Tölgyes László

Tölgyes László
Forrás: ITB

Utazni a jövőbe – Smartcity Reloaded

Még mindig tart a vénasszonyok nyara, pedig már nyakunkon van a Halottak Napja is. A hét nyertese mindenképpen az almás cég lett, hiszen sikerült ismét meglepni jócskán az it világot nóvumaival. Mellesleg mától végre kapható hazánkban is az új iPhone 5c és 5s. Kiderült az is, Merkel asszonyt is megfigyelte a mindenható NSA, és már a Holdon is van szupergyors internet.

Szerencsére nálunk nem lett akkora tömeghisztéria, mint Amerikában az új almás telefonok debütálása, a sor nélküli sorban állás lett a divat. Nem is kellett a mobil cégek boltjai előtt senkinek sem a bolt nyitásáig lévő időt kitöltő bérenceket alkalmaznia, vagy ott sátrazni a neves plázák előtt. Hiába, a magyar és nemzetközi kritikák miatt és a forint mélyrepülése következtében sem telik mindenkinek minden évben a legújabb iPhone-ra, még ha a lányoknak tetsző, vagyis rikító színekben is pompázik a 2013-as trendnek megfelelően (arról nem is beszélve, hogy a megunt régebbi sorozatszámút is el kell valahogy jó áron passzolni mellesleg előtte). Sajnos csalódtak azok is, akik státuszszimbólumnak szerettek volna megszerezni egy aranyszínű 5s verziót, ilyen még jó ideig nem fog érkezni, hacsak a szürke importból majd Magyarországra. Arról sem kell elfeledkeznünk, hogy drágább lett nálunk az iPhone, még akkor is, ha látszólag a cégek igyekszenek röghöz kötni minket kedvezőnek látszó feltételekkel. Érdemes csak körülnézni a korábbi és a mai ajánlatok között, ég és föld a különbség, közben pedig gyakorlatilag a mögötte lévő szolgáltatás semmit sem változott. Hiába Orwell aforizmája a mobilpiacon is érvényes, szabadok vagyunk, de vannak mindig szabadabbak.

Az év legnagyobb durranásának tűnik az Apple heti bemutatója, hiszen megint tudtak meglepetést okozni, nemcsak a felhasználóknak, de a konkurenciának is. A hardcore híveknek persze hozták a szokásos világmegváltást, jelezve, mit kell majd a fa alatt keresniük karácsonykor. Persze a jól értesültek most elég szépen felsültek, ha az iPad Air-re gondolunk, hiszen erre valószínűleg senki sem számított, az meg csak hab a tortán, hogy az új operációs rendszerük, a Maverick ingyenes lett. Gyakorlatilag az egész portfóliójukat újraalkották, frissítették az asztali és notebook modelleket is. Mégis a táblagépük, az iPad, ami a jövőbe mutathat, legalábbis az új termék elnevezésével is erre utaltak. Nem beszélve arról, hogy a kicsit mostoha sorsú miniváltozat is megkapta azt, amit a nép követelt, a retina kijelzőt (2048x1536 felbontást). A 8 colos deszkában már 64-bites A7-es processzor dobog, de belerakták a legújabb M7-es mozgásérzékelőt is. A Wi-Fi-s verzió ára pedig a szokásos 400 dolláros lélektani határra lett belőve mindenki nagy megelégedésére. Az ötödik generációs modell már viszont megérdemelt egy új designt és nevet is, így lett a keresztségben belőle iPad Air. Nemcsak azért, mert pofátlanul vékony és könnyű lett a maga 47 dekás súlyával, de kísértetiesen hasonlít a mini változatra. Kicsit nagyobb, 9,7 colosra hízott, de legalább nem zsibbad el a kezünk egy hosszabb szerkesztőségi értekezleten vele. Vagyis egy huszárvágással az Apple egységesítette a táblagépek kinézetét, és belsejét is, és az ára is csupán 100 dollárral lett több. Maradt tehát a négyes felosztás, hiszen a boltokban kapható még a „talpas” előző mini változat, a pofátlan 300 dolláros áron, és a veterán iPad 2 (ami a rossz nyelvek szerint annyira sikeres, hogy öngól lenne kipenderíteni az eladási listák éléről ezt az éltes vasat, hiszen mindenkinek erre fáj a foga: 400 dollárért még a hülyének is megéri még ma is).

Ha a többi hardvert nézzük, akkor Tim Cook hozta a szokásos formáját, egy kicsit políroztak és barkácsoltak a már aranytojást tojó tyúkként funkcionáló MacBook Prókon. Nem szabad azonban elfeledkezni arról a tényről, hogy azért elég szépen fel lettek turbózva, nemcsak designban, de belbecsben is. Ugyanez vonatkozik a Mac Próra is, hiszen ebben mára az Intel Xeon E5 rejtekezik, egy ilyen erőműhöz már ilyen processzor is dukál manapság.

Nagy meglepetést okozott az ingyenes operációs rendszer a OS X Maverick, amit rögvest le is tölthettek a bátrak. Mondjuk a hardver áraihoz képest az almás gépeken futó rendszer eddig is fillérekbe került, de ha a konkurencia már szintén a „Free” kifejezést akasztja címkeként a termékeire, akkor marketing szempontból mindenképpen meg kellett ezt lépni. Mellesleg a hangzatos név mellé, azért itt is kaptunk egy halom fejlesztést. Sokat javítottak rajta, a memóriakezelés, az energiagazdálkodás és a háttérben futó alkalmazások optimalizálása a legfeltűnőbb nóvum, a láthatóan megnövelt böngészési idő mellett. Nem kell félni a lassan ébredő felhasználóknak sem, mert visszafelé is kompatibilis az új operációs rendszer. Zenészeknek nem biztos, hogy megéri váltani botor módra, hiszen a DAW programok illesztőprogramjaival elég sok probléma akadt az első napokban, amúgy is ez nem az a fajta business, ahol a járt utat járatlanra érdemes a külcsín miatt lecserélni.


A magyar mobilfejlesztésben sem nélkülözhettük a héten az újdonságokat. A SmartCity név nyilvánvalóan ismerős lehet 3 évvel ezelőttről azoknak az olvasóknak, akik megpróbáltak okosan utazni Budapesten. Offline menetrendre pedig a jelenleg folyó metró és villamos felújítások miatt amúgy is szüksége lehet egy egyszeri halandónak, hiszen nélküle elveszhet fővárosunk agyonbonyolított tömegközlekedési hálózatában, mint Dante a maga Poklában. Ha tényleg oda akarunk érni időben egy sajtótájékoztatóra vagy konferenciára nyilván naivan nem autóval próbáljuk megtenni az odavezető utat, így a közlekedésünk tervezhetősége már egy fontos faktorrá lép mindenképpen elő. Három év elég hosszú idő egy szoftver életében, így már megérett a SmartCity is egy nagyobb ráncfelvarrásra. Igaz, a fejlesztők folyamatosan toldozgatták és foltozgatták a felhasználók okos visszajelzéseivel a rendszert magát és az adatbázist, mégis egy teljes generálra vállalkoztak inkább ehelyett. Nem csak azért, mert megváltoztak a közlekedési szokásai a magyar állampolgároknak, hanem mivel bonyolultabb számítástechnikai igényeket is ki tudnak mára elégíteni a nyilvánosan forgalomba kerülő mobil „gépezetek”.

A SmartCity 2.0 használata egyszerűsödött, akár cím alapján az offline keresővel, de magán a térképen (a Google Maps-hez hasonlóan) kijelölhető a kívánt célállomás, majd automatikusan kiszámítja, hogy milyen, BKK által üzemeltetett járatokkal közelíthetjük meg azt. Itt a fejlesztők az egyszerűségre törekedtek, mindig a leggyorsabb útvonalat kínálja fel elsőre, persze lehetőségünk van, ha némi terepismerettel rendelkezünk saját alternatív verziókat gyártani, sőt ezeket a kedvencek közé el is menthetjük a későbbi használat megkönnyítése végett. Ez különösen akkor jó, ha a munkahelyünk és az otthonunk között ingázunk és egy-egy járat kimarad, vagy a nagy melegtől felpúposodnak a villamossínek a körúton.

A SmartCity legnagyobb nóvuma a beépített „pánik gomb”, nem veszhetünk el végre Budapesten, mert az aktuális helyzetünket figyelembe véve megkeresi a legközelebbi járatokat, pozíciónk és a pontos idő alapján. Ha olyan környékre keveredtünk, ahol viszont nincsen BKK járat, akkor sajnos telefonos vagy taxis segítséget kell majd igényelnünk, de magunkra vessünk, ha nem terveztük meg a közlekedésünket előre (ha rendelkezünk egy ilyen eszközzel). Kaptunk tehát egy modern, az elmúlt évek visszajelzései alapján kikristályosodott, könnyen használható felhasználói felületet. A design egyszerű és még mostoha fényviszonyok között is informatív: a képernyő szerencsére csak a legfontosabb tudnivalókat tartalmazza. Elérhetővé vált az összes járat teljes menetrendje és útvonala, beleértve a buszokat, villamosokat, trolikat, metrókat, a méltatlanul mellőzött és veszélyes éjszakai járatokat és a HÉV-et is. A menetrendi információkat a publikusan elérhető BKK GTFS adatokból nyeri a program. Ezt bizonyos időnként automatikusan frissíti ezeket, de ha biztosra akarunk menni egy ismeretlen környékre való felfedező út során, érdemes manuálisan is ezt megtenni, elkerülve a mostani folyamatos és sűrű útépítések és lezárások miatt a felmerülő kényelmetlenségeket. Az Offline térkép immár az OpenStreetMaps adatbázisára támaszkodik. A tervezett útvonalak megjelenítése kiterjed a járműtípusokra és átszállásokra, de az egyes útvonalak bemutatását is részletezi, így az egyes megállók láthatóak benne. Könnyedén át is szállhatunk így más járműre, ha közben egy „vis maior” miatt ledöglik alattunk a troli, vagy a busz. Az Offline útvonaltervezés is egyszerűsödött, akár az aktuális pozícióból, de egy kiválasztott helyről is megtehetjük ezt tetszőleges időpontban. A SmartCity motorját teljesen újra írták, így régebbi generációs okostelefonokon is fürgén fut a program. A gyorskeresést segíti az egyszerűsített offline címadatbázis és címkeresés mostantól. Szinte lehetetlen eltévedni hazánk szívében ezentúl, mivel minden elem offline üzemmódra lett optimalizálva, így térerőkiesés és egyéb hálózati anomáliák esetén sem veszhetünk el. A leglátványosabb elem talán a leendő BKK-s Futárra emlékeztető visszaszámláló, mellyel láthatjuk, hogy a sarkon még el tudjuk-e csípni, vagy sem a 9-es buszt, vagy várnunk kell az éjszakai járatra majd háromnegyed órát a munkánk végeztével, vagy akár jön-e nemsokára egy garázsmenet, amire felkéredzkedhetünk, ha szimpatikusnak talál majd minket a sofőrje.

A offline adatbázissal egyetemben a SmartCity csupán 14 MB-ot foglal el a mobilunkon, ebben benne van a térkép maga, az aktuális menetrend és a címadatbázis, már szerencsére Budapest és annak környékére is, így az agglomeráció sem fehér lapként tárul utazásunk során szemünk elé. Jelenleg mind az almás és mind a zöld robotos operációs rendszerekre is letölthető az ingyenes alkalmazás. Érdemes viszont az előbbinél iOS 6 rendszert és iPhone 3GS-t használni legalább, míg az Androidon a 2.2-es rendszer és a 7 colos táblagépek az irányadók a megfelelő futtatáshoz és felhasználói élmény eléréséhez. Mivel a jelenlegi verzió megszületésekor is a SmartCity-vel utazók véleménye alapján került sor a megújításra (3 év alatt közel 50 ezer felhasználói visszajelzés került elemzésre), a Ponte.hu Informatikai Kft. a továbbiakban sűrűbb frissítéseket szeretne. Tervezés alatt áll már egy a közeli megállókra kiterjedő kiterjesztett valóság (AR) modell, valamint POI adatbázis is, illetve a sokak által várt Windows Phone verzió. Aki tehát már a jövő szoftverével szeretne okosan utazni Budapesten, az nem hagyhatja ki a SmartCity-t, hiszen végre az utazás már lehet élvezet.

„A klasszikus kor a költészet által emelte fel az embert. A héber az erkölcsi törvénnyel ismertette meg. A jézusi tan a szeretet vallásával váltotta meg. Még hátra van ránézve a legnagyobb tökély fokára emelő megdicsőítés – ez az ismeret. Az ismeretek diadala lesz az, amidőn az a halandó, aki azt mondja magáról: „Én vagyok az Isten!”, leveszi koronáját azon halandó előtt, aki azt mondja: „Én vagyok az ember!”
Jókai Mór: A jövő század regénye