Technology

Teradata
Forrás: ITB

Információ mindenek felett

A Nagy Adat elemzéséhez egyre több és egyre jobb eszköz áll rendelkezésre, de a fejekben még gyakran rendet kell tenni, derült ki a Teradata konferenciáján.

A vállalatok egyik legfontosabb értéke a jövőben az adat lesz, és ezek az adatok nem pusztán a folyamatok fejlesztésének melléktermékeiként állnak elő, hanem az üzleti tevékenység nyersanyagát jelentik – hangzott el a Teradata hétfőtől szerdáig zajló szokásos éves európai felhasználói konferenciáján, amelynek idén Koppenhága ad otthont.


Persze nem véletlen, hogy a cég és vezetői mindent az adatokon keresztül szemlélnek: a Teradata a világ egyik vezető cége az adattárházak és adatelemzés, valamint az integrált marketingmenedzsment területén. Ezzel együtt a legteljesebb mértékben igazuk van abban, hogy a vállalatoknak egyre több (és többféle) adat áll rendelkezésükre. Hermann Wimmer, a cég európai elnöke idézte az IDC számait, amelyek szerint 2020-ig a digitális univerzum mérete kétévente megduplázódik, és a 2005-ös szinthez képest a 300-szorosára nő, elérve a 40 ezer exabájtot! Ezen belül pedig mind nagyobb szerepet játszanak majd azok az adatok, amelyeket a vásárlók, ügyfelek hoznak létre: 2015-ben az összes strukturálatlan adat kétharmada már a vásárlók terméke lesz.


Ilyen környezetben annál a szervezetnék van a versenyelőny, amely a leghatékonyabban tudja ötvözni a hagyományos (vállalati, strukturált) adatokat a (jobbára közösségi oldalakról, Google-keresésekből, egyebekből származó, jellemzően strukturálatlan) Nagy Adattal, tette hozzá Mike Koehler, a vállalat elnök-vezérigazgatója. A Teradata ehhez olyan egységes adatarchitektúrát (Unified Data Architecture) kínál, amely az adatok begyűjtésétől kezdve az azokra épülő üzleti tevékenységig minden részfunkcióhoz a lehető legcélszerűbb technológiákat alkalmazza. A cég friss termékbejelentései között volt egy szoftver, ami a Teradata-rendszerek és a Hadoopban tárolt adatok közötti integrációt könnyíti meg, illetve egy előre optimalizált, integrált hardver-szoftver platform, a Teradata Active Entrerprise Data Warehouse 6700.

 

 A Teradata számokban

 A Teradata 2007-ben vált ki az NCR-ból és lett önálló vállalat. Azóta 75 százalékkal nőtt a dolgozók és 150 százalékkal az ügyfelek száma. A cég több nagy felvásárlást is végrehajtott az elmúlt években (Aprimo, Aster Data, eCircle), de nem csak ennek köszönhető, hogy folyamatosan kétszámjegyű növekedést tud felmutatni. Tavaly a bevételek 15 százalékkal haladták meg a 2011-es szintet, elérve a 2,66 milliárd dollárt. Az EMEA-térségből a bevétel nem egészen egynegyede származik, de a forgalom ebben a régióban nő a legerőteljesebben.

A sajtó számára rendezett kerekasztal-beszélgetésen viszont az is kiderült, hogy nem feltétlenül a technológiákkal van gond. A szervezetek hajlamosak elfeledkezni Einstein egyik alapigazságáról: "nem mindent lehet megszámolni, ami számít, és nem minden számít, amit meg lehet számolni" – idézte a tudóst Eric Brynjolfsson, az MIT közösségi médiával foglalkozó kutatója. Vagyis: a cégeknek tudniuk kell(ene), hogy mire akarják felhasználni az adatokat, és annak megfelelően gyűjteni, rendszerezni azokat.


Egy másik gyakori hiba, hogy a korrelációt összekeverik az ok-okozati összefüggéssel. Jó példa volt erre a sertésinfluenzával kapcsolatos keresések esete. Mindenki tudta, hogy az influenzára és a gyógymódokra, gyógyszerekre való Google-keresések elemzésével viszonylag jól megjósolható a fertőzés terjedése. Ezért aztán amikor az amerikai felhasználók hirtelen nagy számban kezdtek a sertésinfluenzával kapcsolatos információk után érdeklődni, az illetékesek riadót fújtak – mint kiderült, tévesen. Az emberek nem voltak betegek, csak éppen többet szerettek volna tudni a betegségről, és ez a Google-keresésekben ugyanúgy csapódott le, mint a normál influenza.