Technology

30_Dota_420
Forrás: -
Eszkapista világmozgalom

DotA és LoL, a kockafejek kedvencei

A világ jelenleg vitathatatlanul legnépszerűbb online szerepjátékainak és felhasználóiknak bemutatására teszünk kísérletet. Ha valaki ennek hatására szokik rá valamelyikre, azért nem vállalunk felelősséget!

A League of Legends (LoL) és a Defense of the Ancients (DotA) játékokról és megszállottjaikról van szó, a LoL-lal például naponta ötmillióan játszanak. Felhasználóik demográfiája a tízéves gyerekektől az idős nagypapákig terjed, de jellemzően a 13–30 év körüli gyermekek, illetve fiatal férfiak alkotják a felhasználói bázist. Rejtőzködő életmódot folytatnak. Elszeparálják maguktól a valóságot, egy képzeletbeli világban utaznak, amely mindenekfelett áll. De lehet, hogy ez a fantáziavilág már régóta a nyers valóság része?

 


 

 

Tyúk vagy tojás?

A két játék egymásra épül. A DotA volt először, és abból fejlődött ki a LoL. Szimpatizánsaik szerint utóbbi pörgősebb, kifinomultabb, játszhatóbb, általános összehasonlítás szerint felhasználóbarátabb. A LoL-fanatikusok megközelítése helytálló, hiszen a statisztikai mutatók mellettük szólnak.

Alapvető különbség van a két tábor között: a DotA-sok inkább a grafikai megoldások és a „szebb kép” miatt vannak elájulva, míg a LoL-osok ilyen szempontból igénytelenek. A LoL grafikája egyszerűbb, megjelenése képregényszerű. A DotA – és kiváltképp a második része – ezzel szemben „masszív” videomotort kapott, akár 3d-s megjelenésben is játszható. „A LoL-ban könnyebben irányíthatóak, azaz jobban fordulnak a karakterek, és több opció van a játékon belül. Úgy is mondhatnám: fröcsköl a játékból a sok-sok lehetőség. A DotA-ban van egy csomó hiba, ami kevésbé élvezhetővé teszi a játékmenetet” – mondta lapunknak a MoreCoal („több szén”) felhasználónevű futó LoL-megszállott.

 

Society

Elég a twitch.tv-re ugrani a böngészőben, hogy látható legyen; mekkora különbség is van a két játék között a közösségek terén. Ezen a weboldalon a felhasználók élőkép formájában streamelik magukat, miközben játszanak. Egy átlagos napon hatszor több LoL-os mutogatja magát, mint DotA-s. Külön érdekesség, hogy a saját magukat közvetítő emberek annyira bele vannak bolondulva ebbe a világba, hogy a kamera elé helyezkedés előtt sokan kisminkelik, elmaszkírozzák magukat, hogy a játékbeli hősükhöz hasonlítsanak. Ebben a lányok erősebbek, a fiúk „csak” a játékot magát streamelik, és a chat-beszélgetéseiket is teszik láthatóvá. (Streamelés: a játékos képernyőjén látható események videofilmként valós időben felkerülnek a weboldalra. Online közvetítés a „meccsről”. – a szerk.)

A sztárjátékosokat egyenként átlag 20 ezren nézik egyszerre, hogy tanulhassanak tőlük. Általános jelenség, hogy a játék közben folyamatos hangkommunikációt tartanak fent egymás között a klánok tagjai, így jobban tudnak kollaborálni. Nem meglepő módon anyagi tétje is lehet a játéknak, hiszen magas összdíjazású tornákra lehet jelentkezni. A két játékban egy dolog közös: nincs megállás.