Technology

Kumulált videomegtekintés (Forrás: nexstdigital.com)
Kumulált videomegtekintés (Forrás: nexstdigital.com)
Forrás: nexstdigital.com

Okostelefonok generálják a mobil adatforgalmat

Úgy látszik, nem lehet gátat szabni a mobiladat-forgalom növekedésének: az idei második negyedévben kétszer akkora mennyiségű bit áramlott egyik helyről a másikra, mint egy évvel korábban. A forgalom oroszlánrészét a csúcskategóriás maroktelefonok aktív felhasználói generálják.

Az elmúlt egy év mobiladat-átvitele növekedésének vizsgálatából kiderült, hogy az okostelefonok minősége hatással van arra, mely alkalmazásokat használják az emberek, valamint arra is, hogy mennyi ideig szörfölnek a világhálón. Az Akamai és az Ericsson közös tanulmánya szerint egy aktív okostelefon-felhasználó naponta több mint 1 megabájt forgalmat bonyolít. Ezek az eredmények Európa, Ázsia és Észak-Amerika érett piacain működő négy különböző mobilszolgáltatónál végzett mobil szélessávú méréseken alapulnak.

Kumulált videomegtekintés (Forrás: nexstdigital.com)
Kumulált videomegtekintés (Forrás: nexstdigital.com)

A forgalom mennyisége inkább attól függ, hogy például mekkora méretű a kijelző, mennyi idős és mennyibe kerül az okostelefon, semmint hogy milyen operációs rendszer fut a telefonon. Fontos megemlíteni, hogy Észak-Amerikában a csúcskategóriás okostelefonok kétszer akkora forgalmat generálnak, mint a hasonló okostelefonok az elemzésben szereplő ázsiai és európai mobilszolgáltatóknál.

A nagy arányú használatot produkáló felhasználók körében a videomegtekintés által generált kumulatív adatmennyiség jelentősen nagyobb, mint az egyéb tevékenységek esetében. Az okostelefon-felhasználók felső 5-10 százalékos szegmense naponta akár 40 percet is eltölt online videomegtekintéssel, míg az átlagos felhasználó naponta csak 30 másodpercet tölt ezzel a tevékenységgel. Ebből az következik, hogy a felső szegmensbe tartozó felhasználók teszik ki a forgalom, illetve a prioritást élvező szolgáltatások iránti kereslet nagy részét. Ennek okát szakértők abban keresik, hogy a lépcsőzetes árképzési modellek a forgalommenedzsmenttel kombinálva kulcsfontosságúak a mobilszolgáltatók és a fogyasztók számára egyaránt.

A svéd távközlési cég egy korábbi felmérése arra hívja fel a figyelmet, hogy idén a mobil szélessávú előfizetések száma átlépheti az 1 milliárdot a tavalyi 500 millió után. A bővülés legnagyobb része Ázsiából fog származni, ahol mintegy 400 millió új előfizetésre lehet számítani.