A Magyar Telekom 2019 januárjában indította el Magyarország első szabványos 5G
tesztállomását Zalaegerszeg belvárosában. A városközponti bázisállomás mellett
a vállalat a ZalaZONE pályán is 5G-képessé alakította a meglévő adótornyát, melynek
célja, hogy a tesztpálya a hagyományos mellett a hálózatba kapcsolt önvezető autók
fejlesztésére, tesztelésére is alkalmassá váljon.
Az 5G mobiltechnológiát az Ericsson Magyarország telepítette a járműipari tesztpályára,
felhasználva a Telekom helyszíni adótornyát, a szélessávú optikai kapcsolatot
és az energiaellátást. A teszthálózat megvalósítását az Ericsson, a Telekom és
a T-Systems Magyarország mérnökei közösen végezték.
A helyszínen az 5G hálózat jelenleg a 3,5 GHz-es frekvencia sávban üzemel, amelynek
ideiglenes használatához az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adott
engedélyt. Az 5G hálózat 10 ms alatti késleltetése teszi lehetővé, hogy az önvezető
autók a központi infrastruktúrán keresztül biztonságosan kommunikálhassanak egymással
és egy opcionális vezérlő központtal, és megbízhatóan reagálhassanak a forgalmi
helyzetekre.
A kialakított infrastruktúrán a Budapesti Műszaki Egyetem a ZalaZONE-nal közösen
kifejlesztett speciális önvezetőautó-tesztelési módszerét mutatta be. A közös
kutatási program keretében kidolgozott úgynevezett szcenárió alapú tesztelési
módszer (Scenario-in-the-Loop, SciL) lényege, hogy elmossa a határokat virtualitás
és a valóság között, az autonóm járművek funkcionalitását a valós környezethez
hasonló, komplex közlekedési helyzetben, biztonságos körülmények között teszteli.
A SciL tesztelési keretrendszer részeként egyedileg kialakított SMART autó a demó
alatt egyaránt reagált a szimulációs környezetben, a virtuális térben elhelyezett,
és a valós térben az autó által önállóan, szenzorokkal érzékelt objektumokra -
mindezt az 5G hálózatot felhasználva. A bemutatott megoldás érdekessége, hogy
az autó teljesen önálló módon reagál a gyalogos megjelenésére anélkül, hogy a
vezető beavatkozna.
Az iMAR Navigations tesztautói ezt követően valós idejű forgalmi szituációkat
demonstráltak a nemrégiben bemutatott PEGASUS munkamenet szerint: az úgynevezett
Traffic Simulation Vehicle (Forgalmi Szimulációs Jármű) teljesen automatizált
üzemmódban mutatott be előzést, elhaladást a ZalaZONE pálya smart city területe
mellett, szintén az 5G infrastruktúrán alapuló kommunikációs rendszert felhasználva.
A következő generációs 5G mobiltechnológia az eddigieknél megközelítőleg tízszer
nagyobb adatátviteli sebességet és jelentősen rövidülő válaszidőt, egyben a mostaninál
lényegesen jobb ügyfélélményt biztosít majd. A jelenlegit lényegesen meghaladó
kapacitásnak köszönhetően több tízmillió eszköz hálózatra való kapcsolódása válik
lehetővé egyidőben. A merőben új hálózati koncepció a vezetékes és a mobil kommunikáció
előnyeit egyesíti. Lehetőségei nemcsak a sebességben rejlenek, hanem a beépített
hálózati intelligenciában és a más technológiákkal történő együttműködésre való
képességben is. Mindennek köszönhetően az 5G számos új megoldást hoz majd az ipar,
az energetika, a mezőgazdaság, a közlekedés, az egészségügy, az oktatás, és szinte
az élet minden területén. Az új technológia várhatóan néhány éven belül válik
általánosan elérhetővé Európában.
„Büszkék vagyunk arra, hogy partnereinkkel közösen, valós körülmények között
tudjuk bemutatni, milyen szerepe van az 5G hálózatnak az autóipari fejlesztésekben,
különös tekintettel az önvezető technológia elterjedésére. A ZalaZONE tesztpálya
Európában egyedülálló módon számos autóipari gyártó számára nyújt kivételes tesztelési
lehetőséget, felhasználva a Magyar Telekom által a pályán kialakított 5G hálózati
infrastruktúrát is” - mondta el a bemutatót követően Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója.
Kaszás Zoltán, a T-Systems Magyarország vezérigazgatója, a Zalai Önvezető Jármű Klaszter elnöke
úgy fogalmazott: „Magyarország, a hazai járműipar, az infokommunikációs szektor
és valamennyi érintett hazai szereplő számára kiemelt esemény a zalaegerszegi
járműipari tesztpálya átadása. A mindeddig külön zajló fejlesztések - önvezető
járművek, 5G hálózat, infrastruktúra és hálózati kommunikáció - a tesztpályán
közösen folytatódhatnak, komoly versenyelőnyt teremtve a hazai szereplőknek mind
régiós, mind európai szinten. A rendkívüli sebességgel változó világban a kormányzat,
a piac és a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó innovációs szereplőknek át kell lépniük
a hagyományos szerepeken és új együttműködési formákat kell teremteniük. Ezért
is példaértékű a ZalaZONE tesztpálya.”
Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a projekt jó példa
arra, ahogy a különböző iparágak közötti szoros kooperációja
lehetővé teszi az 5G technológia előnyeinek és lehetőségeinek hatékony kiaknázását.
„Az ipar, a kormányzat és az akadémiai szféra sikeres innovációs együttműködésének
kiváló példája a ZalaZONE tesztpálya, mely a hagyományos járművek és az automatizált
járművek speciális vizsgálatain felül ideális környezetet teremt a legújabb telekommunikációs
megoldások kipróbálására, tesztelésére és járműves környezetben történő alkalmazhatóságuk
demonstrálására. A BME - biztosítva a tudományos hátteret - büszke arra, hogy
kezdettől fogva részese lehet ennek a folyamatnak” – hangsúlyozta Dr. Szalay Zsolt, a Műegyetem tanszékvezetője, a ZalaZONE tesztpálya innovációs és kutatási vezetője.
„Érdeklődéssel várjuk Magyarország és Németország további szoros együttműködését
az európai autóipar megerősítésére, melynek során a legversenyképesebb, megbízható
megoldásokat mutathatunk be megfelelve a magas szintű európai szabványoknak, melyeket
a ZalaZone teszt pályán hitelesítenek majd” – mondta Dr. Edgar v. Hinüber, az IMAR Navigation németországi vezérigazgatója.
A megnyitóval egyidőben adta át a pályára telepített, Sparkon megoldáson alapuló
okos parkolási rendszerét a T-Systems Magyarország. A szenzorokkal figyelt parkolási
területről jelenleg applikáción keresztül kapnak információt az irányítók. A folyamatos
közös fejlesztés célja, hogy az önvezető autók irányítás nélkül is értelmezni
tudják a parkolási rendszer adatait, így nagyobb távolságból is optimalizálni
tudják a parkoláshoz szükséges időt előre lefoglalva a használni kívánt parkolási
helyet.