Technology

12_Andrew_Mason_110923-groupon-biz_420px
Forrás: -

Andrew Mason - pékárusból lett az e-kereskedelem királya

Egy sikeres üzlethez leginkább egy jó ötletre van szükség, legalábbis ez az általános vélekedés. Ám kitalálni és megvalósítani gyakran sokkal könnyebb, mint fenntartani.

Andrew Mason a legjobb úton halad afelé, hogy legenda legyen belőle, persze az, hogy legendás siker vagy legendás bukás lesz cége, még nem tudható. Ami bizonyos, hogy az általa megalkotott Groupon értékét a tőzsdére lépése pillanatában 12,7 milliárd dollárra becsülték, ezzel második a Google 2004-es 23,1 milliárdja után. Andrew Mason legendás szerénységével talán még ma sem hiszi el, hogy az egykor melléktermékként létrejött Groupon már nem csupán piacvezető világcég, de átírta az internetes kereskedelemről vallott nézeteket.

 

Autodidakta webdesinger

Andrew Mason nem sokat árul el gyermekkoráról, igyekszik mindig az átlagos kisvárosi fiú szerepét magára venni, ám nehéz hétköznapi srácként kezelni valakit, aki 15 évesen indította első, pékáru-házhozszállító vállalkozását. A vállalkozói kedven kívül azonban Mason szinte teljesen elkerülte a nagy tech-titánokra jellemző életutat, és nem egyetemi tanulmányai alatt, nem az ott megismert emberekkel és nem egy garázsból indította útjára világrengető vállalkozását. Végzettségét tekintve zenész, zongorista, aki – amellett, hogy néhány amatőr zenekarban játszott és egy stúdióban dolgozott technikusként – nem sokat ért el szakterületén.

Andrew Mason, Groupon
Andrew Mason, Groupon
Autodidakta módon elsajátított számítógépes ismerete segítette webdesigneri munkához Eric Lefkofskynál, aki később mentora és üzlettársa lett. Érezve, hogy zenészi képzése nem sokra predesztinálja az üzleti világban, munkáját otthagyva ismét egyetemre ment, amit azonban nem fejezett be. A fordulatot egy előnytelen szerződés hozta az életében: egy nagyvállalat packázásainak áldozataként arra gondolt, ha össze tudná szervezni az elégedetlen ügyfeleket, a cég engedhetne a tömeg nyomásának.

 

Hol ebben az üzlet?

Ettől az ötlettől vezérelve indította el a The Point nevű szolgáltatását 2007-ben. Bármilyen ötlethez gyűjtött támogatókat, úgy, hogyha meghatározott számú támogató összejön, akkor az esemény vagy projekt megvalósul. Így szerveződtek tüntetések, gyűjtöttek pénzt az emberek, a megoldás, miszerint adományokat gyűjtő projekteknél a felajánlott összeget csak akkor veszik le a számláról, ha megfelelő számú támogató gyűlik össze, később a Groupon alapja lett.

Eric Lefkofsky, aki egymillió dollárt adott a Point üzemeltetésére, később feltette a kérdést: „Szép, de hol fogunk ezen keresni?” Ekkor gondolta Andrew Mason, hogy csoportos vásárlási kedvezményeket is lehetne hasonló elven nyújtani. Számtalan cég belebukott korábban az ilyen próbálkozásokba, ezért ő csavart egyet a dolgon azzal, hogy fogyasztási cikkek helyett szolgáltatásokat árult. A Groupon először csak a Point támogatására jött létre, ám sikere olyan elsöprő volt, hogy átvette az elsőséget Andrew Mason életében is.

Mára a semmiből új iparágat teremtett, közel 60 hasonló szolgáltatás igyekszik versenyezni cégével, amit számos kritika is ér nap mint nap. Való igaz, a cég alapüzletága már zsugorodik, ám kisebb ráncfelvarrásokkal, változtatásokkal továbbra is vonzó maradt a felhasználók és a befektetők számára is. Andrew Mason pedig próbál megmaradni annak az egyszerű, szerény kisvárosi srácnak, aki péksütemények szállításából egészítette ki zsebpénzét, talán készülve arra, hogyha kifogy a lendület minden korszakalkotó ötlete mögül, ismét visszatérhessen a zenéléshez és a brióshoz.