Technology

felhoszolgaltatas
Forrás: itbusiness.ca

Válaszok a felhőből

Azt mindenki érzi, hogy a digitalizáció az üzleti területek átalakításával a vállalati informatikára is óriási hatással lesz. De pontosan milyen változásokkal kell számolni és milyen válaszokat lehet erre adni? Ezekről beszélgettünk Molnár Balázzsal, az Oracle felhőtechnológiai szakértőjével a március 27-29. között megrendezett HOUG konferencia kapcsán.

A digitalizációval az informatika bizonyos értelemben a saját dugájába dőlt: az egész az IT-ből indult ki, de már üzletvezérelt trenddé vált, és éppen az üzleti modellek és folyamatok gyors átalakulása állítja komoly kihívások elé a vállalati informatikai szervezeteket és azok vezetőit – kezdi a helyzetkép ismertetését Molnár Balázs. Ezek a kihívások, illetve a vállalati IT-vel kapcsolatos elvárások három nagy csoportba sorolhatók – ezeknek mind meg kell felelni, ha valaki valóban hatékony digitális vállalatot akar kiépíteni.


Az első fontos követelmény a rendelkezésre állás, beleértve a biztonságot is. A felhasználói szokások megváltozásával, a mobilitás terjedésével elengedhetetlen lesz a folyamatos működés. A nemzetközi cégek életében megjelenik a globális rendelkezésre állás is, vagyis nincs hétvége, nincs éjszaka vagy ünnepnap, mert valamelyik piacon mindig nappal és munkanap van – emiatt például a napi vagy heti zárásokat is egyre rövidebb idő alatt kell megcsinálni. Az információs biztonságot is új dimenzióba kell helyezni – folytatja Molnár Balázs. Az üzleti folyamatok nem állnak meg a cég határainál, hanem kiterjednek a partnerekre, ügyfelekre is. Amikor pedig teljes gazdasági ökoszisztémák kapcsolják össze online az üzleti rendszereiket, a biztonság menedzsmentje is egyre komplexebb lesz.

A második lényeges szempont az agilitás. „Gyorsan kell tudni reagálni a piaci folyamatokra, hiszen a globális piacon egyik napról a másikra teremhetnek új vetélytársak – a kaliforniai Uber milyen nagy riadalmat okozott például a budapesti taxisok között”, hozott egy közelmúltbeli példát az Oracle szakértője. Ebbe a tempóba pedig nem fér bele, hogy egy-egy új funkciót hónapokig-évekig fejlesszen és csiszolgasson az IT: az üzlettel együtt neki is gyorsan kell mozdulnia. Erre meg is születtek az olyan módszertanok, mint a DevOps vagy a folyamatos integráció, amely a szoftverek gyorsabb létrehozását, a hibák gyorsabb felfedezését teszi lehetővé, de a jövőben ezek még fontosabbá válnak. Az agilitás egy másik problémára is válasz: a rendszerek üzemeltetéséhez szükséges IT kapacitásokat nem lehet pontosan előre belőni. Egy új digitális szolgáltatás vagy alkalmazás hirtelen igen népszerű lehet, és akkor villámgyorsan kell további erőforrásokat mögé tenni; vagy épp ellenkezőleg, nem válik be, akkor pedig az eddigi erőforrások is feleslegessé válnak. Hagyományos infrastruktúrával egyiket sem lehet hatékonyan kezelni. Végül a harmadik kulcstényező az automatizálás és a rendszerek ebből fakadó integrációja. Egy online szolgáltatás vagy mobil app csak akkor lehet jó, ha az elindított folyamatot a felhasználó teljesen végig tudja vinni, nem kell hozzá emberi beavatkozás. Ez pedig számos alkalmazás, rendszer, esetleg platform zökkenőmentes együttműködését követeli meg.


„Meggyőződésünk, hogy ezekre a kihívásokra a felhőtechnológiák sokkal jobb választ adnak, mint a hagyományos vállalati informatikai infrastruktúrák”, vonja le a konklúziót Molnár Balázs. A globális rendelkezésre állást a nemzetközi felhőszolgáltatók kapásból biztosítják. Szabályozási szempontból még megy a vita arról, hogy kinek és milyen adatot szabad a felhőben tárolni, de azzal kevesen vitatkoznak, hogy a nagy felhőszolgáltatók IT-biztonság szempontjából jobban teljesítenek, mint egy átlagos vállalati adatközpont. A felhőben az agilis rendszerek minden komponense integráltan megtalálható, egyszerűen csak használatba kell venni kell azokat; ezek a felhőkörnyezetek pedig akkor is használhatók, ha a végtermék nem a felhőben fog futni, hanem saját adatközpontban, magyarázza az Oracle szakértője. Arról sincsen vita, hogy a szükséges kapacitások hirtelen ingadozását is sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb a felhőben lekövetni.

A hazai vállalatok jelentős része már kísérletezik ezekkel a technológiákkal és megoldásokkal – számolt be saját tapasztalatairól Molnár Balázs. Nem kritikus vagy tesztkörnyezetben már számos helyen alkalmazzák ezeket, ha pedig korszerű mobil alkalmazást kell fejleszteni, azt szinte biztosan a DevOps vagy a folyamatos integrációs módszertan szerint teszik. A felhővel kapcsolatban érez még egy kis ellenállást az Oracle szakértője, de azt is inkább csak az adatvédelmi kérdések tisztázatlansága miatt. „Sokan nem akarnak elsők lenni, de biztos vagyok benne, hogy ha a cégek számára nyilvánvalóak lesznek a business case-ek, egyre többen fogják bevállalni ezeket a módszereket”, mondja végül Molnár Balázs.