszközökön túl

Amikor a távolság közelebb hoz

A járványhelyzet egyértelműen megmutatta, hogy a digitalizáció nem cél, hanem eszköz – nem pusztán hasznos, hanem gyakorlatilag nélkülözhetetlen eszköz a társadalom és a gazdaság számára. Ugyanakkor az is megmutatkozott, hogy a digitalizációt csak az emberi tényező maximális figyelembevételével lehet jól csinálni.

Ha van vállalat, amelytől mindenki elvárhatta, hogy a vírusveszély miatt bevezetett utazási és munkavégzési korlátozások ne jelentsenek számára nagy gondot, az Magyarország legnagyobb informatikai szolgáltatójának számító T-Systems volt. A cég zökkenőmentesen át is állt az új működési módra: az első naptól kezdve a T-Systems dolgozóinak 90-95 százaléka otthonról dolgozik.

 

Online mindenki ott van

A megváltozott helyzethez való alkalmazkodás azonban nem csak távmunkát jelent, és a T-Systems számos intézkedéssel igyekszik enyhíteni az esetleges nehézségeken. Így például autót biztosítottak azoknak a kollégáknak, akik számára nem megoldott a távmunka, hogy ne kelljen tömegközlekedniük, tudtuk meg a vállalattól. Ahol a házastárs vagy az iskolás gyermek is karanténba kényszerült, az otthoni számítógép is szűk keresztmetszet lehet: ilyen esetekben hordozható számítógépet adnak a munkatársak családjának.

A munkát sem lehet ugyanúgy végezni, mint az irodában, hiszen megváltozott a korábbi leterheltség és a munka eloszlása. Ennek kezelésére kijelölték a törzsidőt és munkavégzési ajánlásokat fogalmaztak meg, hogy ne érjenek egymásba az online értekezletek, illetve az otthon maradt családtagokra, gyerekekre is maradjon idő (például az együtt tanulásra).

Mindezeken túl új kommunikációs csatornák és kezdeményezések is gyakoribbá váltak: hetente tartanak online munkatársi tájékoztatót a dolgozók és a menedzsment részvételével, ahol az aktualitásokon túl minden kolléga kérdezhet és azonnal választ is kaphat az őt érdeklő kérdésekre.

 

Megosztott tudás

Érdekes új kezdeményezés a T-Systems Tudásbörze. Ez egy olyan online tudásbázis, ahol a vállalat kollégái oktatásokat ajánlhatnak fel és kérhetnek – korántsem kizárólag szakmai témákban.

Az első két hét alatt közel 400 kolléga vett részt valamilyen saját oktatáson, amelyek között elsősorban szakmai oktatások szerepeltek. A Microsoft Teams platformú, élő videóban lebonyolított oktatásokról felvétel készül, hogy eltárolják a Tudásbörze wiki-oldalán, így az élőben átadott tudás nem vész el. A wiki egyúttal tudásátadó felületként is szolgál, itt van lehetőség a dokumentumok, segédanyagok, információk megosztására.

Az emberi tényezővel párhuzamosan a felelősség is olyan, amelyet a digitalizációban jártas vállalatok ebben a helyzetben nem hagyhatnak figyelmen kívül. A T-Systems Magyarország a Magyar Telekom csoport tagjaként elsőként ajánlott fel extra adatot ügyfelei számára, de számos más területen támogatja a hazai közösségeket. A járvány idején még fontosabb minden olyan segítség, amely az egészségügy és az egészségügyben dolgozók helyzetén segít. A T-Systems társadalmi felelősségvállalása keretében laptopokat adományozott a SOTE II. sz. Gyermekklinikán kezelt gyerekek digitális oktatásának támogatására, és szintén eszközadománnyal segítette a János kórház koraszülött osztályának Skype és Viber alapú távtanácsadását.  Ezen túlmenően az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködve a vállalat 4 millió forint értékben támogatja digitális eszközökkel a rászoruló családok gyermekeinek távoktatását.