Technology

hp_gartner_címlap
Forrás: zimbio.com

Még mindig a HP uralja a pc-piacot

Újabb erős érvet kapott kezébe Meg Whitman, hogy miért ne szabaduljon meg a HP a személyi számítógépes üzletágtól: a cég megerősítette vezető helyét a globális piacon.

Éppen most írtunk arról, milyen károkat okozhatna a HP-nak a személyi számítógépes üzletág augusztusban bejelentett, de azóta is lebegtetett leválasztása. Az ügyletet ellenzők most komoly érvet kaptak a Gartnertől: az elemzőcég előzetes jelentése szerint a harmadik negyedévben a cég nem csak hogy megőrizte vezető pozícióját a világ pc-piacán, de részesedését is tudta növelni.

Továbbra is nőnek
Továbbra is nőnek
Miközben július és szeptember között a tavalyinál 3,2 százalékkal többet, 91,8 millió személyi számítógépet adtak el a világon (ebbe nem számítják bele a táblagépeket), addig a HP a piaci átlagnál jobban teljesítve, 5,3 százalékkal tudta feljebb tornázni eladásait. Annak ellenére, hogy az üzletág eladásáról szóló bejelentés pontosan a negyedév közepére esett, a cég több mint 16 millió személyi számítógépet adott el, ami 17,7 százalékos részesedést jelent számára a piacon.

Ezzel együtt a negyedév nagy nyertese a Lenovo: a kínai központú vállalat egy év alatt 25 százalékkal növelte az eladott pc-k számát, és ezzel történelme során először feljött a második helyre, megelőzve a Dellt, amelynek éppenséggel csökkentek az eladásai. A Lenovo eredményeit nagymértékben javítja a japán NEC-vel tető alá hozott közös vállalkozása, de a Gartner szerint mind az üzleti, mind a fogyasztói szektorra kiterjedő "agresszív marketingje" is erősen hozzájárult a növekedéshez. Ha a nagy nyertes a Lenovo, a nagy vesztes az Acer: a tajvani cégnek tavalyhoz képest 3,5 százalékot csökkent a piaci részesedése.

A hazánkat is magába foglaló EMEA-térség eladásai közel három százalékkal csökkentek a Gartner adatai szerint, immár sorozatban a harmadik negyedévben. A táblagépek előretörése mellett ebben szerepet játszott a bizonytalan gazdasági helyzet, illetve az értékesítési láncban felhalmozódott készletek is.

Külön kitér a Gartner az amerikai piacra is. Ott még gyengébb (1,1) százalékos volt a növekedés, mint világszerte, ami egyértelműen a táblagépek és az okostelefonok rovására írható: a vásárlók inkább a mostanában oly divatos platformokra költötték a pénzüket, nem a régimódi pc-kre. Itt persze mások az erőviszonyok, mint globálisan, bár a HP itt is piacvezető, és a Dell a második. A harmadik helyen az Apple áll, amely több mint 21 százalékkal növelte eladásait – vagyis miközben lerabolja a piacot az iPaddel, a hagyományos számítógépek piacán is nyomás alatt tartja ellenfeleit.