Technology

Fizetni: közelből vagy távolból?

Alapvetően két technológián alapul a valódi (nem a mobilszámlán megjelenő) mobilfizetés. A közeli kommunikációt használó (proximity) nfc-n, valamint a bankkártya alapú, távolról is kezdeményezhető (remote) tranzakciókon. Melyik jobb a fogyasztónak?

Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke
Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke

Közelből nfc-vel

Nemzetközi szakértők szerint a 2015-ben eladott okostelefonok háromnegyede már nfc-képes lesz, és a mobilfizetési tranzakciók egyharmada nfc-s telefonokkal valósul meg. Az nfc technológia alkalmassá teszi a mobiltelefonokat arra, hogy azokat bankkártyaként, hűségkártyaként vagy akár közlekedési kártyaként használjuk. Valós alternatívát kínál továbbá a kis összegű fizetési tranzakciók (micropayment) lebonyolítására, és jobb ügyfélélményt jelent a hűségkártyák és a kuponok használata során.

A különbség a mobil nfc-s fizetés (mobile proximity payment) és a távoli mobilfizetés (mobile remote payment) között, hogy az előbbi helyszíni tranzakcióra épül – kasszánál történő fizetés, kuponbeváltás, tömegközlekedési jegyek érvényesítése, stb. –, míg a távoli mobilfizetés tipikusan a webshopos, online vásárlásra, számlafizetésre nyújt megoldást. A mobil nfc előnye, hogy a rövid tranzakciós idő miatt előszeretettel használják olyan helyzetekben, ahol különösen fontos nagy tömegek szűk keresztmetszeten történő átengedése. A mobil nfc-technológiában rejlő piaci lehetőségek kiaknázása érdekében világszerte egyre több országban teszik elérhetővé a mobil nfc-re épülő mobiltárca-szolgáltatást. Megjelenésére itthon sem kell sokáig várni, pár hónapon belül 3000 fő körében elindul a tesztelés, majd terv szerint év végén a kereskedelmi szolgáltatás.

 

 

 

Inotay Balázs, a Cellum Zrt. stratégiai igazgatója
Inotay Balázs, a Cellum Zrt. stratégiai igazgatója

Távolról, kapcsolat nélkül

Napjainkban egyre inkább fókuszba kerül a mobiltelefonnal történő fizetés. A piacon többféle megközelítéssel találkozhatunk. A megoldásokat az különbözteti meg, hogy milyen piaci kihívásra próbál választ adni, milyen technológiai környezetre alapoz, illetve a fizetési folyamat végén melyik – az adott ügyfélhez köthető – egyenleg szerepel az értékcsere folyamatában. A piaci környezet egyre bővül, a parkolástól az e-kereskedelmen, a közüzemi számla kifizetésén, a mobilegyenleg feltöltésén át a tömegközlekedésig…

Technológiai szempontból is több megoldást látunk: sms alapú, nfc és az okostelefonok alkalmazási környezetére alapuló megoldások, amelyek ma még egymástól elkülönülő, de a jövőben egyre inkább konvergáló környezetek lesznek. Egyenleg tekintetében két út jelentkezik markánsan – mobil- vagy banki egyenleg –, de elképzelhetők a jövőben ettől eltérő logikák is.

Sokszor találkozunk azonban azzal, hogy a fentiek közül technológiai alapon szétválasztják a megoldásokat, és egymással versenyzőként tekintenek rájuk. Valójában azonban az alkalmazott technológiák különböző élethelyzeteket támogatnak. A remote megoldások az inkább közvetlen kapcsolatot nem igénylő helyzetekben használhatók. A jövő az egy alkalmazásba történő integráció, ami nem annyira technológiai probléma, inkább a különböző üzleti modellek összefésülése okoz fejtörést.