Technology

13_Komaromi_Zoltan_420
Forrás: -

Működtetés helyett innováció

Nem az informatikára, hanem az innovációra kell helyeznie a hangsúlyt annak a cio-nak, aki a jövőben is sikeres akar maradni. Az átalakuló szerepkörben sokkal nagyobb hangsúlyt kap az üzleti területek vezetőivel való együttműködés, mondja Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója.

Komáromi Zoltán, IDC Magyarország
Komáromi Zoltán, IDC Magyarország
– Az informatikai vezetők átalakuló szerepéről szól az IDC április 25–26-i bécsi konferenciája, a több száz európai főinformatikust felvonultató CIO Summit. A téma már hosszabb ideje napirenden van. Az elmúlt egy-két évben is voltak érdemi változások ezen a téren?

– Több ilyen változás is volt. Az egyik fejlemény – kutatásaink is alátámasztják –, hogy az informatikai projekteket most már többségükben az üzletági vezetők kezdeményezik és irányítják, sokszor még a cio támogatásával, de esetenként akár már önállóan is. Ezzel szorosan összefügg, hogy az informatikai költségvetés fölött sem csak a főinformatikus rendelkezik, hanem az megoszlik az üzleti területek között. Még fontosabb következmény azonban, hogy megváltozik a cio és az üzleti döntéshozók közötti viszony. Erősebb lesz az egymásra utaltságuk, partneri viszonyt kell kiépíteniük, mert mindkét félnek szüksége van a másik szaktudására a sikerhez, az üzleti érték megteremtéséhez.

– Hogyan hatnak a technológiai folyamatok a cio változó szerepére?

– Azok is jócskán hozzáteszik a magukét a változásokhoz. Zajlik egy újabb technológiai váltás, amely hatásában legalább akkora lesz, mint annak idején a kliens-szerver architektúra vagy az internet elterjedése. Négy nagy trend hatásai összegződnek ebben: a felhő, a vállalati mobilitás, a nagy adat és a közösségi alkalmazások. A jó gyakorlatok hiánya miatt viszont még nem lehet egyértelműen megmondani, hogy ezeket a vállalaton belül milyen funkcióban, folyamatokban, milyen területen lehet használni, hol és miképpen teremthetnek igazi üzleti értéket.

– Mit segíthet ezen az informatikus?

– Pontosan ez értékelheti fel a cio szerepét: ő lehet az, aki átlátja, hol és mire használják az új technológiákat, ő javasolhatja, hogy a megoldásokat miként építsék be az üzleti folyamatokba. De ezt csak akkor tudja megtenni, ha az informatika mellett ért az adott üzleti területhez, ismeri az igényeket és a lehetséges fejlődési irányokat. Így juthat el a cio oda, hogy chief information officerből chief innovation officer legyen. Nem csak kiszolgálja az üzleti területeket, hanem aktívan segít feltérképezni és kiaknázni az új technológiák kínálta üzleti lehetőségeket. Így aztán lehet a projektvezetői szerep és a kasszakulcs az üzleti területeknél, a cio pozíciója mit sem gyengül a vállalaton belül. De ha nem lép, akkor lesz valaki más, aki betölti ezt a szerepet.

Szakmai pálya:

– 2005-től az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója

– 2000-től dolgozik az IDC-nél elemzőként, vezető elemzőként

– a marosvásárhelyi Bolyai Egyetemen szerzett diplomát

– Hol tartanak a magyar főinformatikusok ebben az átalakulásban?

– Csak akkor lehet innovációs vezető a cio, ha nem kell ideje nagy részét napi üzemeltetési feladatokkal tölteni. Felméréseink viszont azt mutatják, hogy a magyar cio-k munkaidejük jó 70 százalékát operatív szerepkörben töltik. Vannak persze olyanok is, akik már aktív szerepet játszanak az üzleti átalakulásban, és az operatív feladatokat már beosztottjaiknak delegálták.

– A magyar üzleti kultúra megkönnyíti ezt az átalakulást a cio-k számára?

– Nem minden esetben. A magyar vállalatok innovációs hajlandósága tipikusan alacsony, nem szívesen alkalmaznak új technológiákat és nem csak a magasabb költségek miatt. De eloszlatható a vezetők újításokkal szembeni idegenkedése, ha megtérülési számításokkal bebizonyítják nekik az új megoldások üzleti hasznát.