Egységes, a műszaki és az azt támogató gazdasági folyamatokat is magában foglaló
vállalatirányítási rendszerre állt át a MÁV-csoport a napokban lezáruló, „Infrastruktúra
és gördülő állomány karbantartó szoftver, valamint IT-alkalmazás konszolidáció”
elnevezésű közlekedésfejlesztési projektjével. A MÁV-on belül INKA néven emlegetett
program értékben és komplexitásban Magyarország egyik legnagyobb fejlesztési projektje;
hasonló nagyságrendű szervezési feladat megvalósítása tízévente egyszer fordul
elő a nagyvállalatok életében. 1,9 milliárd forintos KÖZOP- és 1,4 milliárd forint
értékű IKOP-támogatásból finanszírozta a fejlesztést a MÁV és a MÁV-START alkotta
konzorcium.
Az INKA-projekt tartalma, fókuszterülete a karbantartás-irányítás és kapacitáskorlátozás-tervezés
hatékonyságának növelése, mivel ezek a szakterületek, tevékenységek meghatározó
módon járulnak hozzá a már 90 százalék fölé emelt menetrendszerűség további javításához.
A hatékonyságnövelést ezen üzleti, működési folyamatok esetében informatikai oldalról
egy standard, a legjobb nemzetközi iparági gyakorlatok bevezetését lehetővé tevő
komplex szoftveralkalmazási rendszer – az INKA – bevezetése alapozta meg. A több
mint másfél éves informatikai fejlesztés végrehajtására a vasúttársaság a közbeszerzés
keretében kiválasztott Hewlett Packard Enterprise vállalati szolgáltatások üzletágával
(HPE ES, 2017. április 3-ától DXC Technology) szerződött, és szoftverszállítóként
az SAP Hungaryt is bevonták feladat végrehajtásába.
A mintegy ezermilliárd forint értékű vagyont kezelő MÁV-csoport célul tűzte ki,
hogy az infrastruktúra, vagyis az általa működtetett 8000 kilométeres, nyílt hozzáférésű
vasúti pályahálózat-karbantartás irányítása és a kapacitáskorlátozás-tervezés,
a 17 ezer épületből és 21 ezer földterületből álló ingatlanvagyon üzemeltetése,
hasznosítása, valamint a gördülőállomány kapacitásai magasabb szinten álljanak
rendelkezésre, ezáltal a menetrendszerűség és a szolgáltatások színvonala javuljon.
A projekt megvalósításával a folyamatalapú működés felváltotta az eddigi szervezetalapú
működést. Áttekinthetőbbé váltak az üzemeltetési, karbantartási és felújítási
folyamatok, hosszabb távon is kiszámíthatóak az anyag- és gépigények, és három
évre előre tudják tervezni a pályakarbantartások során szükséges vágányzári időket.
A széttagolt kisebb rendszerek helyett bevezetett integrált struktúra hatékonyságnövekedést
és jelentős megtakarításokat eredményez.
Az érintettek - számokban |
---|
A projekt a folyamatok 70 százalékát érinti a vállalatcsoportnál. 140 szervezeti
csoportból 800-an vettek részt a megvalósításban, 500-an a hónapokig tartó
tesztelésben, és tavaly november óta 250-en oktatták a komplex informatikai alkalmazáscsomagot
használó 4400 felhasználót, akiknek új munkakultúrát is el kellett sajátítaniuk.
Az új alkalmazásokhoz szükséges szemléletváltás közép távon a munkavállalók számára
is tervezhetőbbé, ezáltal könnyebbé, átláthatóbbá, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi
a munkát.
|
„A MÁV-csoport értékes tapasztalatokkal gazdagodott a világ egyik legnagyobb
IT-vállalatával, a Hewlett Packard Enterprise szolgáltatási üzletágával végzett
közös munka során. A HPE ES nemzetközi vasúti és hazai projektekben szerzett szakértelme
a hatékonyabb közösségi közlekedés, a korszerűbb gazdasági és műszaki folyamatok,
valamint egy kedvezőbb közlekedési rendszer létrejöttét szolgálja” – jelentette
ki a projektzáró rendezvényen
Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV gazdasági vezérigazgató-helyettese.
Bádonfainé Szikszay Erzsébet, MÁV
Mivel egy komplex, több területet összefogó informatikai rendszerről van szó,
a MÁV nem a nulláról kezdte a fejlesztést, hanem olyan megoldást választott, amelyet
sok nagyvállalatnál – többek között külföldi vasúttársaságoknál is – sikerrel
alkalmaznak, és amely meghatározott, jól bevált, logikus és szigorú szabályok
szerint működik.
„Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a méretét és üzleti, technológiai komplexitását
tekintve a magyar és a közép-európai piacon is ritkának számító projektben partnerei
lehetünk a Magyar Államvasutaknak” – mondta Czibók Zoltán, a DXC Technology (korábban HPE ES) magyarországi ügyvezető igazgatója.
Czibók Zoltán, DXC Technology
„A projekt elsődleges célja a vasúti kapacitások hatékonyabb kihasználása, a
MÁV folyamatorientált működésének és szervezeti átalakításának támogatása, ezért
a sikeres megvalósítás a teljes MÁV működésére hatással van. Nem kizárólag az
SAP – mint vállalatirányítási rendszer – bevezetése volt a feladat a MÁV konzorciumi
tagjainál, hanem a cégcsoport vállalati architektúráját meghatározó alaprendszerek
megújítása is. A projekt részét alkotja még a szolgáltatásalapú architektúrára
épülő, Tibco integrációs platform kialakítása, egy új, a teljes vállalati működést
átfogó jogosultsági rendszer bevezetése, valamint a MÁV alaptevékenységét támogató
Infralife rendszer bevezetése, amelyet többek között az osztrák vasút is alkalmaz,
vonalas műszaki infrastruktúrájának nyilvántartására, karbantartására, térképi
megjelenítésére.”
Ablonczy Balázs, SAP Hungary
A projektzáró rendezvényen Ablonczy Balázs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a hazai közlekedési szektor
élen jár a digitális átalakulásban, melynek legutóbbi példája a MÁV-nál lezajlott
fejlesztés. Az egységes SAP-rendszer több szinten is javítja a MÁV hatékonyságát,
és melynek eredményeiből az utasok leginkább a menetrendek pontosabb betartását
fogják észrevenni. A gyártói minőségbiztosítás mellett bevezetett ingatlangazdálkodási
rendszer, ahogy a vállalatirányítási megoldás összes többi modulja is, a legjobb
nemzetközi gyakorlatokat képezi le a Magyar Államvasutak számára. Ennek keretében
kisebb erőforrások bevonásával is üzemeltethetővé válnak a központi működést biztosító
folyamatok.
„A MÁV-nál már több éve fut SAP technológia. Megtisztelő, hogy a humánrendszer
után a komplex működtetést biztosító vállalatirányítási, karbantartási és ingatlangazdálkodási
megoldásunk is hozzájárul a nemzeti vasúttársaság modernizálásához, és támogatja
a gazdaságosabb működés elérését” – összegezte az SAP hazai vezetője.