Technology

Ford_MWC_MarkFields_580
Forrás: Ford Motor Corp.
Digitálisra FORDulás

Mobilitás fizikailag és virtuálisan

Semmi meglepő nincs abban ma már, ha egy autógyártó egy mobilkiállítást használ fel új szabadidő-autója bemutatására. A barcelonai Mobile World Congressen debütált új Ford Kugában is az új technológiát alkalmazó fedélzeti kommunikációs és szórakoztató rendszer a lényeg – de még inkább a mögötte álló szolgáltatások. (A nyitóképen Mark Field, a Ford vezérigazgatója ismerteti a diszrupciós fejlesztések jelentőségét.)

Régi motoros az MWC-n a Ford: öt évvel ezelőtt ők voltak az elsők, akik egy új autót mutattak be a mobil világkiállításon, tavaly a Smart Mobility kezdeményezésükkel álltak elő. Idén talán nem volt drámai újdonság, de a vállalat minden korábbinál egyértelműbbé tette: a jövőjét a járművek gyártása mellett a mobilitási szolgáltatások terén képzeli el.

Mark Field, a vállalat vezérigazgatója a kiállításhoz kapcsolódó konferencián elmondott beszédében egyenesen úgy fogalmazott, hogy a Fordnak keresnie kell a diszrupciós üzleti lehetőségeket. Példaként a szállítási-szállítmányozási szektort hozta fel. Miközben az autógyártás globálisan 2300 milliárd dolláros üzlet (amiből 6 százalék a Ford részesedése), addig a szállítás (transportation) 5400 milliárd dolláros iparág, amiből az autógyártók része pontosan 0 százalék. Többek között ebből is szeretne kiszakítani magának egy szeletet a Ford, de a tervek itt nem érnek véget.

Londonban egy ideje már működik a cég „godrive” autómegosztó szolgáltatása, 25 állomással. Field szerint népszerű a kezdeményezés, a felmérések szerint a felhasználók felének nincs autója, és közel kétharmaduk már legalább egyszer választott elektromos autót. Ennek mintájára szeretnék beindítani a „gopark” szolgáltatást: önkéntesek csapatától gyűjtik az információt, hogy hol, mikor milyen eséllyel találni szabad parkolót. Ha már elegendő adat gyűlt össze, az információt a nagyközönség számára is elérhetővé teszik, megkönnyítve ezzel a szabad parkolók vadászatát.

A Ford másik nagy újítása a FordPass Ez olyan hatással lesz az autóiparra, mint az iTunes volt a zeneiparra – mondta Mark Fields. A felhasználó felé egy app formájában jelenik meg, de lényegét a mögöttes szolgáltatások adják. Ilyen például a FordGuides: egy folyamatosan elérhető online ügyfélszolgálat, amely mindenféle mobilitási probléma megoldásában segít, például hogyan lehet a legkönnyebben eljutni egyik pontról a másikra (nem csak autóval!) vagy előre lefoglalni és kifizetni a parkolóhelyeket. Mindezt ráadásul ingyen és nem csak a Fordok tulajdonosai számára. Egy másik funkció, a FlightCar az autók megosztásában és kölcsönzésében segít, és a sor a későbbiekben tovább bővül.

A Ford Sync 3 rendszere
A Ford Sync 3 rendszere
Az új Kugában bemutatkozott és a nyártól néhány felsőbb kategóriás autóban (Mondeo, Galaxy, S-Max) Európában is elérhető Sync 3 fedélzeti rendszer is a szolgáltatások felé mutat. A fedélzeti információs és kommunikációs rendszer érdekessége, hogy az AppLink technológiát támogató mobilalkalmazások is megjeleníthetők rajta, így a Spotify például ugyanúgy használható a kocsi rendszerén, mint a mobilon. A rendszer új változata hanggal is vezérelhető és ismeri a mobiltelefonon megszokott többujjas gesztusokat is. A friss alkalmazások között van egyebek mellett az AccuWeather és a MyBoxMan. Utóbbi a csomagszállítás Ubere, vagyis utazás előtt felajánlhatjuk, hogy elviszünk egy csomagot, és ezzel pénzt kereshetünk. Külön előnye a Sync 3-nak, hogy együttműködik az Apple CarPlay-jel és az Android Autóval, így az autó képernyőjén megjeleníthetők és kezelhetők a megszokott telefonos alkalmazások.