Technology

közlekedés
Forrás: wired.com

Az sms káros lehet az egészségre

Hogy a vezetés közben történő sms-ezgetés nem javít (viszont sokat ront) közlekedésünk biztonságán, mindenki számára ismert tény. Egy friss texasi felmérés számadatokkal is alátámasztotta ezt.

Épp a napokban, az új iPhone-verzió megjelenése kapcsán méltattuk a hangfelolvasó szoftvert, illetve az integrált Siri személyi titkárt, amelynek jóvoltából vezetés közben sem maradunk le a legújabb email-ekről és sms-ekről. Ám e funkció nem csak kommunikációs szempontból rendkívül hasznos, hanem – ahogy egy új felmérésből kiderül – az életben maradásunk esélyeit tekintve sem lényegtelen.

Ez nem sms     (forrás: gadgetsteria.com)
Ez nem sms (forrás: gadgetsteria.com)

A texasi egyetem közlekedési intézete által készített kutatás eredményei azt mutatják, hogy ha vezetés közben szöveges üzenetek olvasunk vagy írunk, körülbelül dupla annyi idő alatt reagálunk egy váratlan – és akár életveszélyes – közlekedési szituációra, mint ha figyelmesen vezetnénk (természetesen az sms-t nyugodtan behelyettesíthetjük mással is: ugyanez a helyzet akkor is, ha e-mailezünk, vagy ha – akár csak egészen rövidke ideig – facebookozunk).

A felmérés során 42 – különböző életkorú – embert kértek meg arra, hogy üljenek a volán mögé egy 17 kilométeres tesztszakasz erejéig, és közben bíbelődjenek szöveges üzenetek küldésével és fogadásával. Az is a feladatuk volt, hogy villogó sárga fényt látva azonnal fékezzenek.

Az eredmény: a nem sms-ezők jellemzően 1-2 másodperccel a lámpa felvillanása után fékeztek, míg a telefonnal babráló sofőrök reakcióideje 3-4 másodperc volt. Ami azért is kellemetlen, mert – mint ahogy a kutatás vezetője elmondta – autópályán, nagy sebességgel haladva ennyi idő alatt körülbelül egy futballpályányit halad a jármű. A gyatra reagálásnál is rosszabb eredmény, hogy az sms-ező vezetők körében 11-szer gyakrabban fordult elő, hogy még csak észre sem vették a felvillanó fényt.

Mint kiderült, az már különösebben nem számított, hogy az üzenetet írta-e valaki vagy „csak” olvasta, a reakcióidő ugyanolyan rossz volt. A vezetés közben sms-ezőkre emellett természetesen az is jellemzőbb volt, hogy kacsáztak: olykor-olykor áthajtottak a másik sávba.

Az amerikai statisztikák szerint a végzetes ütközések 20 százalékáért a figyelmetlen vezetés tehető felelőssé.