Technology

itsh_mm_420
Forrás: ITB

Helybe jön a reklám

Valós idejű, helyhez kötött, mobiltelefonra érkező ajánlatokkal, kuponokkal és reklámokkal lehet új szintre emelni a hirdetési kampányokat, hamarosan már Magyarországon is.

Világszerte régi nóta, hogy nem nagyon nő a hirdetési piac – az online hirdetések is más csatornáktól vonják el a reklámokat. Ez alól az utóbbi időben egy komoly kivétel akadt: a helymeghatározásra alapuló mobilmarketingre költött pénzek. Ezek ugyanis úgy növekednek, hogy közben nem kannibalizálják a többi hirdetési szegmenst. A mobil hirdetési világpiac a 2013-as 10 milliárd euróról 2016-ra már 35 milliárd euróra nő.

 


 

 

Ezt igyekszik kihasználni a T-Systems International (TSI) újonnan kifejlesztett szolgáltatása is, amelynek kidolgozásában és kipróbálásában oroszlánrész jutott a cég hazai leányvállalatának, az IT-Services Hungarynek (ITSH) is. A valós idejű, helyfüggő reklámokat továbbító szolgáltatás a Magyar Telekom”Akció nekem” adatbázisára alapul: az abba opt-in módon regisztrált egyéni ügyfelek a regisztrációkor megadhatják, hogy milyen témában kívánnak ajánlatokat kapni. Ha ezek után egy olyan kereskedelmi egység közelében járnak, amely részese a programnak, automatikusan kap egy sms-t (vagy mms-t) az ajánlattal. Ez lehet pusztán figyelemfelkeltés, de akár kedvezményre jogosító online kupon is. A felhasználónak csak akkor kell reagálnia az sms-re, ha élni akar az ajánlattal. A megoldás előnye pontosan az, hogy csak olyan üzeneteket juttat el a címzetthez, amelyek akkor és ott aktuálisak az ügyfél számára. Ennek köszönhetően az reagálási arány (response rate) a legjobb láncok esetében eléri a 4-5 százalékot, ami többszöröse az online hirdetések esetében megszokott aránynál.

A szolgáltatást bemutató sajtótájékoztatón Vigné Szalontai Katalin, a Magyar Telekom nagykereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a legmesszebbmenőkig igyekeznek elkerülni az ügyfelek zaklatását. Csak olyan témában kapnak hirdetéseket, amelyeket korábban bejelöltek; naponta maximum hármat küldenek ki (de azt sem egy kampányban) és egy héten senki nem kap öt ajánlatnál többet. Az adatbázisban jelenleg 105 ezer előfizető van, számuk az év végéig 200 ezerre nőhet. A kereskedelmi oldalon elsősorban nagyobb láncok kapcsolódtak be eddig a programba, de a kisboltok, -éttermek csatlakozásának sincs semmi akadálya.

Kérdésünkre Bőthe Csaba, az ISTH ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a magyar rendszer nemzetközi referenciaként is szolgál a TSI hasonló kezdeményezéseihez. A hazai tapasztalatokat felhasználva a közeljövőben más európai országokban is tervezik a szolgáltatás bevezetését; az informatikai hátteret azokban az esetekben is az ITSH biztosítja majd.