A
fogyasztói trendekről szóló éves jelentés ötödik kiadásában
az Ericsson ConsumerLab a 2016-os év, és az azt követő időszak
tíz legújabb fogyasztói trendjéről számol be.
Az
idei jelentés szerint a fogyasztók úgy vélik, a mesterséges
intelligencia (MI) rövidesen lehetővé teszi, hogy
okostelefon-képernyő nélkül is kapcsolatba lépjünk a
tárgyakkal. Sőt, az okostelefon-felhasználók fele szerint az
okostelefon öt éven belül már a múlté lesz.
A
jelentés arra is rámutat, hogy a hálózatba kapcsolt technológiák
átvétele és terjedése minden korábbinál gyorsabb, és hamarabb
kerül tömegpiacra is. Ezért drámaian lerövidül az az időszak
hossza, amikor a korai alkalmazók (early adopters) másokra
gyakorolt hatása erős.
Michael
Björn, az Ericsson ConsumerLab kutatási igazgatója elmondta:
„Néhány trend futurisztikusnak tűnhet. De a fogyasztói
érdeklődés és kereslet igazán erős az új interakciós
paradigmák – a mesterséges intelligencia (MI) és kiterjesztett
valóság (AR) – valamint az online érzékelők iránt. Ez azt
jelenti, hogy rövidesen új fogyasztói termékkategóriák
jelenhetnek meg, és teljes iparágak alakulhatnak át ezen igények
kiszolgálására.”
2016
és az azt követő időszak legújabb fogyasztói trendjei
1. A hálózatba kapcsoltság átírja életvitelünket Az emberek 80 százaléka már tapasztalja a jelenséget, hogy a felhasználók
számának növekedésével az online szolgáltatások kínálta
előnyök egyre nagyobbak. Világszinten már a fogyasztók
egyharmada részt vesz valamilyen formában a megosztáson alapuló
gazdaságban (sharing economy).
2.A streaming a fiatalok körében már életforma A tizenévesek minden más korcsoportnál több
YouTube videó tartalmat néznek. A 16-19 éves korosztály 46 százaléka
naponta legalább egy órát tölt a YouTube-on.
3. Az MI kiszorítja a képernyőt A mesterséges intelligencia (MI) lehetővé teszi a közvetlen
interakciót a tárgyakkal, és ehhez nem lesz szükség az
okostelefon képernyőjére. Az okostelefon-felhasználók fele úgy
gondolja, hogy öt éven belül az okostelefon már a múlté lesz.
4. A virtuális valósággá válik A fogyasztók virtuális technológiát szeretnének a mindennapi
tevékenységekhez, például sporthoz és videó-telefonáláshoz.
44%-uk akár az ételt is 3D nyomtatóval állítaná elő.
5. Érzékelős otthonok Az
okostelefon-felhasználók 55 százaléka szerint az építkezéshez használt
téglákba öt éven belül szenzorok kerülhetnek, amelyek figyelik
a penészedést, szivárgást és elektromos meghibásodásokat. Az
intelligens házak fogalmát alapjaiban kell felülvizsgálni.
6. Ingázás, hatékonyan Az ingázók
szeretnék idejüket hatékonyan kihasználni, és nem csak passzívan
eljutni A–ból B-be. 86 százalékuk szívesen használna személyre
szabható ingázási megoldásokat.
7. Sürgősségi chat A közösségi hálózatok
válhatnak a sürgősségi szolgáltatók riasztásának elsődleges
csatornájává. A fogyasztók 60 százalékát érdekelné egy
katasztrófa-információs alkalmazás.
8. Szenzorok a testben Testünkben szenzorok
figyelhetik az életfunkciók megfelelő működését, komoly
áttörést hozva a korai diagnosztikában. A fogyasztók 80 százaléka
szeretné a technológia révén érzékszerveit és kognitív
képességeit – látását, hallását, memóriáját – is
„felturbózni”.
9. Hekkerek mindenhol A legtöbb
okostelefon-felhasználó szerint a hackerek és a vírusok továbbra
is komoly problémát jelentenek. Pozitív mellékhatásként azonban
egyötödük jobban bízik azokban a társaságokban, amelyek már
estek hackertámadás áldozatául, de sikeresen megbirkóztak a
problémával.
10. Önjelölt újságírók A fogyasztók
minden korábbinál több információt osztanak meg egymással, és
úgy gondolják, ez növeli társadalmi befolyásukat. Több mint
egyharmaduk úgy gondolja, hogy korrupt társaságokkal szemben
hatékonyabb megoldás az online leleplezés, mint a rendőrségi
feljelentés.
.
(A
„10 legújabb fogyasztói trend 2016-ban” című kiadvány az
Ericsson ConsumerLab globális kutatási programjának részeként, a
fogyasztói vélemények széles köre alapján készül. A
legszélesebb trend 24 ország 1,1 milliárd lakosának, míg a
legszűkebb trend 10 nagyváros 46 millió városi
okostelefon-felhasználójának reprezentatív mintáján alapul.)