Walter Goldenits, a Magyar Telekom műszaki vezérigazgató-helyettese
– Miben változik
a verseny az új szereplő belépésével ezen a piacon?
– Szolgáltatáskínálatban és más feltételekben, például a díjakban is egészséges versenyhelyzet alakulhat ki, hiszen az internetszolgáltatók választási lehetőséghez és számukra értéket jelentő ajánlatokhoz jutnak hozzá. Eddig például csak a szolgáltatók közötti belföldi forgalomkicserélés volt elérhető, míg az MT-IX-en a nemzetközi forgalom is elérhető lesz. Költséghatékonyság terén is lehetségessé válik a verseny, hiszen az eddigi szintekhez képest jelentősen kedvezőbb árakat kínálunk, így az internetszolgáltatók akár a felére is csökkenthetik a belföldi forgalomkicserélés költségeit.
– Milyen hatással lehet a magyar internetforgalom mennyiségére és minőségére az MT-IX elindulása?
– Az általunk kínált kedvezőbb feltételek nyomán több szolgáltató számára válik elérhetővé közvetlen kapcsolat egy forgalomkicserélő központhoz, ezáltal ők rövidebb válaszidővel számolhatnak, ami kedvező a forgalom szempontjából is. És ha például egy szolgáltató két vagy több központhoz is csatlakozik, azzal javíthatja a szolgáltatás biztonságát és minőségét is, kizárhatja a szünetelés lehetőségét, mivel a forgalomkicserélés egymástól független infrastruktúrákon valósul meg.
– Mit fognak ebből érezni az internetszolgáltatók (isp-k) és mit a „mezei” internetezők?
– A MT-IX bevezetése a szolgáltatók számára jelent közvetlen előnyt, a végfelhasználóknak a szolgáltatójukon keresztül lehet kedvező. Jellemzően a szolgáltatás ára az, ami előnyt jelent majd a szolgáltatóknak és rajtuk keresztül a felhasználóknak is. A partnerek közötti forgalomkicserélés alacsonyabb költségei mellett a nemzetközi forgalom díja is kedvező, így az isp a forgalma optimalizálásával csökkentheti a forgalomkicseréléshez kapcsolódó költségeit.
– Versenyjogilag nem aggályos, hogy a Magyar Telekom egyben maga is internetszolgáltató, tehát az MT-IX nem lenne független minden isp-től?
– Versenypiacokon ez nem releváns szempont, és Európában már számos forgalomkicserélő központot indítottak kereskedelmi alapon a távközlési szolgáltatók. Mi is versenypiacot hoztunk létre a szolgáltatásunk elindításával Magyarországon, és a Telekom piaci stratégiája az, hogy üzleti partnerei igényeit szem előtt tartva, előnyös ajánlatokat alakítson ki részükre.
– Milyen műszaki és egyéb követelményeknek kell megfelelnie egy internet exchange-nek? Milyen beruházásra volt ehhez szükség a Magyar Telekom részéről?
– Az internetes forgalomkicserélő központokban a rendelkezésre állás a kritikus szolgáltatási tényező. Ha egy ilyen központban hiba történik, az sok ezer ember számára jelentheti azt, hogy nem tudja elérni az internetet. A Telekom célja, hogy kiváló minőségben szolgálja ki az ügyfeleit, ennek érdekében maximálisan megbízható internet exchange szolgáltatást indított, garantált minőségi paraméterek és kibővített rendelkezésre állás mellett. Az MT-IX infrastruktúrája, berendezései a legmagasabb minőséget képviselik, a hálózati eszközöket és a szervereket a legmegbízhatóbb gyártók szállították.
– Milyen beruházásra, fejlesztésre van szüksége egy isp-nek, hogy csatlakozzon az MT-IX-hez?
– A szolgáltató partnerünknek alapesetben csak egy portot kell biztosítania a saját berendezésében, ezenkívül esetleg szükség lehet átkérő létesítésére az MT-IX felé. A csatlakozásnak nincs egyszeri díja, ilyen költséggel nem kell számolni.