Technology

Csak a digitális adástól persze nem lesz ilyen a tévé....
Csak a digitális adástól persze nem lesz ilyen a tévé....
Forrás: tv

Még él a kábeltévé

Az elmúlt években többször jósolták meg a kábeltévé halálát ám eddig úgy tűnik még tartja magát, most azonban ismét nekrológot fogalmaznak az IT szakírók.
Évekkel ezelőtt elfogadott álláspont volt, hogy az internetes videószolgáltatással a hagyományos kábeltévé ideje leáldozott. Az évek múlásával azonban a kábelipar továbbra is tartotta magát és habár az előfizetői szám csökkent, a cégek bevétele ennek ellenére növekedett. Úgy tűnik az elemzők túlértékelték az internetes szolgáltatások jelentőségét, legalábbis az amerikai kábeltelevíziók mindössze 450 ezer előfizetőt veszítettek ebben a félévben, amelyek legtöbbje nem az internetes televíziózásra váltott, csupán nem engedhette meg magának az előfizetést. A nagy cégek bevételei azonban még így is növekedtek, igaz ez már inkább a céges és egyéni szélessávú internet előfizetéseknek köszönhető.

A Google TV idén csak Amerikában, jövőre viszont már világszerte kapható lesz.     (forrás: flatpanelshd.com)
A Google TV idén csak Amerikában, jövőre viszont már világszerte kapható lesz. (forrás: flatpanelshd.com)

Most azonban sokan ismét úgy gondolják, a televíziózás hamarosan gyökeresen át fog alakulni, köszönhető az internetes on-demand videószolgáltatás terjedésének és átalakulásának. A nagy szolgáltatók túlélésének egyetlen módja, ha a műsorszolgáltatás helyett a szélessávú internetre helyezik a hangsúlyt, erre természetesen csak a kábelszolgáltatóknak van esélye, a műholdas televízió nehezebb helyzetben van. Egyes szolgáltatók előre gondolkodnak, mint például a Dish Network, amely már megtette az első lépéseket, hogy saját on-demand üzletágat indítson.

A kábeltévé végét jelentheti az is, hogy a tartalomgyártó cégek szeretnének nagyobb részesedést kapni az általuk gyártott műsorok sugárzásának bevételeiből, nemrégiben éppen a Dish került összetűzésbe a News Corporationnel, mivel nem tudtak megegyezni a műsorok áráról. Az előfizetők részéről mindig megvolt az igény arra, hogy ne kelljen több száz csatornát tartalmazó csomagokra előfizetniük, ha csupán néhányat szeretnének nézni, erre eddig kevés lehetőség volt, de az internetes tv megjelenésével a kábelszolgáltatókra most nagyobb nyomás nehezedik, hiszen az interneten lényegesen könnyebb megvalósítani az a la carte csomagokat.

Az jelenlegi állóvizet a Google és az Apple megjelenése is felkavarhatja, mögöttük közvetlenül a Dish-el. A Google már most próbálja saját televíziós szolgáltatását a Kansas Cityben kiépített saját szélessávú hálózatán az Apple pedig szokásához híven titkolja hogyan is változtatja majd meg az iparágat. A piacon már jelenlévő Netflix és Hulu is igyekszik terjeszkedni, igaz utóbbinál az elmúlt hónapok zűrös eseményei után egyelőre a fejlesztés irányát igyekeznek meghatározni. Ami biztos, hogy a jövő televíziója már nem helyhez vagy készülékhez lesz kötve, csupán egy felhasználóhoz. A jelenlegi szolgáltatók hálózatuk üzemeltetésével továbbra is fennmaradhatnak és az IPTV is rejt még lehetőségeket, de a kábeltelevíziós üzletágak mindenhol látványosan zsugorodni fognak, legalábbis most - ismét - így gondolják az elemzők.