Technology

girlsinict_420
Forrás: ITB

Lányok az informatikában

Minden április negyedik csütörtökje a „Girls in ICT” nap az ENSZ 2010-es kezdeményezése óta. Az idén erre az alkalomra „Lányok az informatikában” című konferenciát szervezett több civil szervezet és az NHIT a XX. Kárpát-medencei magyar középiskolai informatikai versennyel együtt, Salgótarjánban.

A verseny és a konferencia sajtótájékoztatója április 23-án volt, az események 24-én zajlanak. A sajtótájékoztatón Bódi Gábor, a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács elnöke elmondta, hogy az Európai Unió nemrégiben végzett felmérése alapján az unióban 1000 nő közül csak 4 dolgozik ténylegesen az infokommunikációs szektorban; míg az európai vállalkozói réteg 31,3 addig az ikt-területeken dolgozó vállalkozók csupán 19,2 százaléka nő. A különbség okai nagyrészt kulturális hagyományok, sztereotípiák, valamint a szektorból egyelőre még hiányzó női szerepminták. EU-szinten a nők ikt-szerepvállalásának növelése évi 9 milliárd euró plusz gdp-t jelenthetne. Az NHIT, a kormány véleményező és javaslattevő szerve számára fontos az ikt-ágazat kapcsán kialakult kép megújítása a társadalom és a nők körében egyaránt, ezért hasznosnak tartunk minden olyan kezdeményezést, amely az esélyegyenlőség ügyét előtérbe állítja. A nők bevonzása az ikt-szektorba segíthet a „10000 hiányzó informatikus probléma” megoldásában.

 

Biró Albert, az Informatika a Társadalomért Egyesület fb-elnöke elmondta, hogy „első alkalommal rendezzük meg a nagyszabású „Lányok az informatikában” egész napos konferenciát és interaktív műhelybeszélgetést. Az informatika, valamint a programozás fontosságát kiemelő oktatási kerekasztal keretében közéleti személyek, tanárok, vezető magyarországi cégek sikeres női és férfi felső vezetői segítségével keressük a válaszokat arra, hogy hogyan tudjuk népszerűsíteni és motiválni a lányokat, hogy minél többen válasszak ezt a szakmát, hogyan tudunk fellépni a berögzült sztereotípiák ellen, milyen megoldások kínálkoznak a probléma kezelésére.”

 

Pölöskei Gáborné, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy 2014-ben, az informatikai képzési területen 2069 férfi, és 316 nő, a műszaki képzési területen 6149 férfi, és 2264 fő nő végzett. Ezek az adatok bizonyítják, hogy már az általános és középfokú oktatásban meg kell alapozni az informatikai ismeretek szerepét, hiszen nem mindegy, milyen életkorban találkozik először a diák az informatikai életpálya lehetőségével.


Bánhegyi Zsófia, a T-Systems Magyarország marketing-kommunikációs vezetője elárulta, hogy náluk a nők aránya 35 százalék, de a mérnökök között náluk is kevesebb a nő. A magyar ikt-szektorban a nők aránya mintegy 5 százalék. Hangsúlyozta, hogy „tíz év múlva minden munkavállalónak »digitálisnak« kell lennie, szerencsére erre vannak és lesznek eu-s források”. Ősztől „Legyél te is informatikus” címmel pályorientációs programot indítanak az iskolákban, A T-Systems igen aktívan jelen van a „Digitális Magyarország” programban. A 10–18 évek korosztály számára is vannak náluk gyakornoki programok – akik 92 százaléka a cégnél marad.

 

Horváth Krisztina, a Cisco Magyarország ügyvezetője a sajtótájékoztatón ismertette, hogy évente mintegy 120 ezer új informatikai állás keletkezik az EU-ban – nemcsak az ikt-cégeknél. Ezek betöltése a nők számára is sok lehetőséget nyújt. A Cisco-nál már 10 éve folyik a kedvezőtlen arányok javítása, például mentori programokat szerveznek a szerepváltozások segítése céljából. Ma a magyar szervezetben a nők aránya a globális átlagnak megfelelő 23 százalék, de a nő mérnökök aránya csak 15, az egyéb pozíciókban viszont 35 százalék. Hangsúlyozta, hogy az erős közvélekedéssel szemben az informatika nem egyenlő a programozással, amit széles körben tudatosítani szükséges. „Közhely, hogy minden vezető férfi mögött van egy támogató nő. Nos, minden vezető nő mögött is van támogató férfi és család”, mondta. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a továbbtanulás elősegítésére náluk középiskolás gyakornokok is tevékenykednek.