Technology

Farmigo modell
Forrás: farmigo.com

Friss és olcsó: lokális üzlet, globális segítséggel

Első osztályú friss áru a termelőtől, olcsón? Az Egyesült Államokban már elkezdett működni a modell, természetesen az internet és a kuponos megoldások ötvözésével.

Ha friss zöldségre-gyümölcsre vágyunk, megvehetjük zöldségesnél vagy piacon, nem túl olcsón. Megvásárolhatjuk hiper-szupermarketben, akkor már nem olyan drága, de sajnos gyakran nem is túl zamatos. És a jó ég tudja, hogy honnét származik. Nincs olyan megoldás, ami olcsó, jó minőségű és megbízható eredetű? A Farmigo nevű kaliforniai start-up cég valahol ezen gondolatsorok mentén indulhatott el, amikor megalkotta rendszerét, amelynek alapja…

Nagy cég is a horogra akadt (forrás: farmigo.com)
Nagy cég is a horogra akadt (forrás: farmigo.com)

…hát persze, hogy a nálunk is egyre elterjedtebb kuponos rendszer. A cég kitalálta, hogy a friss zöldségeket vagy akár a termelők, gazdák húsáruit és egyéb termékeit el lehetne juttatni szupermarketes áron is a vásárlókhoz, csak a láncból ki kellene iktatni mindenféle közbenső „nagyipari” és „nagyker” elemeket.

Összekötötték tehát technológiai segédlettel a gazdákat és a vásárlókat; no nem direkt módon, hanem úgy, hogy központi elosztóhelyeket alakítottak ki, ahová a farmokról érkezhet az áru. Semmilyen extra helyszínre nem kell gondolni: iskolákról, munkahelyekről van szó.

A rendszer lényege, hogy – a kuponos módszerek többségéhez hasonlóan – a csoportos vásárlás „szabályai” szerint akkor kerül egy-egy elosztóhelyre áru, ha megfelelő mennyiségű potenciális vevő jelentkezik be.

A vevő szemszögéből nézve: beírja a lakcímét, kiderül számára, milyen lehetőségek vannak a közelében: ki az eladó, milyen termékekkel érkezik. És ha szimpatikus a usernek az ajánlat, bejelentkezik. A gazda elviszi a paradicsomot / csirkét az elosztóhelyre, ahol az elégedett vevők olcsón hozzájutnak a friss termékekhez. Ennyi.

A vásárló a gazdálkodónak fizet; a Farmigo pedig a bevétel 2 százalékát kapja meg a termelőtől.

Lokálisan már működik, 1500 elosztóhellyel (köztük a nagy cégeknél – pl. Google! –  ahol rengeteg dolgozó lehet érdekelt az efféle vásárlási lehetőségben). Izgalmas kérdés, hogy országos szinten is bejön-e, nagyon sok gazdálkodóval és megannyi vevővel.