Slágertéma a különböző közösségi hálózatok és platformok gyors,
megállíthatatlannak tűnő terjedése, a közösségi média mégsem képes átvenni az
email szerepét. Sőt, elemzők szerint 2013-ban még tovább nő az elektronikus
levelezés szerepe a kommunikációban. A közösségi média gurui gyakran
vizionálják a drótposta eltűnését, mégis ez marad a magán és üzleti célú
elektronikus kapcsolattartás fő eszköze.
Ma Magyarországon az internetezők több mint 90 százalékának van email-címe.
Annak, aki nem lóg a nap 24 órájában a Facebookon, még mindig ez az egyik
legfontosabb kommunikációs csatorna. Az üzleti világban pedig az venné ki
furcsán magát, ha mondjuk két vezérigazgató a LinkedInen kötne üzletet.
Strukturáltsága, ellenőrizhetősége, ismertsége és elterjedtsége miatt is elég
nehéz versenybe szállni az emaillel. Különös tekintettel arra, hogy a legtöbb
üzleti felhasználó továbbra is az email-fiókjába kapja a közösségi média
hírfolyamainak értesítéseit…
Múltbeli
félelmek
Már elég korán nyilvánvalóvá vált, hogy az emailt, ezt a rendkívül egyszerű
kommunikációs eszközt nem nagyon lehet leváltani, pláne nem bonyolultabb
megoldásokkal. Először akkor kezdték temetni, amikor a blogok frissítéseinek
olvasását megkönnyítő rss-olvasóprogramok megjelentek.
Azt vizionálták, hogy az rss-olvasó sokkal jobb lesz, mint a hírlevél,
mivel segítségével a feliratkozó technológiailag is saját maga tartja kézben,
kinél iratkozik fel és le. A szkeptikusok azon szörnyülködtek, hogy ellenkező
esetben az olvasó „ki lesz szolgáltatva” a küldő szeszélyeinek és esetleges erőszakosságának.
Aztán jött a Google Wave. Ezzel a technológiával kapcsolatban is azt
jósolták, hogy ki fogja váltani az emailt. Intelligens chatfelületére ugyanis
mindenhova lehetett írni, s nem feltétlenül egymás alatt sorakoznak a
hozzászólások, hanem mindig ott, ahova elvileg tartoznak. Az alkalmazás végül
kísérlet maradt, bár a technológia részleteit különböző helyeken, különböző
mértékben a Google felhasználta.
Legutóbb pedig a közösségi média, ezen belül is főleg a Facebook terjedése
keltett kétséget sok email-rajongóban. Úgy tűnt, hogy hamarosan senkit nem
lehet majd elérni emailen, csak Facebookon.
Egyelőre azonban még nem tartunk itt, sőt, egyes régiókban megindult a
használók számának csökkenése.
Marketingmix
Megnyugodhatnak az email-marketinggel foglalkozó cégek is. Ahogy a
könyvnyomtatás elterjedésével a kézírás sem halt ki, az e-bookok megjelenésével
a papír formátumú könyvek sem tűntek el, úgy a Facebook sem ássa meg az
email-marketing sírját. Pedig a közösségi oldalak népszerűségének rohamos
növekedése láttán sokan azt gondolják, hogy nincs már szükség hagyományos
email-marketingre. Hiszen a Facebookon naponta, vagy akár naponta többször el
lehet érni az embereket.
A Facebook és általában a közösségi kommunikáció hatékony, de szakértők felhívják
a figyelmet számos olyan speciális tulajdonságára, amelyek miatt nem elég csak
ezt használni. Például, ha nem olyankor kommunikálunk, amikor a rajongó éppen
a
Facebookon van, akkor a hírfolyamában nem biztos, hogy meg fog jelenni a
marketingüzenet. Ezzel szemben az email megvárja a címzettet a postaládában,
így akkor is van esély eljuttatni az üzenetet, ha éppen hosszú távollét után
jött vissza valaki. Az email előnye, hogy hatékony és nyomon követhető. Nagy
hátránya viszont, hogy egyirányú.
A kérdés valójában nem az, hogy melyik a hatékonyabb: az email vagy a
közösségi marketing. A közösségi média adatait és információit fel lehet
használni az email-marketing céljaira is. A közösségi médiának köszönhetően
ugyanis nagyon sok felhasználói információhoz, szokáshoz lehet hozzájutni,
aminek segítségével az emailmarketing-kampányok is személyesebbek, testre
szabottabbak lesznek.
Kié a közösség? |
---|
Alapvető a kérdés. Ha blogolunk, akkor egyértelmű: a közösség az építőké. A
Facebookon épített közösség viszont a Facebooké. Előfordulhat, hogy a nagy
munkával és sok pénzen felépített oldalt a Facebook letiltja, vagy
használatának módja megváltozik. Ezért nagyon fontos, hogy megszerezzük
Facebookon épített közösségünk tagjainak email-címét. |
Ellensúly és
erősítés
A Facebook és az email integrált alkalmazása tehát ellensúlyozza az email
kizárólagos használatából származó egyirányú kommunikációt, a két eszköz
megfelelő használata egymást erősíti. Például egy hírlevél kiküldése után rá
kell erősíteni a Facebookon és fordítva: a Facebook-bejegyzésre fel kell hívni
a figyelmet emailben. Kutatások bizonyítják, hogy 60 százalékkal nagyobb
valószínűséggel vesznek meg az emberek egy terméket, ha az ismerőseik
használják. A Facebook kiváló eszköz arra, hogy tudassuk a használatot a
közösség tagjaival.
Természetesen szerepmegosztás alakult ki a platformok között. Míg a
közösségi médiában nem szeretik a közvetlen ajánlatokat, addig az email kiváló
eszköz az ajánlatok célba juttatására. Azonban a közösségi médiában épített
kapcsolat jelentősen javítja a konverziót, azaz az ajánlatok és a megrendelések
arányát.
Egy Facebook-alkalmazással hatékonyan lehet email-címlistát építeni, ami
aztán jó alapul szolgálhat a folyamatos email-kommunikációhoz. A drótpostán
kiküldött üzenetekkel pedig vissza lehet hozni az embereket a Facebookra. S ha
nem jutott volna el valakihez egy-egy Facebook-bejegyzés, egy heti hírlevélbe
nyugodtan be lehet linkelni az izgalmasabb eseteket.
Új kihívások elé állítja az email-marketinget a kampányok mobilplatformra
való optimalizálása. Az okostelefonok megjelenésével megnőtt a
mobilinternetezők aránya, egyre többen leveleznek rendszeresen mobilon, amire
meg kell találni a megfelelő emailmarketing-megoldásokat: mások az olvasási
szokások, más az üzenetek hossza és másnak kell lenni az ajánlatoknak is.