Technology

09_Mark_Raskino_420
Forrás: -

Újévi fogadalmak

Tizedik éve állítja össze az informatikai vezetők „újévi fogadalmait” tartalmazó jelentését a Gartner, mégpedig éppen a cio-k megkérdezése alapján. A 2013-as feladatokról kérdeztük a jelentés egyik szerzőjét.

Mark Raskino, a Gartner kutatási alelnöke
Mark Raskino, a Gartner kutatási alelnöke
– Hogyan összegezné a 2012-es cio-felmérés legfontosabb eredményeit?

– A mostani fő téma az idő, a múlt, a jelen, a jövő volt. A jó informatikai vezető tanul a múltból, ismeri szakmája történetét. Ami a jelent illeti: az informatika irányítása nem statikus feladat, és a cio munkája sem állhat a vállalatirányítási rendszer örökös babusgatásából. Javítani kell a szervezet alkalmazkodóképességét, megkérdőjeleznie a fennálló rendet és az aktuális helyzetre alkalmaznia a technológiai erőforrásokat. Emellett előre is kell tekintenie, hogy alakítani tudja a saját jövőjét. Jobban jár a cio, ha előre alakítja az informatikai igényeket, nem pedig csak a felülről jövő – homályos, megkésett – utasítások alapján működteti a szervezetét.

– Milyen mértékben különböznek ezek a meglátások a korábbiaktól?

– Ahogy a technológia és a cio szerepe folyamatosan fejlődik, úgy jönnek elő újabb és újabb ügyek. Ugyanakkor van valami, ami mindig ugyanaz marad. A cio-nak szüntelenül gondot kell fordítania személyes és szakmai fejlődésére. A vállalatnál senki más nem képes mentorálni az informatikai vezetőt – de nem is áll senki érdekében.

– A gyors változások közepette mit lehet és mit érdemes tanulni a múltból?

– Az informatikai vezetőknek meg kell tanulniuk becsülni a múltat és felismerni elődeik nagyszerű teljesítményét. Az informatika többé nem ismeretlen, felfedezésre váró terület, hiszen 40 éves múltra tekint vissza. Minden komoly szakma, legyen szó pénzügyekről, építészetről vagy jogról, generációkon keresztül halmozza az értékeit: a mérnöki tapasztalatokat, a vezetési filozófiákat vagy irányítási elveket. Csak egy példa: azok a nagy üzleti alkalmazások, amelyeket mostanában cserélnek le a cio-k, sokkal tovább működtek, mint bárki gondolta volna. Ha tehát ma valaki azt mondja, hogy egy nagy üzleti szoftver várhatóan 5–10 évig lesz használatban, nyugodtan duplázza meg a becslését – mégpedig a történelmi tapasztalatok alapján.

– Visszatérő eleme a felmérésnek az üzleti érték létrehozása és igazolása. De az informatika oldaláról hogyan lehet igazolni az üzleti értéket?

– Ez legyen az első kérdés: „Ha ezt megvalósítjuk, melyik kulcsfontosságú üzleti mutató javul, és mennyivel?”. Ha erre megvan a válasz, jöhet a következő kérdés: „Ki lesz a felelős, ha a rendszert rendben megvalósítjuk, de nem jönnek a várt üzleti eredmények?” Lefordítva: ha a kereskedőknek jövőre „mindenképpen” kellenek táblagépek is a laptopok mellé, akkor mennyivel fog nőni az értékesítés?

Szakmai pálya:

– 1985-ben programozóként kezdett dolgozni

– 1986–2000 között a British Airwaysnél dolgozott, a végén az e-szolgáltatásokért felelős vezetőként

– 2000-től a Gartner elemzője, egy éve a ceo- és cio-kutatásokat irányítja

– Mi okozza a nagyobb fejfájást egy cio-nak: az új technológiák áradata vagy a meglévő technológiáknak a folyamatos működtetése?

– Az új technológiák és a rendszerek átalakítása gyakran több gondot jelent. Könnyebb stabil rendszert fenntartani, ha egyáltalán nem változtatjuk meg (amíg persze a környezete is változatlan marad). De a cio egyik legfontosabb feladata, hogy alakítsa a jövőt: olyan, a technológia által támogatott üzleti ötletekkel álljon elő, amelyek komoly pozitív hatással vannak a legfontosabb mérőszámokra (költségek, termelékenység, cash flow, bevétel, piaci részesedés). Ha a cio maga jelöli ki az üzletileg is előre mutató utat, kevesebb földhözragadt kéréssel fogják zaklatni.

– Ha egyetlen pontot kellene kiemelnie, mire hívná fel 2013-ban a magyar informatikai vezetők figyelmét?

– Az információs stratégiát állítsák a középpontba. Ha már megvan a jó információs stratégia, a folyamatokra és technológiákra vonatkozó stratégiákról is sokkal könnyebb lesz dönteni.