Tevékenységének
ugyanis semmi köze a tudományhoz: állításainak nem az adja az
értelmét, hogy minél finomabban és pontosabban megjelenítsen és
érthetővé tegyen valamit a valóságból. Hogy megküzdjön
egy-egy mondatért, összefüggésért, megkeresve a nyelvi
kifejezésnek azt a modalitását és a problémának azt a
kontextusát, amin belül a pillanatnyilag rendelkezésre álló
ismeretek alapján előállítható a leginkább vállalható tézis.
Olyan, amelyik vitatható marad ugyan, de a legkevesebb ellentmondást
hordozza, a legkevesebb kérdőjel illeszthető mögé.
Morozovnál
ennek nyoma sincs. Nyilvános szereplései és megszólalásai mögött
kizárólag az a törekvés érződik, hogy a veszélydiskurzusok
piacvezetője, a vonatkozó médiafigyelem középpontja lehessen.
Hogy úgy mondjon a hálózati kultúra figyelmünkre érdemes
árnyoldalairól riválisaihoz képest provokatívan mást, kihívót,
váratlant, erőset, hogy a lehető legtöbb hivatkozás, kattintás,
blogreakció szülessen róla. Ha átlátszó ostobaságokat
beszélne, a kutya se figyelne rá. Annak, amit megoszt velünk,
mindenkor úgy kell tűnnie, mint ha épp most, csak nekünk,
rányitná a szemünket valami borzongatóan izgalmas igazságra.
Csakhogy azon a kínálati piacon, ahol a borzongató izgalmak
tenyésznek, egyre kevesebb a hely. Ahhoz képest, amit elmondtak már
mások, csak úgy lehet újnak látszani, ha még extrémebb
szerkezetben, még szélsőségesebben, még lélegzet-megakasztóbban
szólalnak meg a motívumok. Olyan jó dolog érezni, hogy kapunk
valamit: hogy a káoszban hirtelen rend lesz, mert lehullott egy
morzsa a Nagy Gondolkodó asztaláról, amivel sokáig jól
lakhatunk.
Valójában
végtelenül veszélyesnek, egyenesen kórosnak tartom ezt a szerepet
és azt a hatást, amit a morozoviádák kiváltanak. Folyamatosan
torzítják ugyanis azt a témateret, amelyen belül a valóban
fontos kérdésekről zajló valódi viták folynak. S mivel ezekből
a körökből csak fáziskéséssel tudnak a vélemények kikerülni
a közgondolkodás színtereire (mert a jó kutató alapos,
kételkedik, és igyekszik minden szempontot megvizsgálni),
beügetnek oda a nagyotmondás mesebeli médiahuszárai, új
brigadérosukkal, Morozovval az élen, és csak villogtatják,
villogtatják a kardjukat napestig. Csakhogy ez már nem mesebeli
világ. Itt újságírók, politikusok, politikai mozgalmak,
ideológusok és morális pánikra meg összeesküvés-elméletekre
fogékony olvasók építik be a gondolkodásukba, érvelésükbe,
megközelítéseikbe, erős igazodási pontként, bizonyosságként a
talmi „megmondásokat”, a bombasztikusan „feltárt,” újnak
tűnő összefüggéseket, az óvatos feltételes móddal szűkített,
de valójában képmutatóan magabiztos ítéleteket.
Morozov
belovagolt most Budapestre, az én városomba, suhintott néhányat a
szablyájával, és ámulatba ejtette a magyar közönséget is
(vagy, remélem, annak csak egy részét). A tudósítás1 (illetve
annak újabb és újabb tükrözései, másodközlései2), ami
napvilágot látott az előadásáról, nem üt el a korábbi
Morozov-textusoktól, és kellőképp alaposnak tűnik ahhoz, hogy
forrásmunkaként használjuk annak illusztrálására, miképpen
működik ez a szellemi boszorkánykonyha, és milyen elképesztő
távolságokra tudnak kerülni a valóságtól egyes állítások.
Vegyük sorra a legkirívóbb eseteket, hogy illusztráljuk a teljes
zűrzavart, és ne csak levegőbe beszéljünk.
1. „Egyenlőséget
teremt a technológia?” – kezdte az előadását Jevgenyij
Morozov, és gyorsan meg is válaszolta az induló kérdést: „Nem
mindenkinek van egyenlő esélye az új technológia korszakában …
az államok és az óriáscégek mennek előre, használják és
kihasználják a technológiákat, miközben az egyes emberek, a
civilek, a közösségek erre nem képesek, ők kimaradnak belőle ….
nem értjük, hogyan is működnek a tech óriásvállalatok. „A
cél a kattintás: így tud meg minél többet rólunk a rendszer, és
így lesznek az ezt szolgáltató cégek még értékesebbek a
hirdetőknek”… az online kommunikációs felületek, közösségi
hálózatok nem a mi ellenőrzésünk alatt vannak, hanem magáncégek
működtetik őket, akik profitálni akarnak belőlünk. „Erre
vannak kitalálva, olyanok, mint a gyorséttermi kaják, a cél, hogy
függővé váljunk.”
Nagy
maszatolás, már induláskor is. Az egyenlőség és az
esélyegyenlőség rögtön két különböző dolog, és e
kifejezéseket a társadalom kedvezményezett és hátrányosabb
helyzetű csoportjai közti viszonyra szoktuk alkalmazni. Az
óriáscégek és az egyes emberek viszonyát a kölcsönös
egymásrautaltság jellemzi: a cégeknek vásárlóra és rajtuk
realizált profitra, a vásárlóknak termékekre és
szolgáltatásokra van szükségük, amelyért fizetni is hajlandóak.
Az általános értelemben használt „új technológiák” –
amelyekből természetesen NEM maradnak ki az egyes emberek és
közösségeik, hiszen ők a legfőbb használók – egy nagy
bakugrással egyszerre már csak a technológiák egyik főtípusának
egyik alosztályát jelentik, a közösségi hálózatokon zajló
kommunikációs-és tranzakciós forgalom gépi követését lehetővé
tévőket. És itt ki is derül rögtön, mi a baj Morozov mesebeli
és teljességgel hamis világával. Ebben ugyanis
tehetetlen/gyanútlan/felkészületlen fogyasztók és a profitért
mindenre képes ördögi cégek néznek szembe egymással. A
fogyasztó, ha értéket kap, megfelelő áron, elfogadja azt, hogy a
szolgáltatást biztosító cég profitot realizál, bárhogy is
igyekszik ezt Morozov ősbűnnek beállítani, és a cégek ellen
uszítani („belőlünk profitál, értitek, elnyomott
fogyasztótársaim?”). Sőt: nem is azért léteznek ezek a
szolgáltatások, mert szükséged van rá, mert ez neked jó, hanem
azért, mert egy sátáni terv téged függővé tett, akaratod
ellenére. Duracell-nyuszi vagy, fogyasztó: kattints minél többet,
így teszed értékesebbé a cégeket. Nem is kellett karikírozni,
csak lefordítani a zagyvaságba torkolló végletes
leegyszerűsítéseket. Morozov nem látszik tisztában lenni vele,
hogy nem a kattintás vagy a fogyasztóadatok másodértékesítése
az egyetlen üzleti modell, amely e cégeket élteti (az Apple-t
egyébként egészen biztosan eleve nem, őket a készülék-eladásaik
húzzák, főleg az iPhone). A kattintás-szám növelése sem „a”
cél, hanem más, fontosabb céloknak alárendelt kiegészítő cél.
A képletből kihagyott felhasználók kontrollja pedig igenis
létezik, a cégek és a technológia felett is. Olyat csak a jó
hátasáról mindig egy irányba néző lovas mond, hogy „megadjuk
magunkat a Szilícium-völgy cégeinek”. A cégek felett a
fogyasztók a viselkedésükkel gyakorolják az ellenőrzést: elég,
ha a keresők vagy a közösségi média világában megfelelő
fogyasztói érdeklődés híján elhullott cégek tetemeire utalunk
az út két oldalán. Az nem jó válasz, hogy ők nem voltak elég
ördögiek, vagy nem tudtak hatékonyan függővé tenni téged: jól
tudható, hogy az okok ennél jóval összetettebbek. Ha az
inkriminált cégek gazdaságtörténetének naplóját valóban
forgatná Morozov, tudná, hányszor és miért álltak a bukás
szélén, hogyan és miért keveredhettek ki nehéz szituációkból,
most kik a kihívóik, és milyen alternatív technológiák
leselkednek rájuk.
2.
„A Google, a Facebook és az Apple … egyes kütyüi, alkalmazásai …
azt is tudják, hova megyünk, mit olvasunk, mire keresünk rá, mi
érdekel minket. „A Google tíz éve ül az adataimon: tudja, mit
csináltam az elmúlt tíz évben, szinte azt is tudja, mit fogok a
következő tízben.” (Ugyanezt a budapesti Brain Bar rendezvény
egy másik szpáhija, Steve Fuller így fogalmazta meg: Mark
Zuckerberg talán jobban tudja, hogy ki vagy, mint te magad.”)
Morozovot
nem menti fel, hogy itt csak visszasugározza egy felületes, sok más
szerző által is gerjesztett, végiggondolatlan és a
rendszerszerűséget nélkülöző gondolatmenet pánikkeltő
végeredményét. Kezdjük avval, hogy a kütyük és az
alkalmazások nem tudnak semmi mást, csak programozott feladatuknak
megfelelően rögzíteni hálózati eseményeket. Ezekhez olykor
algoritmusok kapcsolódhatnak, amelyek bizonyos mintázatokhoz „ha
- akkor” szerkezetben rendelnek beavatkozásokat , evvel a
felhasználók általában személyre szabott ajánlások vagy árazás
formájában szembesülnek. Arról, hogy a fogyasztó autonóm
döntéseivel kapcsolatban mindez hordoz-e veszélyeket, milyeneket,
vannak-e technikái evvel szemben, arról lehetne beszélni,
különböző gyakorlatok és ellengyakorlatok tapasztalatai alapján.
Morozov nem ezt teszi, hanem ránk erőlteti egy „alany”
fenyegető képét, hol „rendszernek” nevezve, hol afféle
„cégagyat” (corporate mind) vizionálva, „aki”, mint
ellenérdekelt, ördögi intelligencia, ül valahol a távolban,
figyel, és tudja, mit teszel, miért, és ebből mi következik majd
a jövőbeni életedben, hogy ahhoz igazíthassa még ördögibb
terveit. Nehéz Zuckerberget is elképzelni, mint Xavier professzort,
aki mutánsvadász sisakjában éppen előrejelzéseket tesz Morozov
és Fuller következő tíz évére. Először is: ami történik
ezekben a rendszerekben, bármennyire is fáj ez a médiaparipák
hátán ülőknek, az személytelen és egyáltalán nem intelligens,
nem tételez fel veled ellenérdekű tudatot. Nem görnyed napestig
monitorok felett egy-egy szörnyű homunculus, hogy magát Morozovot
vagy Téged, jámbor fogyasztó, személyesen vesézzen ki az online
szokásaid alapján: ehhez annyi homunculus kéne, ahány
„megfigyelt”. Ezt talán tudják Morozovék is, de csalnak,
máskülönben nincs borzongató üzenet. Különösen az „általuk”
tíz évre előre ismert jövő fenyegető víziója nevetséges:
néhány múltbéli online tett (vásárlás vagy érdeklődő
kattintás) alapján hogyan is lehetne előrejelzést tenni egy olyan
fogyasztói viselkedésről, amelynek nagy része még nem létező
vállalatok még nem ismert szolgáltatásainak vagy termékeinek
teljességgel felmérhetetlen szabályok mentén történő
használatáról szól, jócskán átalakuló kulturális és
társadalmi környezetben? Zuckerbergnek meg a homunculusainak is
számtalan jobb dolga van, mint hogy profilt alkosson Rólad, és
jobban tudja, ki vagy.
De maga ez a „náluk vannak az adataid, szorongj”- mantra is
felháborító leegyszerűsítés. Online tranzakciós lábnyomod nem
Te vagy, a magad gazdagságában és teljességében, hanem az csak
az, ami: személytelen jelsor, amelyeket algoritmusok próbálnak,
anonim és aggregált módon, más jelsorokkal együtt, értelmes
mintázatokká formálni, amely az értékesítés komplex
folyamatában olyan vállalati előnyre formálható, amely csak
akkor működik, ha a fogyasztónak is személyes értéket ad. Ebben
Te, Rettegésre Kondicionált Fogyasztó, személyiségednek csak
töredékével vagy jelen, ahonnan bárki, bárhogyan indulna el
visszafelé, fontosabb rétegekhez, pillanatok alatt eltévedne.
Néhány napja az E-bayen keresztül, Ausztráliából rendeltem pár
iPhone-os képernyővédő fóliát a legkisebb lányomnak, egy
fülhallgatót meg a középsőnek. Ehhez a megrendeléshez az ékszer
a legnagyobbnak, a cipő a fiamnak, és néhány filléres, de szép
porcelán fogpiszkálótartó a gyűjteményembe, magamnak. már
Kínából indult útnak. Ha létezne a túloldalon homunculus, aki
csendben a profilomat építgetné, most azt gondolná rólam, hogy
45-ös lábméretű, metroszexuális zeneőrült vagyok,
okostelefonok nagyfogyasztója, aki porcelán használati tárgyak
viszonteladásával foglalkozik. És még csak nem is vetette össze
a Facebook-profilommal, ami amúgy nincs... A Google, a Facebook és
az Apple nagy cégek. Nem tudnak azok semmit se Rólad, kedves
fogyasztó, ne aggódj, Morozov bácsi csak ijesztget. Nem
személyedben érdekled őket. Nincs nekik semmiféle erőforrásuk,
hogy Veled foglalkozzanak. Számukra jóval hasznosabbak azok a
viselkedési makromintázatok, amelyek birtokában finomítani tudják
az algoritmusaikat, amelyekkel még jobb szolgáltatásokat tudnak
nyújtani neked, a még több profit reményében. Te pedig vagy
hűséges vagy hozzájuk, és fizetsz, amíg jó neked, vagy
elpártolsz tőlük, ha valami nem tetszik, és ha sokan tesznek így,
akkor rossz nekik. Az meg már-már szánalomra méltó, ahogy a
varázsló előhúzza kalapjából a nyuszit:
3. „mi
lesz, ha megtudod a szomszédodról, hogy ő egészségtelenebb
életmódot folytat az adatok alapján? Ilyenkor mindenki felteheti a
kérdést: miért is fizetünk ugyanakkora adót, egészségügyi
hozzájárulást?”
Egy
gondolatmenet, amely arról szól, hogy az óriáscégeké az egyre
nagyobb adathatalom a fogyasztókkal szemben, akik „a”
technológiából nem profitálnak, egyszerre csak kapunk az arcunkba
egy példát, amiben a technológiai hatalom birtokosa az egyén, aki
egy másik egyénnel szemben érvényesíti adathatalmát, akkor ez
most hogy is, Jevgenyij? Lehet, hogy kicsit bonyolultabb a kérdés,
és nem a technológia meg az óriáscégek az érdekesek, hanem azok
a mechanizmusok, amelyek alapján különböző erők és érdekek
különböző társadalmi alrendszereket különböző irányokba
alakítanak? Ahol van például olyan problémaszeglet is, ahol
bizony feltehető ilyen kérdés: tényleg, hozzájárulhat-e valami
a közadatok világában ahhoz, hogy a köz-teherviselés (adózás)
során figyelembe vehetőek legyenek a személyes, egyedi
sajátosságok is?
4.
A már létező Uber működésére is kitért: az utasok és a
sofőrök értékelhetik egymást, vagyis rangsor alakul ki
közöttünk. „Majd egyszer a munkaerőpiacon, a biztosítónál
vagy a bankban is ilyen értékelések alapján mérettetünk majd
meg?” – kérdezte Morozov, aki szerint nem értjük még, hová
vezethet ez az egész fejlődés. „Most Google, Uber, de mi lesz
még?”
Nem
baj, ha nem ijedünk meg, hogy jaj, mi lesz még? Milyen olyan új
vállalat érkezik, amelyik olcsóbban, jobbat, a korábbi
monopóliumokat megkerülőt, közösségibbet nyújt majd? Mi is a
baj a kölcsönös értékeléssel? Hogy nyoma marad a viselkedésnek,
oda és vissza? Hogy ennek alapján sofőrök és utasok kieshetnek a
pikszisből? Nem jobb a piacon kívüli kényszerek helyett
(amelyeket mondjuk az állam testesít meg) az érintettek saját
szabályozó rituáléja? Van egy rossz hírünk is Morozovnak: a
bankok már régóta, egyoldalúan, Uber nélkül is mérik az
ügyfeleiket korábbi tranzakcióik alapján, és igyekszenek
kiszűrni a „rosszakat”. Milyen érdekes, hogy akkor tévednek
általában, amikor nem elég személyre szabott, nem elég konkrét
a vizsgálatuk, túl szűk a mérlegelésbe bevont információk
köre. De sajnos mi nem értjük még, hová vezet mindez, ezért
Morozov megmondja. Az óriáscégek átveszik az állam helyét.
5.
Az államok rengeteg adatot tudnak rólunk, de messze nem tudják
olyan jól hasznosítani azokat, mint a tech cégek. A cégek azt
mondhatják az államnak: „Add nekünk az adatbázisaidat, majd mi
megoldjuk a problémáidat”. „Egyszer ezek a cégek talán
átveszik az államok helyét – és az államok még nem is érzik,
nem is értik ezt”. Az államok és az óriáscégek szépen
együttműködnek, ez megy tovább a jövőben is… „a nagy cégek
a jövőben szinte jóléti államokként fogják eladni magukat”.
Ha
az Olvasó érzékeny a finom nyelvi szerkezetekre, itt már valóban
fizikailag érzi az abszurd jelenlétét. A cégek azt „mondhatják”
„egyszer talán” a „jövőben szinte” – mit is kezdjünk
mindezzel, ha ezt fontos üzenetként, és nem a Morozov-féle
mesevilág filmforgatókönyveként akarjuk értelmezni? Mit lehet
komolyan venni mindebből, ha tudjuk, hogy a valóságban mindenre
létezik példa az adatok állami hasznosításában: arra is, hogy
rosszul hasznosulnak, arra is, hogy jól, arra is, hogy nyilvánossá
teszik őket, arra is, hogy magáncégeket bíznak meg a kezeléssel
az elmúlt időszak sokkal inkább szólt arról, hogy az államok,
különböző okokra hivatkozva, a cégektől kértek hozzáférést
az adataikhoz, és nem fordítva a hivatkozott óriáscégek
folyamatosan tűz alatt vannak a kormányok és nemzetközi
szervezetek által, és nemcsak adatkezelési politikájuk miatt.
Hogyan
adhatnák el magukat az óriáscégek államként? Végiggondolta ezt
egyáltalán Morozov: van joghatóságuk? Adót szednek?
Erőszakszervezetekkel szereznek érvényt a törvénynek?
Szolgáltatnak állampolgári jogon? Az, hogy analógiásan valahol
valamit csinálnak majdnem úgy, mint az állam, nem azonos azzal,
hogy átveszik az állam helyét. De úgy csinálni, mintha egy
elképzelt gondolatmenet maga lenne a kibontakozó valóság, mert
így nagyobb a durranás, mert ezt veszik át a főcímek majd, nos,
elég ízléstelen.
6.
Morozov egy finn példát hozott fel, ahol egy lokális okostelefonos
alkalmazással szerveznek kisbuszos tömegközlekedést a ritkán
lakott környékeken. „De hogy fognak ők a nagyokkal versenyezni?”
– tette fel a kérdést.
Sehogy,
válaszoljuk meg, ez teljesen ide nem való kérdés. Nem akartak,
nem akarnak, és nem is fognak akarni versenyezni velük. Itt éppen
egy speciális technológiai megoldás egy adott közösség
speciális céljait szolgálja remekül, még cég se kell hozzá.
Számos hasonló telekocsi-alkalmazást ismerünk. Most még csak
abba a résbe lépnek be, hatékonyan, ahová a nagy cégeknek
költséghatékonysági okokból nem érte meg belépni. De egyre
több helyen látjuk majd viszont, hogy a tömegpiacon is
hatékonyabbak a közösségi megoldások.
7.
„A Stanford oktatója szerint Európa nem érti meg a kihívás
lényegét. Brüsszel egy második Google-t akar, de ez nem fog
menni”.
Brüsszel,
ha eddig nem tette volna, itt már a hasát fogja a röhögéstől.
Dehogy akar ő második Google-t, hogyan is tudna saját ellencéget
építeni egy politikai szervezet? Az, hogy egyébként az európai
kulturális örökség digitalizált tartalmaihoz való hozzáférés
útjai között szeretne minél több olyat látni, amely nem függ a
Google üzletpolitikájától, már más kérdés. Erről lehetne
beszélni, de az nem olyan érdekes Morozovnak. Az értetlen Európa,
na, ez így sokkal ütősebb.
8.
„El kell fogadnunk az új technológiát, de egyúttal magunkévá
is kell tenni azt, hogy az óriáscégek ne sajátíthassák ki azt a
maguk számára” – zárta szavait a Brain Bar Budapesten
Jevgenyij Morozov.
Programja
máris teljesült. Az új technológia elképesztő tempóban járja
át az élet minden szegletét. Egyénekét, közösségeikét,
intézményeikét. A tudományt, az oktatást, a nagy szervezetek és
az NGO-k világát. Morozov ismerhetné például, hogy mondjuk
egyedül a korral lépést tartó jótékonysági szervezetek
hányféle, előremutató információtechnológiai megoldást vontak
már be a mindennapi munkájukba. Egy friss jelentés3 tíz
kiemelkedő felhasználási módot és eszközt sorol fel,
mindannyiunk okulására. Mobil eszközöket (tableteket,
okostelefonokat), emberek és dolgok követésére alkalmas GPS-t,
földrajzi adatokat megjelenő digitális térkép-eszközöket,
közösségi médiát és online önkéntességet (crowdsourcing),
adatmenedzsment-megoldásokat, rádiót és televíziót,
fordítóeszközöket, felhő-technológiát, mozgatható (bárhová
telepíthető, azonnali összeköttetést lehetővé tévő)
hálózatot, távvezérlésű repülő eszközt (drónt). Az
óriáscégek nem kisajátítani akarják a technológiát, hanem azt
szeretnék, ha minél többen használnák az övékét (ráadásul
nem feltétlenül technológiájukkal, hanem üzleti modelljükkel
vagy design-forradalmukkal hódították meg a piacot). A
technológia amúgy sem egy olyan dolog, amit könnyű bárkinek is
kisajátítani. És nem azért, mert sötét zugokban ott leselkednek
megmentőink és végső reményünk, a hackernép, hogy megvédjenek
minket az ármányos államoktól és cégektől. Hanem éppen azért,
mert minden új technológia a kommodifikáció esélyét hordozza: a
harc ugyanannak a technológiának a sokféle használhatóságáért
és még újabb technológiák kifejlesztéséért folyik.
Nincs
szükségünk önjelölt prókátorokra, akik ilyen módon akarnak
megvédeni minket az óriáscégektől, mint Morozov. Ezernyi valódi
kérdés vár válaszra, azokra kellene koncentrálni. Az, ha bolond
lyukakból még bolondabb szeleket fújunk, nem vezet sehova.