Path

14_1.jpg
Forrás: ITB
Alkalmazkodásból jeles

Dinamikus fejlődéssel számolnak idén a hazai startupok

Gyors alkalmazkodás, az intenzív növekedés folytatása, új piacok meghódítása jellemezte az ITBUSINESS által megkérdezett hazai startupok tavalyi évét. A folytatásban is további nemzetközi térhódításra készülnek, és komoly lehetőségeket kínál számukra a digitalizáció felpörgése.

A nagy növekedési potenciál mellett az alkalmazkodóképesség a startupok egyik fontos jellemzője, és ez 2020-ban a koronavírus-járvány miatt jelentősen felértékelődött. Az ITBUSINESS által megkeresett startupoknál nemcsak a működésüktől amúgy sem távol álló home office-ra történő gyors és gördülékeny átállás volt általános, de az is, hogy a fejlesztéseikkel, termékeikkel és szolgáltatásaikkal is sikeresen alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez. Ez pedig azt eredményezte, hogy miközben idén is fenntartották a növekedést, megalapoztak egy talán még gyorsabb fejlődést 2021-ben.

 

Megtartani az egyensúlyt

Szekeres Péter, Neticle
Szekeres Péter, Neticle
„IT-startupként szerencsésebbek voltunk más piaci szereplőknél, mert nagyon gördülékenyen átálltunk a teljesen távoli munkavégzésre. Eddig is az volt a célunk, hogy mindegy legyen, hogy valaki a szomszéd asztalnál ül vagy egy másik országban, ugyanolyan elvek mentén kezeljük a videóhívásokat, kommunikációt, feladatokat. Tippeket is adtunk, hogy hogyan próbálják a csapattagok beosztani idejüket, hogy a munka és magánélet egyensúlya fenntartható legyen. Talán ez a legnehezebb az otthoni munkavégzésben, hogy alacsony stresszel lehessen kezelni”, számolt be Szekeres Péter, a Neticle Kft. társalapítója és ügyvezető igazgatója arról, hogyan alkalmazkodtak a cégnél a járványhelyzethez. A vállalat bevételei ugyan elmaradtak a 2020 januárjában tervezettől, de így is sikerült majdnem megduplázniuk a forgalmat. „Elfogadtuk, hogy bizonyos szektorok kiesnek az ügyfélkörünkből, például a HoReCa-szektor szereplői, és biztosítottuk őket, hogy itt leszünk, ha újra szükség lesz ránk. A felszabadult energiákat pedig belső fejlesztésekre, tesztelésekre, innovációs feladatokra tereltük, a jövőbe fektettünk”, tette hozzá.

A Neticle vezetője arra a legbüszkébb, hogy nem kellett embert elküldeniük vagy fizetést csökkenteniük. A rendezett körülmények és a fegyelem is hozzájárult ahhoz, hogy több új, hazai és nemzetközi ügyféllel bővült a cég portfóliója. Most már osztrák, albán és indonéz ügyfelük is van, és az új bevételeik fele már a nemzetközi piacról érkezett az utolsó negyedévben. A múlt évben a Neticle főleg a DACH- (Németország, Ausztria, Svájc) régióra fókuszált a piacépítésben, de Albániában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában is megjelentek. Mivel speciális nyelvű országokról van szó, a társaság által fejlesztett, pontos nyelvi elemző rendszerrel kiemelkednek a mezőnyből ezeken a piacokon. A fejlődést a létszámmal is követték, még év elején értékesítési és HR-vezetőt vettek fel, az év végén pedig az értékesítési csapatukat bővítették tovább.

 

Amerikai sikerek

Kiss-György Máté, Asura Technologies
Kiss-György Máté, Asura Technologies
„Tavasszal azonnal olyan fejlesztésekbe kezdtünk, kérés, megrendelés nélkül, amelyek ebben a helyzetben segítséget nyújthatnak. Elkészült egy komplex arc- és maszkdetektáló algoritmusunk, és létrehoztuk a hatósági házi karantén betartásának ellenőrzését jelentősen megkönnyítő Házi Karantén Rendszert (hazikaranten.hu), amelynek indulása óta közelítünk a 37 000 felhasználóhoz, akik több mint 250 000 sikeres távbejelentkezést hajtottak végre. Emellett elindítottuk az érintésmentes parkolási rendszert támogató megoldásunkat, ami több ezer parkolóhelyen működött már tavaly is az Egyesült Államokban”, mutatta be Kiss-György Máté, hogyan alkalmazkodott az új helyzethez az Asura Technologies.

A mesterséges intelligencián alapuló videóanalitikai rendszereket és rendszámfelismerő szoftvert fejlesztő társaság vezérigazgatójának közlése szerint több, izgalmas, és a 2021-es évet is meghatározó partnerségük jött létre a múlt évben. Az már 2020 végén látszott, hogy az Egyesült Államok parkolási piacán masszív, 10-15-szörös növekedést fognak produkálni. Új partnerükkel jelen vannak a német és a skandináv piacokon is, elsősorban a parkolási területen, illetve már most is szép eredményeket hoz az együttműködésük a Boschsal. A céggel az ősz elején kötöttek megállapodást, amelynek keretében már különböző projekteken dolgoznak együtt Lettországban, Angolában és a Fülöp-szigeteken. A Tungsrammal szintén 2020-ban tető alá hozott megállapodás pedig izgalmas hazai és nemzetközi projekteket vetít előre az okosváros-fejlesztések területen. Az Asura bahreini partnerével pedig kiterjesztették megállapodásukat az egész Közel-Keletre, aminek a hatásai már látszanak a régióból érkező megnövekedett érdeklődésből.

„Földrajzilag nem számít új piacnak a cég életében az Egyesült Államok, de 2020 elején itt debütált új, érintésmentes parkolási termékünk, amely iránt óriási az érdeklődés. A tavalyi, határozottabb, közel-keleti, német és skandináv jelenlét jó alapot jelent a növekedéshez. Új partnerünk már 30 éve dolgozik a DACH-régióban, komoly szakmai ismerettel és kapcsolati tőkével rendelkezik elsősorban a parkolási szektorban. Közel-Keleten az eddigi tapasztalataink szerint a komplex videóanalitikai megoldásainkban van nagy lehetőség, de persze itt is az a cél, hogy megjelenjünk okosparkolási rendszereinkkel”, fűzte hozzá Kiss-György Máté.

Az Asura csapata 2019-hez képest hét fővel bővült a múlt évben, főként fejlesztőkkel. A fejlesztést a folyamatosan induló új projektek indokolták, illetve az, hogy a kezdeti „dobozos termék” értékesítéstől egyre inkább elmozdulva komplex rendszereket szállítanak, ugyanakkor ezeknek a „szívét” továbbra is az alaptechnológiáik adják.

 

Bővítési kényszer

Deliága Ákos, Talk-A-Bot
Deliága Ákos, Talk-A-Bot
Egyik napról a másikra döntöttek úgy a Talk-A-Botnál, hogy ingyenessé teszik a cégek számára a teljeskörű megoldást nyújtó belső kommunikációs platformjukat. A döntés helyesnek bizonyult, a CHEQ nevű termék Krízis változatát eddig többtucat vállalkozás és non-profit szervezet igényelte, köztük több száz és több ezer munkavállalóval rendelkezők is. „Hirtelen sok ügyfél kezdte el használni a terméket és mivel használat közben jönnek az igazi ötletek, a koronavírus nekünk bővítési kényszert hozott annak érdekében, hogy bírjuk az iramot és ne mondjunk le a jövőről, azaz a folyamatos fejlesztésről se”, mondta el Deliága Ákos, a Talk-A-Bot alapító-ügyvezető igazgatója. A nagyvállalati chatbot-megoldásokat fejlesztő, 2016-ban rajtolt cég korábban főleg az ügyfélszolgálati kommunikáció automatizálásában segített partnereinek, 2020 végére viszont az ügyfeleik nagyobb része már a HR-feladatokat támogató CHEQ nevű, belső kommunikációs megoldásukat használja. „Olyan vállalatokkal dolgozunk, amelyek időben felismerték a HR digitalizációjának szükségességét, vagy képesek voltak erről gyors döntést hozni. Az ő példájuk mutatja, hogy a mérhető belső kommunikáció nemcsak egy »nice to have« elem a HR eszközrendszerében, hanem a vállalatirányítás egyik kritikus üzleti funkciójává emelkedett”, fűzte hozzá Deliága Ákos. A társaság nemzetközi szinten is terjeszkedett, Lengyelországban is lettek új ügyfeleik, 2021-ben komoly bejelentéssel készülnek ezzel kapcsolatban.

A tavalyi évet 34 kollégával kezdte a vállalat és 38-cal zárja. Ennél azonban jóval nagyobb mértékben nőtt a hatékonyságuk egy féléves, átfogó szervezetfejlesztési folyamatnak köszönhetően: tudták támogatni az 50 százalékos árbevétel-növekedés okozta extra munkát, és még innovációra, piaci terjeszkedésre is maradt idő.

 

Felgyorsultak az események

Horváth Dorka, BookR Kids
Horváth Dorka, BookR Kids
„Abból tudott sokat profitálni a BOOKR Kids, hogy nagyon gyorsan tudtak alkalmazkodni az új körülményekhez, ugyanis egy hétvége alatt sikerült megoldaniuk, hogy az eredetileg osztálytermi környezetre kifejlesztett angol nyelvtanító terméküket távoktatásban is lehessen használni”, mondta el érdeklődésünkre Horváth Dorka, a társaság alapító-ügyvezetője. A startup amellett, hogy a rendszert felkészítette az új igényekre, tanári segédleteket és oktatóvideókat is készített arról, hogyan kell használni a megoldásukat.

Erőfeszítéseiknek meglett az eredménye, március végén az Oktatási Hivatal határozattal tankönyvvé nyilvánította a BOOKR Class-t, ez lett az első, teljesen online tananyag a hivatalos magyar tankönyvjegyzékben. „Az egész digitális oktatási piac berobbant, nagyon felgyorsultak az események. Bízunk abban, hogy ez csak a kezdet, és még jobban nő majd ez a terület. Az oktatás mellett sikerült leszerződnünk a legnagyobb, amerikai, családi tulajdonban lévő könyvkiadóval a nyomtatott tartalmaik digitalizálására. Egyéves tárgyalás után szerződést kötöttünk a világ egyik legismertebb tankönyvkiadójával, az Oxford University Press-szel, így a BOOKR Kids digitalizálhat és rajzolhat újra olyan, kimondottan angol tanulásra adaptált klasszikusokat, mint Sherlock Holmes történetei Sir Arthur Conan Doyle-tól. Ezeknek a megállapodásoknak is köszönhető, hogy sikerült megdupláznunk a bevételünket 2020-ban. Ezek a számok is hozzásegítettek egy újabb jelentős tőkebevonáshoz, amelynek keretében kétmillió euró tőkét, plusz kétmillió eurós hitelkeretet kaptunk”, számolt be a történésekről Horváth Dorka.

Az öt éve indult, eredetileg mesekönyvek digitalizálásával foglalkozó startup 2020-ban is több helyi partnert talált ahhoz, hogy angol nyelvtanító megoldásukat nemzetközi szinten is több helyen elérhetővé tegyék. A gyors fejlődés és a nagy érdeklődés miatt most már 28-30 fős a BOOKR Kids csapata, ami a múlt év elejéhez képest 10 fő fölötti bővülést jelent.

 

Jelentős növekedés

Idén 50 százalék körüli növekedéssel számol Horváth Dorka és azon dolgoznak, hogy a BOOKR Class megoldásukat globális hálózattá fejlesszék. Ez a termék a tervek szerint rengeteg új funkcióval és tartalommal egészül majd ki 2021-ben – fűzte hozzá a BOOKR Kids alapító-ügyvezetője.

Szekeres Péter szerint a Covid-járvány miatti ügyféloldali digitalizáció sok változást, reformot indított el, ami új lehetőségeket hozott a szövegelemzési megoldásaiknak. A Neticle-nél ebben az évben a DACH-régióra összpontosítanak és ott igyekeznek piacot építeni, emellett pedig az a céljuk, hogy 2021 végéig valamennyi EU-s országot ki tudják szolgálni.

Nanolexikon

APAC-régió: Ázsia és a Csendes-óceáni szigetek

DACH-régió: Németország, Ausztria, Svájc

HoReCa: hotels, restaurants, cafés; a vendéglátóipar egy szegmense

„Reményeink szerint a Covid-járvány konszolidálódik és kezelhetővé fog válni 2021 őszére. A piacok termelni, változtatni, mozogni akarnak majd, ami ugyanígy igaz lehet a partnerekre is. Ez jó, mert szép lendületet lehet venni, új együttműködéseket lehet kialakítani. Mi erre készültünk az egész 2020-as évben új, mesterséges intelligencia alapú megoldásainkkal, és ezt a munkát folytatjuk tovább. Idén jelenlegi és új partnereinkkel tovább fogunk növekedni az amerikai piacon. A Bosch partnerség révén komoly erősödést várunk az APAC-régióban is. Be fog érni az elmúlt év munkája a Közel-Keleten, elsősorban Kuvaitban és az Egyesült Arab Emírségekben”,  közölte Kiss-Gyögy Máté.

„A HR-terület digitalizációja nem új dolog, ám azt gondolom, hogy idén legalább ugyanolyan fejlődést, változást látunk majd, mint 2020-ban. Az alkalmazottakkal való intenzívebb kapcsolat igénye minden korábbinál erősebben merült fel tavaly a vállalatvezetők számára, nagy kockázat nélkül állítom, ez nem fog csökkenni ebben az évben sem, és aki 2020-ban nem tudott fejleszteni, az kényszerből fog idén. Számunkra 2021 egyik nagy dobása a múlt év végén már megvalósult, a CHEQ felkerül a Microsoft Azure oldalára, amely a B2B-szoftverek egyik legnagyobb globális piactere. Tavaly új partnerekkel kötöttünk stratégiai megállapodásokat, ennek köszönhetően lesz pár izgalmas bejelentésünk idén is. A technológiát, a rendszer könnyű használhatóságát és a funkciókat piacvezetőként, sőt, piacépítőként 2021-ben is nagy ütemben fejlesztjük tovább”, tette hozzá Deliága Ákos.