Technology

22_hr_420px
Forrás: -

Üzleti intelligenciát a hr-be!

Sok vállalat dob ki pénzt az ablakon, mert emberi erőforrásait – legfontosabb tőkéjét – nem szisztematikusan, nem üzleti intelligenciával támogatottan vezeti.

A több országban vagy telephelyen működő vállalatok jelentős hr-kihívásokkal szembesülhetnek.

Olyan termékek esetében, amelyek munka- és ezáltal bérigényesek, valamint kevés az automatizálási lehetőség, a személyi költségek nagy részt tesznek ki a rendkívül szűkös termékköltség-kalkulációban. Ilyen esetben mindenképp megéri beruházni egy hatékony üzletiintelligencia-rendszerbe – állítják szakértők.

 

Központi bi-rendszert!

A telephelyek összefogására érdemes közös it-projektbe kezdeni, s egy központi üzletiintelligencia-rendszert bevezetni – ez magában foglalja az összes hr-adatot, rendszerezi őket, és ezáltal megkönnyíti a menedzsment számára az irányítást és a munkaerő-tervezést. Annak érdekében, hogy a dolgozókat nemzetközi szinten optimálisan lehessen alkalmazni, a vállalatnak nem csak az adatokat célszerű központilag tárolni. Valamennyi kulcsfogalmat és szakkifejezést, amelyeket eddig a különböző telephelyeken gyakran eltérő jelentéssel használtak, központilag kell rögzíteni, és egységesen definiálni. Ez magában foglalja az összes fogalom lefordítását minden egyes vállalati székhely nyelvére, kötelezően használandó mintasablonokban.

 

Alma a körtével

Az egyik központi fogalom például a „fizetetlen távollét”, aminek az értelmezése teljesen eltérő a különböző országokban. Az alapvetően mezőgazdasági jellegű országokban a hagyományos háztáji tevékenység, kiskertművelés okozza a szezonális távolmaradás nagy részét, míg az ipari jellegű régiókban ez nem így van.


Ezeket a különbségeket rögzíteni kell, és figyelembe kell venni a központi bi-rendszerben, hogy a gyakorlatban elkerülhetők legyenek az inkongruens adatok. A bi-technológia nélkül mindez nem lehetséges, mert az üzemvezetők a különböző országokban saját Excel-tábláikban gyűjtik az adatokat – a helyi értelmezésnek megfelelően –, majd beküldik a központnak. Ott rendszerezik és összevezetik őket. Mivel a menedzsmentnek az adatbázisban gyakran az „almát a körtével” kell összehasonlítania, állandóan fennáll annak a veszélye, hogy a számok alapján téves döntéseket hoznak.

 

Meggátolni az extremitást

Egy hatékony bi-rendszer segítségével ez a veszély elhárítható: a hr-hez kapcsolódó definíciókat egy központi referenciarendszerben kell tárolni, és az összes vezető számára kötelező jelleggel és egységesen kell rendelkezésre bocsájtani. Így a világ minden pontján egységes definíciókhoz és adatokhoz jutnak hozzá a hr-vezetők.

Ez a fajta átláthatóság abban is segítheti a menedzsmentet, hogy a rendkívül eltérő gyakorlatokat kiküszöbölje. A bi-rendszerrel sikerülhet meggátolni azt is, hogy az egyik üzemben a bérrendszer extrém irányba tolódjon – például a teljesítmény alapú javadalmak aránya ne emelkedjen 50 százalék fölé a gyártósoron dolgozók bérezésében, mivel megnehezíti az alacsony alapbérből kifolyólag az új munkaerő toborzását.