A „pixeles” látványt
alig felismerhető apró pontok mozgása alakítja, de még a nagyobb foltok (a
csoportokká szerveződött egyesek) is nehezen azonosíthatóak a fekete-szürke félhomályban.
Nem ismerjük fel, ki is volna a játékos, ki a néző, ki a játékvezető, az edző,
az újságíró, a labdaszedő, a díszvendég.
De ha ez nem sportesemény, hanem maga az Élet, akkor kik is ők? Mi van a
fejükben az őket körülvevő világról? Hogyan viselkednek, és hogyan gondolkodnak
saját szokásaikról, értékeikről, kultúrájukról, kommunikációjukról – mondjuk az
Internet tükrében?
Egyszerre bekapcsol
négy hatalmas reflektor, bevilágítva a teljes teret: négy nagymintás felmérés,
még 2008-ból, három hazai és egy európai. A foltok életre kelnek, kontúrjaik
elkezdenek kirajzolódni, egyre tisztább a kép. Sok mindent jobban látunk már,
de még kevés mintázatot ismerünk fel, s csak néhány látványos formát tudunk
azonosítani. S ekkor jönnek az elemző kedvű szociológusok (esetünkben Csepeli
György és Prazsák Gergő), akik speciális „színszűrőikkel” (a
kereszttábla-elemzéstől a variancia-és regresszió-analízisen át a főkomponens-
faktor- és klaszteranalízisig) a kérdőíves társadalomkutatás szinte teljes
arzenálját hívják segítségül, hogy nagy felbontásban mutathassanak rá ez idáig
rejtőzködő összefüggésekre, jellegzetes csoportokra, magyarázatot igénylő
együttállásokra.
És íme, hirtelen
előttünk állnak a nagy kapcsolathálót mozgató kontaktokraták, és ellenpontjaik, a kontaktproletárok, illetve a „levelezők”
és a „beszélgetők” – ha a
kommunikációs szokások érdekelnek minket. Internet-polgárként informálódókat, tanulókat, befogadókat,
rejtőzködőket és extenzív
felhasználókat látunk. Ha kultúrafelfogásuk felől közelítünk, a magas kultúra híveit, a populáris kultúra
követőit, a heterogén kultúra szószólóit és a kulturális nihilistákat tudjuk elkülöníteni. Számos apró
jellegzetességből kirajzolódik a régi és
új gazdagok és szegények portréja,
belátjuk, milyen együttállások megértése felé vezet minket a tolerancia és intolerancia közti határvonalak
megjelenítése, kik az értékhiányosok,
idealisták, önmegvalósítók és az
érték-gazdagok.
S miközben a stadion
kivetítőjén egymást váltják a különböző grafikonok és táblázatok, szaporodnak
az olvasói kérdések is. Mi változik és mi az, ami állandó? Mi a kortünet, mi
következik a közép-kelet-európai meghatározottságokból és mit írhatunk a
„zsákutcás” magyar társadalomfejlődés rovására? Egyetlen statisztikába, mint
borostyánkőbe fagyva kicsiben ott látjuk az eltorzult magyar alkatot, amikor
kiderül, hogy 19 vizsgált európai ország közül nálunk él a legtöbb „szenvedő”
típus (70%) és a legkevesebb „cselekvő” (9%), miközben a skandináv országokban
az arány nagyjából fordított. S ha felfigyelünk rá, hogy a „cselekvők” napi
Internet-használata több mint kétszerese a szenvedőkének, és emlékszünk rá,
hogy a használat hiánya milyen jellegzetességekkel járt együtt más
vizsgálatokban, akkor talán alakot ölt a legkínzóbb dilemma is: a minőség
forradalmához, amelyről a szerzők visszatérően szólnak, vajon közelebb lehet-e
kerülni az Internet-kultúra tudatos formálásával, fejlesztésével, azt
feltételezve, hogy a digitális univerzumban szerzett élmények és tapasztalatok
hatására lassan vagy gyorsan elkezdenek lecserélődni a Múlt visszahúzó
örökségéhez tartozó gondolkodási és cselekvési mintázatok? Vagy ehhez (is)
más(od)ik élet kell?
--------------
Csepeli
György – Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs korban
Jószöveg Kiadó, 2010 1-240.o.