Technology

HTC-Vive-XR-Suite_web.jpg
Forrás: HTC
Üzleti VR-meetingek

Térbeli távkapcsolat

Mostanában nagyon sok szó esik az „új normális” munkarendről, amely alatt a távmunkát értjük. A „helyfüggetlen, digitális együttműködés” jobban leírja a változás jellegét. Ha pedig a munka nem valamilyen dokumentumra irányul, hanem valamilyen tárgyra, akkor már a virtuális valóságnál járunk. Nos, a jobban ismert, mint amilyen gyakori telefonjairól közismert HTC EMEA elnök-vezér­igazga­tójá­val, Graham Wheelerrel beszélgettünk a cég VIVE XR Suite nevű, virtuális valóság alapú üzleti alkalmazás­csomag­já­nak október végi megjelenése kapcsán.

A Vive XR Suite olyan VR alkalmazásokat foglal magába, amelyek kifejezetten a távoli munkavégzéssel, tanulással, és életmóddal kapcsolatos kihívásokra kínálnak megoldást. Ez az integrált csomag olyan helyzetekre kínál megoldásokat, mint a valós idejű kollaboráció, a virtuális események, élethű kommunikáció, ehhez pedig a legújabb térbeli számítástechnikai megoldásokat hívja segítségül, amelyeknek köszönhetően a felhasználók teljesen úgy érezhetik, hogy a virtuális térben másokkal közösen, megosztva élnek át különböző élményeket.


Egészen nyilvánvaló, hogy a járványhelyzet javítja a 3D-s együttműködési platformok piaci esélyeit. A VR már jelen van az építészeti és gépészeti tervezésben és megvalósításban. Graham Wheeler elmondta, hogy a Bell Helicopters cégnél egy adott probléma megoldása során az immerzív együttműködés 60 százalékkal csökkentette az időigényt. Több publikáció is jelezte, hogy az építőiparban az épület- és folyamatszimulációk adott esetben dollárszázezreket takarítanak meg a később, költségesen javítható hibák kiküszöbölésével. Közvetlen tapasztalat, hogy a VR meetingek rövidebb idő alatt jobb eredményeket érnek el, mint a videós megbeszélések csak azzal, hogy a tárgyalt modellek megjeleníthetők a meeting terében, mozgathatók, körbejárhatók stb.

Az XR Suite magyarországi lehetőségeire vonatkozó kérdésre válaszolva Mr. Wheeler elmondta, hogy itt számos, multinacionális gyártónak beszállító, igen fejlett technológiákat alkalmazó cég működik, amelyeknél a távoli együttműködés is napi rutinnak számít a járványhelyzettől függetlenül. Ezért tekintik országunkat fontos területnek, amit az is mutat, hogy önálló képviselő foglalkozik az üzleti termékcsaláddal.

Előzmények és élmények

Aki anno (1998 környékén) látott menedzserkalkulátort (PDA-t) és (buta) mobiltelefont, pontosan tudta, hogy a kettő egyszer össze fog „költözni” egy eszközbe. Ez lett az okostelefon.

Bárki, aki ismerte a Second Life-ot (és-vagy a Facebookot), és meglátott egy VR-headsetet, pontosan tudta, hogy ezek össze fognak költözni egy eszközbe, és az internet fogja összefűzni az egészet. (Az „internet” alatt manapság a felhőalkalmazások és elérési eszközök teljes halmazát értjük.) Nos: ez az eszköz egy HTC VIVE headset az XR Suite valamely összeállításával. (Lásd a „HTC VIVE XR Suite öt alkalmazása” című keretet!)

Azért a dolog nincs a HTC-hez kötve, az alkalmazások lényegében bármin futtathatók, ami egy alapspecifikációnak megfelel, minden egyes komponensnek van „sima” PC-s, windowsos és 2D okoseszközös verziója. Mint mindig, nem(csak) a hardver fontos, hanem a szoftver. De az élmény azért pont ugyanúgy függ a hardvertől, mint az audió vagy a videó területén. Érvényes marad, hogy egy nem nagyon magas minőségi szint fölött már nem az a lényeg, hogy hogy szól, hogy néz ki, hanem hogy mi a műsor…

Jövő év elején már lesz szemkövető headset. Valamikor a jövő évben lesz ajakkövető headset. A jelen cikk alapjául szolgáló interjú során Mr. Graham Wheeler ilyen headsetet viselt, avatarja egészen megdöbbentően valószerű módon metakommunikált a pillantásaival, a szemmozgásával, és a csaknem pontos „lipsync” effektussal (a szájmozgás megfelelt a kimondott szavaknak). A fej- és kézmozgások követése már évek óta megoldott a VR-világban a headset és a kontrollerek segítségével, tehát a gesztikulálása is megvolt: nem nagy túlzás, hogy a nonverbális kommunikációja 80 százalékos volt!

Amint a címkép mutatja, az avatarok poligonszáma (részletessége, „felbontása”) nincs az egekben, és a VR headset nem éri utol a CGI mozgásfelvevő (motion tracking) képességeit, de az adott célnak megfelel: elhisszük, hogy a látóterünkben levő figurákat egy távol levő, de élő személy mozgatja. (Legalábbis egyetlen dokumentációban sincs halvány utalás sem szoftvervezérelt avatarokra… A Matrix még arrább van…)

AR, VR, XR

Az immerzív design és megjelenítés nem új jelenség, a kreatív iparágakban évtizedek óta jelen van. A mostani újdonság a helyfüggetlenség: a számítógépek és az internetes infrastruktúra felnőtt ahhoz, hogy a tárgyak és személyek virtuális modelljei valós időben mozgathatóan és módosíthatóan jelen lehessenek bárhol a világon – elfogadható valósághűséggel.

Azért nem „professzionális” az XR Suite meghatározása, mert nem kötődik szakterülethez. Bármilyen üzleti környezetben használatba vehető a virtuális valóság: a videómeetingek hátránya, hogy a személyek a teljes valójukban látszanak (ha engedélyezik a kamerát – márpedig így illik). Fel kell öltözni… Nos, az XR Suite-beli szerepléshez nem kell. Mindegyik alkalmazásban személyre szabható az avatar kinézete a hajszíntől a lábbeliig.

A HTC VIVE (VR-eszköz) divíziója évek óta együttműködik oktatási és kulturális intézményekkel. Számos VR-eseményt támogattak neves, európai múzeumokban – ezért szerepel a szoftvercsomagban a Museum, amely nemcsak archív „analóg” műtárgyak bemutatására, elemzésére alkalmas, hanem önálló alkotási és megjelenési platform is.

Az XR Suite megjelenése és jövőbeli fejlődése a megosztott 3D tevékenységek súlypontját áthelyezheti az üzleti világba.

A HTC VIVE XR Suite öt alkalmazása


VIVE Sync (HTC):
 a csapatok és a partnerek egy osztott virtuális térben kapcsolódhatnak össze és működhetnek együtt, beleértve szöveges, képi és 3D adatok megosztását. Biztonságos platformot ad a VR felhasználóknak az együttműködés hatékonyságának és a csapatokon belüli „kémia” javításához.

VIVE Sessions (Engage): a vezető VR platform a nagyobb volumenű konferenciák és oktatási rendezvények számára. A felhasználók a rendelkezésre álló többezer 3D modell, speciális vizuális- és audióeffektek, valamint számtalan virtuális tér segítségével egyszerűen szabhatják testre VR-prezentációikat.

VIVE Campus (VirBELA): állandó virtuális irodákat és oktatási környezetet biztosít, élethű megjelenítéssel, ezzel segítve elő a természetes kommunikációt és együttműködést. Hatékony, a beszéd, a szöveges tartalom és az arckifejezések kommunikációját biztosító eszköz, amelyet szinte bármilyen méretű csapat hasznosíthat.

VIVE Museum (Museum of Other Realities): új távlatokat nyit a művészek számára, hogy új, művészi tartalmakat hozzanak létre, osszanak meg és állítsanak ki világszerte. Az alkalmazás tökéletes helyszíneket, nagyléptékű, többszemélyes kommunikációt és könnyű navigációt ad a felhasználóknak.

VIVE Social (VRChat): a felhasználók megtapasztalhatják annak a folyamatosan bővülő virtuális univerzumnak az előnyeit, amelyet egy lelkes, már több millió főből álló közösség hoz létre, a maga osztott virtuális világaival, avatarjaival, és interaktív élményeivel.

Az alkalmazások havi vagy éves előfizetési díjért vehetők igénybe, 2020. október végétől elérhetők Magyarországon is.

(A zárójelben az adott szolgáltatást nyújtó iparági partnercég neve látható.)

A VIVE Focus Plus VR-sisak


Először is, nem sisak, mert nem öleli körül a fejet. Nincs rá magyar szó, az angol a „headset”. Másodszor pedig önálló készülék, nem kell hozzá számítógép. Fontos körülmény, mert alapvetően megkönnyíti az alkalmazást.

Meglehetősen jó teljesítményű okostelefon-hardver működik benne (Qualcomm® Snapdragon™ 835, 4 GB RAM, 32 GB ROM, szemenként 1440 × 1660 px, 110° látószög, 3,5” AMOLED), többféle szenzor (ultrahangos és giroszkópos helyzet-, hely- és mozgásérzékelők a kontrollerekben is, infra a felhelyezés érzékeléséhez stb.) Külső kamerák segítségével be tudja vetíteni a környezetet a belső látványba.

A mechanikai kialakítása is sok VR-headset tapasztalatot mutat: könnyű beállítani, könnyű és gyors fel-le venni, nem hagy súlyos nyomokat egy óra után se, van benne pupillatávolság-állítás is. (Dioptriakorrekció nincs, tapasztalat szerint ±3 dioptria a tűrése, szemüveg nem fér alá.)

Az ára. Nos: 1020 USD (2020 novemberében) Talán ezért szerepel a VIVE „enterprise” termékkategóriájában, kifejezetten az XR Suite-hoz javasolják, végfelhasználói piacra nem kerül. Az eszközt és szoftvereit a HRP forgalmazza.