Persze, az alábbiak nem újak azoknak, akik már a felhőben laknak. Továbbá
cégekre, szervezetekre gondolok, nem a „háztartási”
felhőhasználatra, az emailezésre, instagramozásra, fészbúkozásra
stb. Nem ezekre. Hanem a professzionális, elosztott irodai
működésre.
Executive
summary: a felhőtechnológia alapja az internetkapcsolat. Nem a
felhőszolgáltatóval kell kezdeni a felhőbe menetelt, hanem az
internetszolgáltatóval. Részletesen körülírt QoS (quality of
service) szerződést kell kötni, ami egyrészt nagyságrend(ekk)el
többe kerül, másrészt egyáltalán nem biztos, hogy az adott
telephelyen műszakilag lehetséges ilyen minőségű kapcsolat.
Mindez
természetesen árnyalja a „felhőbe költözéssel sokat lehet
megtakarítani” életérzést.
Nem
vagyok teljesen otthon a technológiai részletekben, de a
„háztartási” felhőhasználat aszinkron, a személyes
alkalmazások vagy böngészőn, vagy ahhoz erősen hasonló
alkalmazásokon keresztül zajlanak, amelyek nem (nagyon) érzékenyek
a kapcsolat minőségére: a sebességére vagy az állandóságára.
Ha lassabb a kapcsolat, legfeljebb várni kell, ha megszakad, az
ügyes szoftver majd újra összeköti.
A
megszokott irodai alkalmazások és a helyi hálózati kapcsolatra
írt üzleti applikációk nem tudnak így működni. Az általuk
elvárt logikai meghajtókat át lehet ugyan irányítani a felhőbe,
de ezek a szoftverek meg fognak bolondulni, ha az internetkapcsolat
sebessége és rendelkezésre állása az addiginál mondjuk százszor
szélesebb határok között ingadozik. Csak egy példa: az ethernet
kábeles helyi hálózati kapcsolat sávszélessége minimum 100
megabit/mp, mennyi is az internetkapcsolaté? És ha a hálózati
eszközök mind gigabitesek? (Tehát a kábeles hálózat névleges
sávszélessége 1000 megabit/mp?) A wifi ugye specifikáció szerint
54 megabit/mp-es – névlegesen, vannak trükkök, amelyekkel 100
vagy 150 – osztva a felhasználók számával...
Itt
jön az időjárás
A
kábelről mindenki elfeledkezett már, mert a wifi annyival
egyszerűbb. És lassabb, és rádióhullámú.
Nagy
betűkkel ráírják minden wifirúter dobozára, hogy „akár 300
MB/s”. Először is, az „akár” azt jelenti, hogy annyira
ritkán, hogy inkább soha. Másodszor is a legtöbb rádióhullámú
protokoll a kapcsolat romlásával a sávszélességet csökkenti.
Harmadszor pedig ezen a sávszélességen osztoznak az eszközre
kapcsolt kliensek. Hányan vannak egy elérési ponton egy egyterű
irodában? Húszan? Ötvenen? Százan? Negyedszer, amiről a
középiskolás fizikaoktatás hiányosságai miatt kevesen tudnak, a
rádiós terjedési viszonyok változóak. Állóhullámok,
interferenciák, napszél, stb. Olyanok, mint az időjárás. Gyakran
előfordul, hogy az aktuális sávszélesség 30–150 Mb/s között
ingadozik. Tehát az alkalmazások számára az adatok késleltetési
ideje is ötszörös határok között változhat pillanatról
pillanatra.
Ilyen
kapcsolaton fussanak az üzletmenet-kritikus alkalmazások?!
Manapság
egyre gyakoribb, hogy a wifi telített: egy 20 lakásos társasházban
simán lehet a 30 méteres hatótávolságon belül 30-50 eszköz.
Hasonló a helyzet az irodaházakban, az előbb már volt erről szó.
Épp csak megemlítem, hogy a Bluetooth is 2,4 GHz-es, mint a wifi,
tehát növeli a zsúfoltságot az éterben.
Azt
hiszem, kellően megvilágítottam, hogy a felhőbe költözéshez
rézalapú kapcsolat kell a végfelhasználótól a felhőszolgáltatón
keresztül az internetig. Sajnos, a professzionális rádió-
(mikro-) hullámú kapcsolatok, bár megbízhatóbbak, mint a wifi,
igenis ki vannak téve környezeti hatásoknak. Vihar (heves légköri
elektromos aktivitás) esetén nagyságrendekkel lelassulhatnak.
Ja,
és a mi internetszolgáltatónk szankció fejében garantáljon
minimális sávszélességet. Ja, és a felhőszolgáltató
internetszolgáltatója is...