A
Netmarketshare nemrégiben nyilvánosságra hozott adatai szerint megtört
az a tízéves trend, amely szerint a Microsoft böngészőjén keresztül
folyna a
világ internetforgalmának több mint fele. Habár az Internet
Explorer hányada még most is hatalmas, a teljes forgalom 49,6
százalékával, riválisainak sikerült némi teret nyerniük az elmúlt
időszakban. A Netmarketshare szerint nem annyira a felhasználók más
böngészőre való áttérése csökkentette az Explorer arányát, hanem sokkal
inkább a mobilinternet terjedése. Az asztali számítógépekről és
laptopokról történő netforgalmat még mindig magabiztosan a Microsoft
terméke uralja, 52,6 százalékos aránnyal, mögötte a Firefox 22,5, az
alig hároméves Chrome 17,6 és a Safari 5,4 százaléka következik. Ezek az
arányok nem meglepőek, ha figyelembe vesszük, hogy a Windows még mindig
szinte egyeduralkodó a PC-k között 91,9 százalékos arányával, amit az
OSX követ 6,9-el és a különböző Linux disztribúciók zárnak 1,2-vel.
Kevésbé ragyog
Az
Explorer zsugorodása nem is a Windows visszaesése miatt történt, hiszen
az operációs rendszer elsöprően magas aránya még akkor is nagyobb piaci
hányadot jelent, ha a felhasználók többsége lecseréli az Explorert
valamelyik alternatív böngészőre. A csapást leginkább a mobilinternet
terjedése jelenti, amelyben a Microsoft eddig nem tudott résztvenni.
Habár saját Windows Phone 7 rendszerével jelen van a mobilpiacon, aránya
csupán 0,39 százalék, amit még a Symbian is előz 2,6 százalékkal. A
mobilos böngészők között egyértelműen az Apple vezet, az iOS-be épített
Safari a teljes mobilos forgalom 62 százalékát adja, mögötte 18,6
százalékkal az Android saját böngészője, majd az Opera Mini 13,1-el. Úgy
tűnik a Microsoft és az Explorer egyetlen esélye, ha minél előbb
sikerül Windowsos telefonokkal elárasztania a piacot, ugyanis időben
váltó konkurensei lassan behozhatják évtizedes előnyét.