Nekem persze azonmód a nagymamám jutott eszembe, aki halála előtt néhány évvel
elmesélte, hogy egyszer egy verseit áruló fiatalembernek nyitottak ajtót, de valami
miatt végülis nem vettek tőle semmit. Csak sok évvel később ismerte fel az arcképét
egy kötetben: ha másként dönt, ma van egy igazi József Attila-relikviám …
Talán az emlék hatása alatt is egy parkolásból visszamaradt kétszázforintos ellenében
megvásároltam tehát az utcai művész Babapiskóta c. novelláját, amit ínyencek egyébként
a Weben is megtalálhatnak, a szerzőről, Czibere Péterről szóló információk társaságában, egy főiskolai honlapon.
A tett helyszínétől távolodóban nagyon sok minden jutott eszembe egyszerre.
Az effajta művészet csak akkor több intellektuális koldulásnál, ha a 6 Ft/oldal
áron sokszorosított novelláknak valamiféle irodalmi értékük azért akad, ha van
mögöttük irály és erő, ambíció és üzenet, ha az elsődleges cél az olvasókhoz való
eljutás, és nem a megélhetés biztosítása. (Ezt ki-ki döntse el maga, a művészt
is beleértve).
Ennél sokkal izgalmasabb kérdés, hogy a nyomtatott könyvek Armageddonát, a hagyományos
kiadói világ pusztulását és az e-könyv diadalát előrejelző próféciák egyetemlegesen tévednek abban, hogy a nyomdai kontra elektronikus sokszorosítás
technológiai csatájára egyszerűsítik az alapkérdést.
Az igazi dilemma az, hogy vajon kialakulhat-e a szerzők és olvasók új típusú
értékcseréje: hogy előállíthatóak-e olyan piaci megoldások, amelyekkel a különböző
szövegek alkotói szellemi termékeik minden egyes igénybe vétele (részleges, teljes
egészében történő vagy ismételt használata) esetén közvetlenül részesednek valamilyen
ellenszolgáltatásban.
A 20-30 százalékkal olcsóbb elektronikus könyvek világa még nem ez a világ, a
kismértékű árcsökkenés az értéklánc kiiktatott darabjainak, elsősorban a terjesztői
költség összezsugorodásának köszönhető, de akár a túlárazás enyhüléseként is olvashatjuk.
Továbbra is a kiadó és az elektronikus könyváruház a kedvezményezettje a folyamatnak,
miközben az olvasó aránytalanul sokat fizet, a szerző aránytalanul kevesebb jövedelemhez
jut. Jóideje tudjuk, hogy a fogyasztás-típusokra érzékeny mikrofizetés lehet a
megoldás: az e-book olvasó kütyük és a számítógépek képernyőin is olvasható elektronikus
tartalmak is valójában ennek készítik elő a terepet. Technológiailag már minden
együtt áll ahhoz, hogy termelő és fogyasztó közvetlen kapcsolata megvalósulhasson,
újrarendezve a kiadói világ értékláncát.
A jövőben ugyanis nem az lesz az elsődleges kérdés, hogy melyik masina produkál
jobb olvasási képet (mindegyik jó lesz), hanem az, hogy a szövegek előállítói
milyen egyszeri szolgáltatásokat vesznek igénybe a kiadói-szerkesztői tudások
hordozóitól, amivel az olvasóik elé vetett műveik a legjobb formában, hibátlanul
válhatnak a digitális örökkévalóság részévé. Hiszen attól kezdve az olvasók fillérekért,
a jelenlegi elektronikus könyvek árának töredékéért jutnak hozzá majd a kultúrjavakhoz,
a szerzők pedig ennek arányában jóval magasabb bevételre tesznek szert, mint a
jelenlegi kiadói szerződések és szerzői jogvédelmi kényszerpályák ezer gonddal
terhelt alagsorában.
Ebből még arra is futja majd, hogy a szerkesztők és könyvművészek számára juttatott
pénzáram mellett az olvasókhoz való eljutást segítő elektronikus felületek gazdáinak
is elrekkentsenek valamennyit, forgalom-arányosan a szerzők. (A mikrofizetés lebonyolítója
ugyanis minden egyes tranzakcióból már lecsípett annyit, hogy neki is megérje
a dolog.)
Paradox módon a mi utcai művészünk története is látszatra szerző és olvasó egymásra
találásának szép új világáról szól – de ne tévesszen meg minket a szelíd tekintetű
rábeszélőgép. Vásárlóit nem az ismeretlen tartalom birtokba vételének vágya, hanem
a szánalom vagy valami arra emlékeztető érzelem vezeti, és erősen kétséges a fogyasztással
elért haszon (élvezet) értéke is. Bármennyit is fizetünk továbbá neki, az biztosan
több lesz, mint ami mikrofizetés esetén indokolt volna egy néhány oldalas novelláért.
Kívánjunk tehát minden jót az utcai művésznek, és figyelmünket fordítsuk a tartalomfogyasztás
új közösségi formái felé mutató kezdeményezésekre: hiszen nemcsak a könyvszerzők,
hanem a zenei és más művészeti tartalmak előállítói is ugyanebben a cipóben járnak.