Technology

Invitel_0459_1_420
Forrás: ITB

Legmodernebb hálózati megoldások a hazai vállalatoknak

AZ INVITEL NAGYSZABÁSÚ HÁLÓZATFEJLESZTÉSI PROGRAMMAL TÁMOGATJA ÜZLETI ÜGYFELEIT

Az Invitel hazai szolgáltatóként kiemelten fontosnak tartja, hogy minél több előfizetője számára nyújtson minőségi info­kommunikációs megoldásokat a legmodernebb technológiák segítségével. Ezzel összhangban 2012-ben több évre szóló fejlesztési programot indítottunk, melyre az elmúlt években mintegy 4,5 milliárd forintot költöttünk – mondta el Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója, aki további részleteket is elárult az eddigi eredményekről, valamint a jövőbeni tervekről.

Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója
Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója
Az Invitel nevével korábban leginkább telekommunikációs szolgáltatásokkal kapcsoltuk össze, ma viszont már az infokommunikációs piac megkerülhetetlen szereplőjévé váltak. Jelenleg milyen lefedettséggel rendelkeznek, hol érhetőek el a szolgáltatásaik?

Az elmúlt öt év során eljutottunk oda, hogy a vállalati üzletágban gyakorlatilag nincs olyan pontja az országnak, amit ne érne el az Invitel valamilyen technológiával. Nagyon sok olyan ügyfelünk van, akiknek láncüzletága van, például kereskedelmi, banki vagy gyártó szektorban. Az elmúlt egy-két évben a közszférában is felgyorsult a digitalizáció, így itt is egyre növekvő igény mutatkozik a megfelelő központi adatkezelésre, illetve -tárolásra. Az Invitel jelenleg is számos állami- és közigazgatási szereplőnek, köztük minisztériumoknak, országos hatáskörű szerveknek, kórházaknak, önkormányzatoknak, és állami vállalatoknak nyújt infokommunikációs szolgáltatásokat országszerte.

Ezért szükséges, hogy mindenhol ott legyünk, és magas szinten ki is tudjuk szolgálni ügyfeleinket optikai gerinchálózatunkkal. Ahol esetleg nincs vezetékes összeköttetés, ott mikrohullámú megoldással biztosítjuk a kapcsolatot. Jelenleg több száz ilyen átjátszó tornyunk van az országban, és várhatóan 2015 márciusáig további 10 új ilyen technológiát alkalmazó fejállomást építünk ki Budapest és a nagyvárosok vállalkozásokkal sűrűn benépesült területeinek lefedéséhez.

 

Milyen előnyökkel jár az üzleti ügyfelek számára a hálózatfejlesztés? Miért tartják szükségesnek, hogy ilyen jelentős beruházást hajtsanak végre ennek érdekében?

Az ügyféligényekre szabott szolgáltatások mindig is kulcsszerepet játszottak az Invitel tulajdonosai által támogatott stratégiában, ennek megfelelően fokozott figyelmet fordítunk a hálózat folyamatos fejlesztésére. Különösen a komplex infokommunikációs megoldásokra igaz, hogy megbízható, nagy tartalékkal rendelkező, és stabil összeköttetést igényelnek. Az elmúlt három évben megdupláztuk alaphálózatunk kapacitását, így lehetővé tettük a folyamatosan növekvő internetes sávszélesség-igény zavartalan kiszolgálását, és javítottuk a hálózat rendelkezésre állási mutatóit.

Az idei évben kiemelten kezeljük az IP gerinchálózatunk stabilitásának növelését, ezért az elkövetkező két évben folyamatosan cseréljük le eszközeinket a legkorszerűbb megoldásokra.

 

A privát hálózatok jelentősége hazánkban is egyre nő. Az üzleti ügyfelek számára ezen a téren milyen fejlesztést hajt végre az Invitel?

A fejlesztési programunk egyik legfontosabb állomása a klasszikus bérelt vonali hálózat legújabb generációs változatának, a Carrier Ethernet (Szolgáltatói Ethernet) kiépítése. A világon ez képviseli ma a legmodernebb megoldást: nagyon megbízható, magas rendelkezésre állást és hatalmas sávszélességet biztosít. Az üzleti igényeket sokkal jobban kiszolgáló összeköttetést tesz lehetővé, és garantált kapacitás mellett minimális hibaaránnyal képes kiszolgálni egyszerű és üzletileg kritikus alkalmazásokat, mint például a vállalati, illetve kormányzati ügyfelek ügyviteli rendszerét.

Magyarországon az Invitel az elsők között épített ki Carrier Ethernet (Szolgáltatói Ethernet) hálózatot. Az elmúlt fél év leforgása alatt az Invitel tizenhat elsődleges központjában több mint 100 végponttal helyeztük üzembe a fejlesztést, az év végéig pedig további 19 városban tesszük elérhetővé ezt a szolgáltatást.

 

Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója
Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója
 

 

A hálózatfejlesztési program hangsúlyos eleme az IPv6 szolgáltatás bevezetése. Mi indokolja ezt a megoldást, és milyen előnyökkel jár a vállalatok számára?

Az internet-penetráció folyamatos növekedésével a jelenlegi IPv4 hálózati protokoll idővel már nem fogja tudni kiszolgálni a felhasználókat. Ez a probléma elsősorban a vállalatokat, valamint a kormányzati és közigazgatási szektort érinti, hisz számukra alapvető, hogy nagyszámú fix IP címmel rendelkezhessenek. Ezért nagy hangsúlyt fektetünk az IPv6 alapú internet szolgáltatásra, amelyet folyamatosan teszünk elérhetővé. Jelenleg tranzit szolgáltatást nyújtunk saját IPv6 tartománnyal rendelkező ügyfeleink számára. Az első IPv6 hozzáféréseket a nagykereskedelmi és üzleti ügyfeleink igényelhetik várhatóan 2015 év elejétől.