Pedig az általános értelemben vett információlogisztikus is létező szaktudás,
és iránta is növekvő érdeklődés mutatkozik a piacon. A vállalatok és a nagy szervezetek
ugyanis a saját információs folyamataikat ugyanúgy szervezik, mint a termelést:
futószalag-szerűen. Az információk valahonnan valahová áramlanak, és útjuk során
mindig az éppen érintett részleg vagy dolgozó kezén mennek át. Emiatt minden érintett
csak annyit lát az információkból, amennyire neki programozottan szüksége van,
és annyit változtat rajtuk, amennyit a hatás- és munkaköre előír. A logika manufakturális:
mindenki csak egy adott részfeladatot végez hatékonyan. Pedig az információs folyamatok
kormányzása (information governance) sokkal hatékonyabb és célravezetőbb a céhes
világ működésének mintájára. Ahogy egykor akármelyik csizmadialegény képes volt
akármit elvégezni a mesterségből, a cserzéstől a sámfázásig, úgy kiált az információkezelés
is „generalistáért”, aki a teljes folyamat illetve az információk teljes életciklusának
felelőse. Ez a rálátás és áttekintő képesség teszi lehetővé, hogy a „szalagmunkás”
puszta végrehajtói teljesítménye helyett a részletekkel bíbelődjön, hagyományokat
megkérdőjelezzen, folyamatokat újragondoljon – vagyis ne csak alkalmazza, hanem
tesztelje és tovább is fejlessze a mozgósított tudásokat.
A „logisztika” valóban remek metafora, hiszen lényegében arról van szó, hogy
a termelési/szolgáltatási/működési ciklusokat ügyfél-és szituáció-vezérelten támogató
információk
• a megfelelő pillanatban
• megfelelő formátumban
• megfelelő tartalmi összetételben (ill. feldolgozottsági szinten)
• megfelelő minőségben és mennyiségben
• megfelelő időben
• megfelelő helyen
• a megfelelő személyek számára
• megfelelő (belső elszámoló) áron
rendelkezésre álljanak.
Az információlogisztika ennek megfelelően elsőként is szemlélet. Abból kell kiindulni,
hogy milyen célok érdekében, a szervezet milyen életszakaszában és milyen külső
körülményekhez igazodva milyen teljesítményre van szükség, ill. milyen megoldásokra
van igény, eszköz és lehetőség az információs értéklánc egyes csomópontjain. Ehhez
számos jártasságnak kell kapcsolódnia: elemző erőnek, tervezési/újratervezési
készségnek, optimalizációs rutinnak. Ez azonban nem megy az egyes megoldásokhoz
csatasorba állítható eszközök ismerete nélkül: az információlogisztikusnak áttekintő
rálátással kell rendelkeznie az információgyűjtés, termelés, feldolgozás, tárolás,
továbbítás alrendszereiben használt alap-eszközökről, szoftvermegoldásokról (olykor
még a pre-digitális technikákról is) – és evvel egyidejűleg azokról a konkrét
szervezeti célokról és funkciókról, amelyeknek mindezek a szolgálatába állíthatóak.
Ezért illeszti magát az információlogisztikus „tolmácsként”, „idegenvezetőként”
a hosszú értékláncok szereplői közé is: amikor például a termékfejlesztő számára
közvetíti, formulázza a majdani „fogyasztók” igényeit, utóbbiak számára pedig
a marketing-szakemberek mellé lopakodva változatos formában segít maximálissá
tenni a felhasználói élményt (például tippekkel és trükkökkel, megfelelő leírásokkal,
a cselekvés logikájához igazított segítő, támogató megoldásokkal. Ilyenkor bátran
lehet információ-designernek is nevezni). [2] Vagy amikor a szakmai döntéshozó számára
képes megjeleníteni, mit várhat az egyes informatikai megoldásoktól – az informatikus
számára pedig pontosan definiálni, milyen szervezeti célt kell szolgálnia az általa
kialakítandó megoldásnak. Ebből fakad a Jolly Joker-szerep is: ha bárhol lyuk
támad az információs értékláncban, akkor az információlogisztikus „be tud ugrani”,
átmenetileg képes pótolni a hiányzó szakértelmet, munkaerőt vagy kapacitást (ilyen
esetekben az információs erőforrás-menedzsment oldal domborodik ki). Békeidőben
az adatvagyon jobb hasznosításán serénykedik, élesedő versenyhelyzetben az üzleti
intelligencia-megoldások tökéletesítésére koncentrál, ágazati válság esetén a
környezetletapogatási potenciált erősíti, technológiai rivalizálás esetén a K+F
fronton keresi az áttörést támogató megoldásokat. Eközben, mint a szerepjátékokban,
a legfontosabb képességének mozgósítására mindig odafigyel: az adott folyamatok
kulcs-szereplőit, jellemzően a szervezet legmagasabbra rangsorolt tudásmunkásait
igyekszik kimozgatni „információs komfortzónájukból”, folyamatosan táplálva őket
új jelentés-kombinációk megszületésének esélyét ígérő tartalmakkal (a hajdanvolt
vállalati könyvtáros vagy tudásközpont-munkatárs szerepkörében).
Az információlogisztikus jelenleg még nem szakma, hanem szerepkör. Az információlogisztika
nem tudomány, hanem kihívásokkal teli kutatási terület, amelynek művelésében főleg
német és skandináv felsőoktatási és akadémiai intézmények látnak lehetőséget.
Nagyon nagy szervezeteknél, ahol talán még CKO (Chief Knowledge Officer) is van,
ott a gyakorlatban már megjelenhettek az információlogisztika szempontjai. Ugyan
egy közel félezer amerikai vállalatot vizsgáló kutatás már az ezredforduló környékén
kimondta, [3] hogy mivel a vállalatvezetők munkaidejének legnagyobb részét a partnerek
közötti és partnerekre vonatkozó információ ill. információcsere minőségének vizsgálata
tölti ki, tömeges igény mutatkozik szakosított információlogisztikusok alkalmazására,
az „áttörés” azóta várat magára. Most azonban, ahogy egy mindinkább gyorsulva
formálódó technológiai és üzleti térbe kerülünk át, ahol a viszonyok hiperkonnektívek,
ahol a „minden dolgok internetje” révén összetettebbé tett folyamatok és vezérlések
világa egészen más működésmódokat igényel, bizonyosan egyre nagyobb szükség lesz
rájuk.
[4]
Befejezésül el kell még mondanunk, hogy az információlogisztika fogalmának „atyja”
nem a nagy matematikus és könyvtári rendszeralkotó, Shiyali Ramamrita Ranganathan
(1892-1972), akinek számos nyilvános weboldal a szókapcsolat kitalálását tulajdonítja,
gyermeteg módon összekeverve őt a tárgyban érintőlegesen publikáló szoftver-szakemberrel,
Anand Ranganathannal. A kifejezést egy 1978-ban megjelent cikk vezette be a köztudatba,
nagyjából a ma is használt értelemben. [5] Három évtized alatt mintegy száz előfordulást
lehetett feljegyezni, aztán az elmúlt négy évben robbanás-szerűen megnőtt a számuk
– jelezvén, hogy ez ügyben valami „tényleg nagyon ott van a levegőben”.
[1] Hivatkozás
[2] Lásd például ezt a szellemes, magyar „tananyagot”: hivatkozás
[3] Hivatkozás
[4] A Szegedi Tudományegyetemen ezért indul 2013 őszétől felsőfokú információlogisztikus
szakképzés.
[5] Wormley, P.W. 1978: Information logistics: Local distribution (delivery)
of
information Journalism Quarterly, 55 (3) p. 635-644