Technology

flipkart
Forrás: New York Times

Feltörekvőben az indiai online ipar

Valódi konkurencia híján jelentős növekedésnek indultak az indiai online áruházak, amelyek a helyi igényekhez alkalmazkodva előzik nyugati vetélytársaikat. A földrész internetes forgalma robbanásszerűen növekedett az elmúlt időben, ezzel felkeltve a külföldi cégek érdeklődését is.

Jelenleg az indiai kereskedelmi forgalom csupán elhanyagolható részét képezik az online vásárlások, a statisztikák szerint a közel 10 milliárdos éves forgalomból mindössze 500 millió dollárnak megfelelő összeg keletkezik online. Az internetes vásárlások mértéke az elmúlt években rohamos növekedést mutatott, olyan mértékben, ami felkeltette a világcégek figyelmét is, amelyek egyelőre csupán tapogatóznak a földrészen. Szakértők 50 és 100 millió közé becsülik az indiai internetezők számát, ami évente közel 30 százalékkal gyarapszik. Valódi külföldi konkurencia hiányában a helyi kisebb vállalatok kezdenek felkapaszkodni, sikerükhöz természetesen hozzátartozik a helyi viszonyok és igények ismerete is. A külföldi befektetők annyira bizakodóak, hogy a térségben tevékenykedő kockázati tőke csoportok 2011-ben megtriplázták az indiai cégekbe fektetett pénz mennyiségét, míg 2010-ben 61 millió dollárt vittek az országba, addig ez az összeg idén 183 millióra növekedett és a tendencia továbbra is folytatódik.

Sachin Bansal alapító jól számolt (forrás: flipkart.com)
Sachin Bansal alapító jól számolt (forrás: flipkart.com)

A jelenlegi indiai helyzetet jól illusztrálja a Flipkart nevű online bolt esete, amely sikerét leginkább annak köszönheti, hogy az Amazonnal szemben készpénzes vásárlást is lehetővé tesz. Indiában a végrehajtott tranzakciók közel 90 százaléka készpénzes vásárlást jelent, és amelyik szolgáltató nem tudja ezt nyújtani, az jelentős mennyiségű potenciális vásárlót veszíthet a versenyben. A Flipkart sikere is azt bizonyítja, hogy a helyi piac ismerete elengedhetetlen, a cég az Indiába szintén szállító Amazonnal szemben saját futárszolgálatot működtet, így minimalizálva a szállítási költségeket és téve lehetővé a helyszíni készpénzes fizetést. A cég jelenleg 13 indiai nagyvárosban üzemeltet lerakatot, ezt a számot szeretnék a jövőben 25-re növelni. A Flipkart hátránya az Amazonnal szemben az, hogy csak adott településekre képes szállítani, illetve nem rendelkezik csomagkövetési funkcióval, riválisaitól eltérően.

A külföldi cégek és befektetők többféle módon igyekeznek megjelenni az indiai piacon, egyesek, mint a Groupon bevásárolják magukat helyi, hasonló profilú cégekbe, míg mások, mint az Amazon igyekeznek helyi lerakatokat nyitni a már megszokott üzleti modellt meghonosítva. India online ipara jelenleg a leggyorsabban fejlődő piacok között van a kínai mellett. A nagy világcégek még csak most kezdenek ismerkedni a helyi viszonyokkal, így az ügyesen helyezkedő üzletek szép profitot termelhetnek, illetve számíthatnak egy későbbi felvásárlásra is. India szabad piaca nagy előnyt jelent a külföldi befektetésekért folytatott küzdelemben Kínával szemben, és várhatóan az ország lesz a következő nagy befektetői hullám célpontja.