Technology

webshop
Forrás: bardipeter.eu

Jól megy nekik

A korábbi időszakot felülmúló forgalmat bonyolítottak a magyar webáruházak 2010-ben.

Miközben a hazai kiskereskedelem forgalma a válság óta folyamatosan csökken, az online kiskereskedelem összértéke 2010-ben meghaladta a 133 milliárd forintot – derül ki a GKIeNET augusztusban közzétett gyorsjelentéséből. Ez mintegy 25 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest, és így az internetes vásárlások már a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszik ki. A kutatócég számításai szerint idén is kitart a lendület: 2011-ben 17–20 százalékos növekedést várnak.

Jól pörögnek a webes boltok.      (forrás: GKIeNET)
Jól pörögnek a webes boltok. (forrás: GKIeNET)

A bónuszos-kuponos vásárlás Magyarországon csak 2010 végén kezdett teret hódítani, így a vizsgált időszakra érdemi hatása még nem volt. Ugyanakkor a GKIeNET becslése szerint az így értékesített szolgáltatások értéke idén már meghaladja a 2 milliárd forintot, és a nagy kedvezmények olyanokat is online vásárlásra is csábíthatnak, akik korábban féltek ettől. Az internetes vásárlók száma és aránya ettől függetlenül is jelentősen nőtt 2010-ben: a 14 éven felüli népesség 14 százaléka (1,2 millió fő) vásárolt már online; arányuk a havonta legalább egy órát internetezők körében 32 százalék.

A legnépszerűbb termékek körében nem volt változás, továbbra is az étel-ital, a könyv, a ruházat és az elektronika a legkelendőbb. Az apróhirdetési és a tematikus, zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűségének növekedése értékesítési stratégiájuk átgondolására késztette a nagy áruházakat. Ennek megfelelően 7-8 százalékuk már apróhirdetési weboldalakon, 9-10 százalékuk pedig aukciós weblapokon keresztül is árulta termékeit és reklámozta vállalkozását.