Technology

22_banking_420px
Forrás: -

Változó irányok és új igények a banki informatikában

A válság kezdete, azaz 2008 óta a bankok sokkal jobban megnézik, hogy mire költenek. Háttérbe kerültek a kevésbé jövedelmező és a presztízsberuházások, a figyelem inkább a kockázatkezelésre és a törvényi megfelelésre összpontosul.

Az első lejtmenetet követően a banki informatikai piac elkezdte ugyan visszanyerni korábbi dinamikáját, de a fókuszok erősen eltolódtak. Háttérbe került a hitelindítás, fontosabb lett a kockázatkezelés, azon belül is a korai figyelmeztető rendszerek szerepe. Szintén fontos elem a költség–haszon elemzések kérdése, például egy jól kiépített cash management-rendszerrel a kapcsolódó költségeknek akár a 25 százaléka is megtakarítható – magyarázza Paksi Attila, a banki alkalmazások fejlesztésével foglalkozó ApPello Kft. értékesítési vezetője.


Követőképesség

Az új folyamatokban kiemelt szerepet kap a crm is, aminek fő feladata a csatornák működésének támogatása és integrálása, illetve az egyre nagyobb számú direktmarketing-kampány menedzselése.


A válságtól független újdonság a banki backoffice rendszerekben az üzleti intelligencia térhódítása. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az összes projekt adattárház-kapcsolat kiépítésével kezdődik és végződik. Megjelentek az adatokat intelligensen elemző „fekete dobozok”, amelyek számos esetben döntési kompetenciákat is átvesznek.

Fontos az is, hogy a tervezett it-megoldások hogyan tudják kezelni a változó igényeket. Egy újabb válságban azok a bankok tudják legalább megtartani a pozícióikat, amelyek teljesen új termékekkel és ötletekkel rukkolnak elő és nem mellesleg a változó szabályozói környezetet is képesek követni.

A nemzetközi helyzet országról országra változó, s itthon sem könnyű a helyzet: a legtöbb bank a jövő évi it-költségvetésének 20–40 százalékos csökkentését tervezi. Ezért aztán a szállítóknak olyan megoldást kell felmutatniuk, amelynek igazolható a gyors megtérülése, valamint szavatolható az optimális működése.

 

Újszerű kihívás

A bankokat jelenleg két, újszerű kihívás elé állító téma foglalkoztatja. Az egyik a költségcsökkentés a korábban nem kalkulált különadó miatt, a másik pedig a kockázatcsökkentés a szabályozók alakulása miatt – sorolja Béndek Péter, a Stratis partnere. Az újszerű kihívásra nyilvánvaló válasz lehet, hogy a különböző termékekhez eddig hozzárendelt silószerű megoldásokban, folyamatokban megkeresik a közös elemeket, s ezeket banki belső szolgáltatássá alakítják. A duplikáció ezzel elkerülhető, s máris csökkentettük a költségeket.

Ilyen például a központi ügyféltörzs, ami egyrészt segíti az interakciót az ügyféllel, másrészt előnyt jelent az ügyfélérték és az ügyfélkockázat mérésében – mégpedig az ügyfélportfólió minden szintjén. Ha pedig teljes ügyféltörzzsel rendelkezünk, azt fel lehet használni kockázatelemző szimulációk futtatására is. Ezek eredményeinek az elemzéséhez segítségül lehet hívni az analitikus crm eszköztárát. A levont konkrét következtetéseket aztán vissza lehet áramoltatni az operatív crm olyan csatornáiba, mint a call center, internetbank vagy egy személyes ügyfélmenedzsment felhasználói felület.