Technology

webkonnyen
Forrás: bluesmokellc.com

Három magyar kkv-ből csak egy van a neten

Miközben az elektronikus kereskedelem évente az ötödével növekszik, a magyar cégek komoly részének honlapja sincs. A vállalkozók nagy része nem tudja, hogy az internetes jelenlét csak kis befektetést jelent, gyorsan növeli a bevételt, és segíthet a költségek csökkentésében – hamar megtérül.

Minden kutatás azt mutatja, hogy a kereskedelem egyre nagyobb része zajlik az interneten, és az emberek egyre inkább ott tájékozódnak, mielőtt vásárolnak, mestert hívnak, vagy épp igénybe vesznek valamilyen szolgáltatást. A hazai vállalkozók nagy része mégis csak magánemberként tekint az internetre, munkaeszközt egyáltalán nem lát benne. Noha, honlappal sikeresebbek lennének, a legkisebb magyar cégek a jelek szerint nem fektetnek be vállalkozóként az interneten való jelenlétbe.

„Noha a kisebb cégek látják a honlapok valódi hasznát és hozadékát, nem tudják, hogy mekkora beruházás ez, illetve hogy miként kezdjenek hozzá a webes jelenlét felépítéséhez. A BellResearch legutóbbi adatai szerint (1) a hazai cégek 65 százalékának nincs weboldala, ami egybevág a saját ügyfeleink körében tapasztaltakkal. Szembetűnő a különbség a mikrovállalkozások és a tíznél több alkalmazottat foglalkoztató cégek között. Jelenleg mintegy 150 ezer olyan kkv működik, amely egyelőre nincs fent a neten. Az ő bevételeik is egyszerűen és gyorsan növelhetők lehetnének egy jó weboldallal”, mondta Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese.

 


 

Minél kisebb egy vállalkozás, annál biztosabb, hogy internetes jelenlét nélkül működik – olvasható ki a BellResearch adataiból is. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy szinte biztos: a vállalkozó magánemberként rendszeresen használja az internetet, amikor szakembert vagy szolgáltatót keres, vagy gyorsan, olcsóbban szeretne vásárolni. Bár a vállalkozók nagy része okostelefonon intézi céges ügyeit, és rendszeresen használ mobilnetet, többségük nem ad arra, hogy cége az interneten is megjelenjen. Az adatok szerint 4800 közepes vállalkozás csaknem húsz százaléka nincs fent az interneten. A 211 ezer kisvállalkozás között viszont hetven százaléknál is magasabb ez az arány. Összességében a magyar vállalkozások kevesebb, mint 35 százaléka rendelkezik honlappal, miközben az Európai Unióban ez az arány 64 százalék. 


Nem tudom, mennyibe kerülne, ezért nem vágok bele
Így magyarázza az elutasítást a megkérdezett vállalkozók többsége. Kevesebben vannak, akik azért nem nyitnak az internet felé, mert nem biztosak abban, hogy létre tudják hozni a szükséges felületeket. Pedig a mai megoldásokkal már nagyon egyszerűen létrehozható egy-egy jó honlap, sőt, akár webshop is.

Webáruházat a kutatásban vizsgált vállalkozások kevesebb, mint tíz százaléka üzemeltet. A felmérések szerint a webáruházak népszerűtlenségének oka, hogy a többség a fejlesztést drágának és túl bonyolultnak tartja. Pedig az internetes jelenlét ma már nem a nagyvállalatok kiváltsága, megkerülhetetlen a kisvállalkozások életében. Ezt bizonyítják a magyarországi kiskereskedelmi statisztikák is. 2014-ben öt százalékkal nőtt az összforgalom, az online vásárlások értéke 22 százalékkal emelkedett. A vevők jelentős része a hagyományos vásárlást megelőzően is az interneten néz utána a keresett termékeknek és szolgáltatásoknak, itt hasonlítja össze az árakat.

Web könnyen a Magyar Telekomtól
Azoknak a vállalkozásoknak, akik tervezik, hogy a közeljövőben felteszik a cégüket a netre, a Magyar Telekom most egyszerűen használható szolgáltatást kínál. Néhány kattintással felkerülhet az internetre a vállalkozás, ha igénybe veszi a Telekom szeptemberben bevezetett Webkönnyen alkalmazását. A magyar nyelvű útmutatások követésével gyorsan és egyszerűen készítheti el bármely vállalkozás saját profi weboldalát. A divatos, iparáganként különböző tematikus sablonokat kedvük szerint variálhatják, rendezhetik és alakíthatják át, sőt, később is pillanatok alatt lehet változtatni a honlap tartalmán, mindezt grafikus- vagy programozói tudás nélkül, rendkívül költséghatékonyan. (A szolgáltatás havidíjas, nem kell hűségidőt vállalni sem.)

 

(1) Forrás: Magyar Infokommunikációs jelentés 2014, BellResearch