Technology

Lapok az iPad-en
Forrás: itunes.apple.com

Kevesen fizetnek a hírekért

Az amerikai tablet-tulajdonosok imádnak híreket olvasni, viszont ezért a tevékenységért nem igazán szeretnek pénzt kiadni.

Megjelent a Pew Research Center sajtókutatási részlegének (Project for the Excellence in Journalism) legújabb jelentése, amelynek ezúttal a tabletek a főszereplői. A tavaly nyáron készült felmérés során – többek között – azt vizsgálták a kutatók, hogy a felhasználók milyen tartalmakat fogyasztanak táblagépükön.

Kevesen adnak érte pénzt.      (forrás: itunes.apple.com)
Kevesen adnak érte pénzt. (forrás: itunes.apple.com)

Az adatok szerint az amerikai felnőttek 11 százaléka rendelkezik tablettel, 77 százalékuk naponta bekapcsolja a gépet; a többség napi másfél órán át nyüstöli készülékét. Az iPad-en és társain végzett leggyakoribb tevékenység a web böngészése, a lista második helyén az e-mailezés és a híroldalak felkeresése található. Érdekes módon a hírek olvasgatása megelőzi a közösségi oldalak látogatását és a játékokat is.

Ám itt jön a kellemetlen rész azon sajtótermék-tulajdonosok számára, akik abban bíztak, hogy majd az iPad-tulajdonosokból online előfizetők lesznek: annak ellenére, hogy a hírolvasás az egyik legnépszerűbb tabletes tevékenység, a lapos készülékkel rendelkezők mindössze 14 százaléka fizetett valaha a hírtartalmakért. További 23 százalék a print lap előfizetéséhez kapja a hozzáférést az online hírekhez. Ha a kettőt összeadjuk, akkor is azt mondhatjuk, hogy a tabletesek alig több mint harmada fordított valamilyen összeget arra, hogy hozzájusson a sajtóból származó információhoz.

Még kellemetlenebb a médiacézárokra nézve, hogy – a Pew adatai szerint – a nem fizetők jelentős része akkor sem adna pénzt a cikkekért, ha semmilyen más módon nem férne hozzá a legfrissebb hírekhez. A lapok tartalmáért eddig nem fizető táblagép-tulajdonosok mindösszesen 21 százaléka nyilatkozott úgy, hogy talán havi 5 dollárt fordítana erre a célra, de csak akkor, ha máshogy nem jutnának el hozzá kedvenc lapjának anyagai.

A Pew kutatói azt is vizsgálták, hogy milyen technológiai csomagolásban szeretik fogyasztani a híreket a felhasználók. Mivel tabletről van szó, sokaknak biztos az app ugrik be elsőre, de nem: a táblagépesek mindössze ötöde olvassa a híreket applikációk segítésével; 40 százalékuk böngészőn keresztül szokott nekikezdeni a cikkeknek.