Technology

otp_bank_nyito
Forrás: OTP Bank

Innováció a bankfiókban

Készpénz- és papírmentes lesz a jövő bankfiókja, ahol nem a rutin tranzakciókkal foglalkoznak majd, hanem inkább a bonyolultabb tanácsadói szolgáltatásokon lesz a hangsúly – legalábbis ez a koncepciója az OTP Bank első innovációs fiókjának, amelyet Csányi Sándor jelenlétében nyitottak meg a budapesti Árkádban.

Nincsenek szokványos, az ügyintézőt az ügyféltől elválasztó pultok, sőt hagyományos számítógépek sincsenek az új, szokatlan kialakítású fiókban. A gyorsan lebonyolítható ügyeket mobil állópultoknál lehet intézni, ahol tablet és POS-terminél várja az ügyfelet, a hosszabb megbeszéléseket pedig otthonosan kényelmes, szeparált kapszulákban lehet lefolytatni.

A belső tér könnyen átalakítható, hogy illeszkedni tudjon a változó igényekhez. Az egyik fő cél a papírmentesség volt, mondta a megnyitón Kő András, az új fiók vezetője. A prospektusok mind tableteken érhetők el, a dokumentumokat pedig digitális aláírópadon írhatják alá az ügyfelek. A készpénzmentesség jegyében hagyományos pénztár sincs a fiókban, csak egy intelligens, pénzkivétre és -befizetésre is alkalmas ATM.





 

Az egyéb újdonságok között van a Direkt-pont, ahol a kitett eszközökön (számítógép, Android és iPhone telefonok) az ügyfelek elektronikusan maguk is el tudják intézni ügyeiket. Akinek ez még újdonság lenne, azt a fiók munkatársai szívesen bevezetik a webes és mobil bankolás világába. Távoli szakértői rendszer is működik a fiókban, vagyis az ügyfél videokapcsolaton keresztül kérhet tanácsot olyan témában, amelyhez a fiókban éppen nincs meg a szakértelem. Az innovációs fiók egyúttal a tanulás terepe is lesz, a pénzintézet nagyon számít az ügyfelek visszajelzéseire, hogy az alapján továbbfejlessze, illetve új helyszínekre is kiterjessze a koncepciót.



 

Az OTP Bank már korábban is élen járt a digitális fejlesztésekben – például a világon elsőként vezette be a kártyás tranzakciók után küldött sms-t , és most is jól teljesít – ezt már Csányi Sándor, a bank elnök-vezérigazgatója mondta a fiókot megnyitó beszédében. Jelenleg már minden ötödik személyi kölcsönszerződést digitálisan kötnek meg, több mint félmillió ügyfél használja a biometrikus azonosítást a mobil bankolás során és 1,1 millió ügyfél regisztrált az elektronikus aláírópadon.

Csányi Sándor, OTP Bank
Csányi Sándor, OTP Bank
A sajtótájékoztató után Csányi Sándor kérdésünkre elmondta, hogy egyelőre nem tervezik a központi banki rendszer cseréjét. Egy korábban elfogadott stratégia mentén ugyanakkor jelentős digitális fejlesztések zajlanak a banknál, amelyek többsége észrevétlen marad az ügyfelek között. Az elindított 38 nagy projektből 25-öt már sikeresen lezártak, de folyamatosan haladnak előre.

„Nyilvánvaló, hogy jó néhány rendszerünket le kell cserélni, és ezek között lesz majd valamikor a számlavezető rendszerünk is, amelyet még a 2000-es évek elején installáltunk. De egyelőre ez a rendszer még nem akadálya a digitális fejlődésnek, és mire akadálya lehetne, addigra lecseréljük” fogalmazott a vezérigazgató.

A fintech cégekről szólva elmondta, hogy inkább lehetőséget, mint fenyegetést lát bennük. „A fintecheket sem alábecsülni, sem túlértékelni nem szabad. Mindenképpen túlzóak voltak azok a vélemények, hogy átveszik majd a bankok szerepét. Az OTP Labban nálunk is folynak olyan fejlesztések, amelyek felérnek a fintecheknél zajló munkával, másrészt a PortfoLion alapkezelőnk révén szívesen invesztálunk is az ígéretes fintech vállalkozásokba. Ezért inkább lehetőségként tekintek rájuk, mert ötleteikkel fel tudják gyorsítani a banki fejlesztéseket” mondta végül Csányi Sándor.