Anno/Futurum 2019

Jim Marous
Jim Marous
Forrás: ITB
Merre tovább, pénzvilág?

Nem újracsomagolni kell, hanem újragondolni!

Nem a szembenállás, hanem az együttműködés jelenti a jövőt a bankok és a fintech cégek számára is – mondja a digitális pénzügyek egyik legnagyobb nemzetközi guruja, a Fehér Háznak is tanácsokat adó Jim Marous, akivel egy budapesti konferencián beszélgettünk.

– Egy-két éve még a bankok és a fintechek élet-halál harcáról szóltak hírek, manapság már a bankok szerveznek startup-versenyeket, finanszíroznak fintech cégeket. Mire ez a nagy pálfordulás?

– Igazából nem változott semmi, csak mind a két oldal felismert néhány nyilvánvaló igazságot. A fintechek többségének szüksége van tőkére és ügyfélbázisra, hogy éles környezetben is kipróbálhassák megoldásaikat. A bankok pedig rájöttek arra, hogy a fintechek segítségével felgyorsíthatják az innovációt. A piacon számtalan megoldás elérhető, amelyek valószínűleg jobbak, mint bármi, amit a bankok maguk meg tudnának csinálni.

– Akkor a fintechek már nem is jelentenek veszélyt a bankokra?

– Ezt azért nem mondanám. A hagyományos pénzügyi szolgáltatók elkövették azt a hibát, hogy adtak 3-5 év előnyt a fintech cégeknek. Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy az ügyfelek megismerjék és megszokják a szolgáltatásaikat. Egyre több olyan ember van, aki már elsődlegesen a fintechek szolgáltatásait használják pénzügyeik intézésére. A számlájukat még a régi bankjukban vezetik, de a pénzforgalomra vagy a kölcsönökért már nem a bankhoz fordulnak. Vagyis nem az történik, hogy az emberek teljesen hátat fordítanak a bankoknak, hanem egyes szolgáltatásokat átviszünk egy másik, innovatívabb céghez

– Mit tehetnek a bankok, hogy továbbra is vonzóak maradjanak az ügyfelek számára?

– Fel kell ismerniük, hogy hogy az ügyfelek nem ilyen vagy olyan banki szolgáltatásokat akarnak igénybe venni, hanem élethelyzeteket akarnak megoldani. Nem személyi hitelre van szükségem, hanem autót vagy lakást akarok venni. Nem nyugdíj-előtakarékossági számlát akarok nyitni, hanem gondoskodni akarok nyugdíjas évem anyagi biztonságáról. És rá kell arra is jönniük, hogy nem az a digitalizáció, hogy a meglévő szolgáltatásaikat mobilon is elérhetővé teszik, hanem teljesen új koncepciókkal kell előállniuk. Ott van például az Acorns, amit én is használok. Ez figyeli a folyószámlámat, és ha az előzmények alapján úgy véli, hogy van rajta némi felesleg, megkérdi, hogy átteheti-e egy megtakarítási számlára. Másfél év alatt 12 ezer dollárt gyűjtött így össze nekem, amit magamtól biztosan nem tudtam volna megtakarítani.

De a digitalizációt sem lehet félszívvel csinálni. Egy felmérésünkben a bankok 70 százaléka mondta azt, hogy lehetőséget adnak az elektronikus számlanyitásra. Ezek háromnegyede viszont megköveteli, hogy az ügyfél a folyamat lezáráshoz bemenjen a bankfiókba. Akkor hol van itt a digitalizáció?

– És mit tanácsolna a fintech vállalkozásoknak?

– Először is azt, hogy ne tévesszék szem elől, milyen céllal és elképzelésekkel vágtak bele az üzletbe – vagyis hogy jobb szolgáltatásokat tudnak kínálni, mint a bankok. Ehhez az kell, hogy továbbra is keressék azokat a megoldásokat, amelyekkel még jobb felhasználói élményt nyújtanak az ügyfeleknek. Másodszor, hogy ne akarjanak nagyot markolni, ne akarjanak túl sok szolgáltatást. Inkább legyenek egy területen a legjobbak, mint számos szegmensben középszerűek. És végül, hogy ne kezeljék ellenségként az összes bankot. Találják meg azokat a pénzintézeteket, amelyek nyitottak az együttműködésre, és lépjenek velük partnerségre.