Technology

sale
Forrás: shoparazzi

Cyber hétfő - rekord péntek után

A cseppet sem gyászos Fekete Péntek után vajon milyen lesz a Cyber Hétfő? A várakozások szerint elég izmos.

Van ugye a Black Friday: a fekete péntek a Hálaadás utáni nap, amely tradicionálisan a karácsonyi bevásárló szezon – brutális akciókkal megtámogatott – első 24 óráját jelenti. Ezen túl vagyunk, idén ismét elképesztő sikerrel zajlott; a vásárlók rekordköltést produkáltak – online például 816 millió dollárt költöttek, 26 százalékkal többet, mint tavaly ugyanezen a napon. (A nem virtuális üzletek is kaszáltak: a Hálaadás hétvégéjén 6,6 százalékkal többen látogattak el az áruházakba, mint tavaly, és az egy vevőre jutó költés is közel 10 százalékkal nagyobb a 2010-es adatoknál.)

Szállj, kosár!
Szállj, kosár!

A Black Friday sikereit megirigyelve az online kereskedéseknek is kitaláltak egy napot: 2005-ben, a Shop.org kezdeményezésére a karácsonyi őrület (más szóval: szezon) első napjának jelölték ki a Hálaadás-hétvége utáni hétfőt, ez lett az Cyber Monday. Az emberek a családi hétvége (és offline vásárlás után) visszatérnek az irodákba, ahol ebédszünetben (esetleg munkaidőben, ad absurdum: meetingek alatt) lehet folytatni a plázázást – csak már virtuális környezetben. Idővel kiderült: az akciónak sokkal nagyobb jelentősége lett, mint amire számítani lehetett.

Tavaly ért igazán révbe az ötlet, amikor ezen az egy napon – a ComScore adatai szerint – az online áruházakban a költés meghaladta az egymilliárd dollárt. Válság ide, munkanélküliség oda, az online hétfőtől idén is komoly eredményeket várnak. Egyrészt azért, mert egyre több kereskedés vesz részt az akcióban, másrészt, mert a (potenciális) vásárlók körében is egyre többen tudnak a kezdeményezésről; de leginkább azért, mert ismét hihetetlen kedvezményekkel várják a kedves vevőket.

A Shop.org adatai szerint az e-kereskedések közel 90 százalékában készülnek valamilyen akcióval: van, aki jelentős árengedménnyel támad, mások ingyenes szállítást kínálnak. Ráadásul sok kereskedés a jelentős várakozások miatt meglehetősen tágan értelmezi a Cyber Hétfő fogalmát, és több napon át tartó akciót rittyent belőle. A ComScore az idei Cyber Hétfőre 1,2 milliárd dolláros rekordot prognosztizál.

Még akik – bevételek tekintetében – nem hisznek a kezdeményezésben, azok is elismerik, hogy van benne ráció: hisz így (a vásárlói érdeklődés mértékéből) már az idény elején látszik, mi az, ami a karácsonyi szezonban slágertermék lesz, és melyek azok az árucikkek, amelyekhez bizony még kell némi promóció.