Technology

Maglev
Forrás: Popular Mechanics

Gyors mint egy repülő

A lebegő mágnesvasút (maglev) új, 500 kilométer/órás utazósebességre képes generációját mutatták be a hét elején Japánban.

Az öt kocsiból álló, 15 méteres áramvonalas "orral" rendelkező szerelvény tesztelését szeptembertől kezdik meg. A fejlesztő Közép-Japán Vasúttársaság tervei szerint a vonat 2027-ben állhat forgalomba Tokió és Nagoja között, 40 percre csökkentve a két város közötti menetidőt. A Tokiót az ország második legnagyobb városával, Oszakával összekötő pályaszakasz 2045-re készül majd el, ezen a viszonylaton a jelenleg nagyjából 2 óra 25 perces menetidő 65 percre rövidülhet.

Az új vasutat egy tíz éven át tesztelt - és 581 kilométer/órás sebességrekordot felállító - prototípusból fejlesztették ki, ez az első japán maglev-szerelvény, amelyet kifejezetten utasszállításra terveztek. A világon jelenleg egyetlen tömegközlekedési célokat szolgáló nagy sebességű maglev - azaz a kerekek helyett mágneses mező által pályán tartott és hajtott vonat - közlekedik a kínai Sanghaj városában.

Korábban Kína több hasonló vonal építésének lehetőségét is tanulmányozta, de a magas költségek miatt végül a "hagyományos", sínen futó gyorsvonatok mellett döntött. A magas költségek ellenére a beruházás mellett szól, hogy a Tokiót és Oszakát összekötő, 49 éve épült Csúó Sinkanszen vonal karbantartására amúgy is hatalmas összegeket kénytelenek áldozni.