Anno/Futurum 2019

Király István, Vodafone Magyarország
Király István, Vodafone Magyarország
Forrás: ITB
Okos fejlesztések, könnyebb élet

Jön a soha nem tapasztalt sebesség a hétköznapokban

A Vodafone a hazai mobilszolgáltatók közül elsőként indította el a kereskedelmi 5G szolgáltatást Budapest belvárosában október közepén. Erről, valamint a jövő év terveiről is beszélgettünk Király Istvánnal, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettesével.

– Milyenek az első tapasztalataik, megjelentek-e már 5G telefonos felhasználók a hálózaton, és ha igen, mire használják a technológiát?

– Mint minden technológiai újdonságnál, természetesen nagy az érdeklődés. A visszajelzések alapján azt tapasztaltuk, hogy a jelenlegi lefedettségi fázisban a felhasználók főként az eddig soha nem tapasztalt gyorsaságú adatátvitelt értékelik legjobban. A Budapest belvárosában telepített 34 db állomás lehetőséget ad arra, hogy akár 600-700 Mbit/s-es letöltési sebességgel is használják a mobilinternetet és a streaming szolgáltatásokat, így akinek rendszeresen hatalmas fájlokat kell a telefonjára letölteni, azoknak nagyon hasznos lehet az új hálózat.

– A tervek szerint hogyan halad tovább az 5G-s hálózat fejlesztése, milyen ütemezéssel és hol indul el a szolgáltatás? Mitől függ, hogy milyen gyorsan tudják lefedni az országot 5G-s hálózattal?

– A jelenlegi lefedettséget egyrészt aszerint igyekszünk kiterjeszteni, hogy hol indokolt minél hamarabb felkapcsolni a szolgáltatást. Ilyen helyek lehetnek például az egyetemek, vagy az ipari parkok, tehát szigetszerű lesz a hálózat terjeszkedése. Ennek főleg praktikus, technikai okai vannak, de a célunk természetesen az, hogy idővel országos lefedettséget tudjunk elérni és mindenki részesülhessen az 5G hálózatok nyújtotta előnyökből.


– November 18-án mutatták be a Vodafone székházának mélygarázsában az önvezető parkolást. Miért tartotta fontosnak a Vodafone ezt a prezentációt?

– A technológiai forradalom kellős közepén igyekeztünk olyan megoldásokat keresni és behozni Magyarországra, amelyek pozitív irányban változtatják meg az emberek életét. Az okosparkolás éppen ilyen hétköznapi dolog, amelynek nehézségeit mindenki a saját bőrén tapasztalja meg. Emellett az is szempont volt, hogy a technológiai részletek, például a működéshez szükséges hálózatok működése, relevanciája a parkoláson keresztül jól megjeleníthetők és érthetővé tehetők.

Az utóbbi másfél évben több, okosparkolással kapcsolatos fejlesztést jelentettünk be. A belvárosban már elérhető 5G hálózat mellett mindenki által használhatók azok a parkolószenzorok is, amelyek keskenysávú IoT-hálózaton, azaz a szenzorok hálózatán kommunikálnak egymással. A parkolószenzorok használatával önmagában is jelentősen lerövidül a parkolási idő, valamint ezáltal csökken a forgalom, a légszennyezés és a zajszennyezés mértéke is. A nemrégiben bemutatott önvezető parkolási megoldás pedig mindezt még hatékonyabbá teszi és a teljes parkolási folyamatot automatizálja.

– Az önvezető parkolás, illetve később az önvezetők autók egy jó példa az 5G hasznosítására is. Jelenleg mi látszik, milyen üzleti felhasználási lehetőségei lesznek az 5G-nek?

– Az 5G hálózat hatalmas lendületet hozhat az IoT-kommunikáció területén. A legnagyobb nyertes az ipar, a közlekedés, és az egészségügy lesz. Rengeteg minden automatizálttá, távolról vezérelhetővé válik, ezáltal több emberi erőforrás szabadul fel. Intelligens közlekedési rendszer jöhet létre, ahol a járművek egymással és az infrastruktúrával is kommunikálnak, ezáltal például a buszok, vonatok és egyéb tömegközlekedési eszközök valós időben lesznek képesek reagálni az utazóközönség mennyiségére. Az ipari automatizálás - elsősorban az ipari önvezető szállítóeszközök vezérlése, a mérésadatgyűjtés, kollaboratív (emberrel közösen dolgozó) robotok irányítása – területén a költségnyomás, az individualizálódó tömeggyártás és nem utolsósorban a munkaerőhiány miatt 1-2 éven belül megjelenhetnek az 5G-s alkalmazások. Arra számítunk, hogy az Ipar 4.0 fejlesztések általános vezeték nélküli kommunikációs platformja az 5G lesz.


– Idén zárta le a Vodafone a UPC Magyarország felvásárlását és már megjelentek az első közös ajánlatok is. Milyen lehetőségeket kínál a Vodafone számára a UPC országos kábelhálózata, hozzájárulhat-e az üzleti ügyfelek számának növeléséhez, esetleg új szolgáltatások bevezetéséhez?

– Nagyvállalati ügyfeleinknek már 2016 óta nyújtunk üzleti konvergens szolgáltatásokat, azonban a megállapodás eredményeként ezentúl lakossági ügyfeleinket is teljes körűen fogjuk tudni kiszolgálni. Az integrációnak köszönhetően országos szinten konvergens szolgáltatások teljes spektrumát tudjuk kínálni, beleértve a mobil, a vezetékes szélessávú és televíziós szolgáltatásokat. Ez lehetőséget ad arra, hogy az ügyfelek csomagban még jobb minőségű, és akár kedvezőbb árú szolgáltatáshoz jussanak.

– Milyen fejlesztési tervei vannak a Vodafone Magyarországnak a következő évre?

– Terveink között szerepel, hogy továbbra is kiemelt figyelmet fordítsunk az innovációra, és igyekezzünk a legújabb technológiai megoldásokat bevezetni, amihez a folyamatos, jelen esetben 5G hálózatokra fókuszáló hálózatfejlesztés elengedhetetlen. A UPC Magyarországgal való egyesülés lehetőséget ad arra, hogy még tovább bővítsük szolgáltatási körünket, és az ügyfelek visszajelzései alapján feltárjuk, javítsuk az esetleges hiányosságokat.