Technology

Még engednek
Még engednek
Forrás: weeble.net

Új ellenfelet kap a Baidu

Kína legnagyobb elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cége, a Taobao még tavaly nyáron indította el keresőszolgáltatását, az etao-t. Az akkor tesztüzemben elérhető keresőt elvileg a Taobao kereskedelmi tevékenységének támogatására hozták létre, ám most kiderült ettől többről van szó. 

“Az Etaót azért hoztuk létre, hogy álmatlan éjszakákat okozzunk a Baidunak” mondta egy rendezvényen Jack Ma, az Alibaba vezérigazgatója. A Taobaót is birtokló kínai cég ügyvezetője ezzel gyakorlatilag hadat üzent az ország legnagyobb keresőszolgáltatójának. Azt, hogy a cégvezetésnek komolyabb tervei vannak az Etaót illetően onnan is sejteni lehetett, hogy az elmúlt hetekben önálló céggé szervezték a keresőt, kivéve azt a kereskedelmi tevékenységet folytató Taobao portfóliójából. Az elmúlt néhány hónap azt is nyilvánvalóvá tette, hogy az Alibabáért felelős Jack Ma igyekszik folyamatosan eltávolítani magát amerikai üzlettársaitól, az Alibabában jelentős hányaddal rendelkező Yahootól.

Terméksála (screenshot)
Terméksála (screenshot)

Jack Ma még tavaly szervezte ki az Alibabából annak online fizetéssel foglalkozó részlegét, az Alipay-t, a főrészvényes Yahoo tudta nélkül. Már az akkori sajtóbeszámolók is arra következtettek, hogy Ma szeretné önállósítani magát saját birodalmat építve és elképzelhető, hogy inkább a kínai online kereskedelem közel 80 százalékát uraló Taobaóra fog koncentrálni. A saját kereső létrehozása egy újabb lépés az önállósulás útján, ami nyilvánvalóan egy saját, mindent átfogó internetes birodalom létrehozásához vezet majd. A Google kitiltásával a kínai Baidu szinte egyeduralkodóvá vált az ázsiai országban és eddig sikeresen őrizte meg vezető pozícióját. Az elmúlt hetek kormányzati támadásai azonban megmutatták, a cég pozíciója nem olyan biztos egy olyan országban, ahol rengeteg múlik a jó kormányzati kapcsolatokon.

A cég által most a Baidu rémálmának nevezett kereső elsődleges célja a kereskedelmi tevékenység elősegítése volt. A Taobao hiába a legnagyobb e-kereskedelmi oldal, a kínai felhasználók jelentős része továbbra is a Baidut használja arra, hogy megtalálja a megfelelő termékeket. Az Etao elvileg a kereskedelmi oldal kínálatában keres elsősorban, de ezen felül használható hagyományos keresésre is, amelyben a Microsoft Bing keresője van segítségére. Az egyértelmű hadüzenet egyelőre nem félemlítette meg a Baidu vezetőit akik szerint cégük továbbra is domináns marad a piacon, kiadott nyilatkozatukban úgy fogalmazva, nincs miért rosszul aludniuk. Ha azonban Ma terve sikerül, akkor a legnagyobb kereskedelmi oldallal kombinált és egyelőre nem is jegyzett keresője hosszútávon a kínai piac egyik meghatározó szereplője lehet.