Tölgyes László

Tölgyes László
Forrás: ITB

Auferstehung

Végre az évszaknak megfelelő időt élvezhetünk, a halottakhoz ugyanis nem illene a vénasszonyok nyara. Vége az analóg tévézés korszakának is, de lesz állítólag modulokból összerakható mobil. A hét nyertese viszont mindenképpen a Google lett. Kiderült az is, a lehallgatókat is lehallgatta az NSA, még hazánkban is. Mellesleg feltámadt az Isohunt is halottaiból.

Sokan nem értik ezt a nagy okosóra mizériát, amikor tombol a mobilláz és mindenki táblagépet akar a karácsonyfa alá. A Samsung üdvöskéje elég szépen elhasalt, a Sony ugyan egy öszvér verzióval uralja még a piacot, az almás cég pedig éppen az akkumulátorral harcol, hogy végre piacra dobhassa az iWatch-át. A viselhető kütyük diadala még a jövő zenéjének tűnik, de tudjuk a Google nem akar semmiből kimaradni. Így, mint derült égből a villámcsapás érkezett a The Wall Street Journal cikke a héten, hogy már régen el is készült vele, a sorozatgyártásra keres már csupán megbízható partnereket. Vagyis ha minden igaz, néhány hónap múlva, a bennfentesek szerint a jövő év elején piacra is dobhatja azt. Persze ez nem lenne akkora durranás, ha nem tudnánk azt, végre tényleg egy használható cuccot is kapunk majd a pénzünkért, hiszen Android fog futni rajta és a Google Now hangalapú asszisztensét kapjuk bele szoftvernek. Jelenleg viszont ők is állítólag az ilyen kütyük rákfenéjével, az akkumulátor fogyasztásával birkóznak még. A Google Glass sikere után egy ilyen órával viszont valószínűleg az egész piac sorsa eldőlne, hiszen olyan készüléket tennének le az asztalra, mint amit az Apple anno az iPad-el meglépett. Kérdés persze, hogy nem fogja majd megelőzni vagy a Microsoft, vagy az almás cég, jelenleg még bármi lehetséges, de a Samsung mellélőtt a Gear-el, mint tudjuk.


Nem véletlen tehát, hogy a Glass is ráncfelvarráson esett át, új designt kapott (hagyományos keretekkel és napszemüveggel is használható lesz) és egy remek fülhallgatót is mellékeltek végre hozzá. Gründoltak egy online boltot is mellé, hogy a felhasználók válogathassanak a kiegészítők közül. Mellesleg az Explorer programot is upgradelték, így sokkal többen tesztelhetik a jövő pápaszemét. A tesztelők ingyen cserélhetik majd a korábbi modelleket az új Glass-verzióra, és fejenként három új embert hívhatnak meg maguk közé. Mindenesetre az is kiderült mára a mindennapok részévé vált a virtuális szemüveg, hiszen a héten kiosztották az első közlekedési bírságot is a viselése miatt Kaliforniában. Mindezt azért, mert vezetés közben használta. Mivel az érvényes jogszabály szerint a vezető figyelmét nem vonhatja el monitor vagy projektor, a rendőr állítólag jogosan büntetett az okuláré miatt.

A legnagyobb durranás mégis szoftver szinten történt a kereső óriásnál a héten, 18 új funkciót aktiváltak, mindezt a méltatlanul mellőzött közösségi médiás megoldásukba tuszkolva, a Google Plus-ba. A legtöbb a „Skype gyilkossá” felturbózott Hangouts-ba került, de nem menekültek meg a nóvumoktól a fotómegosztást preferáló felhasználók sem. Nem rejtette véka alá azt sem Vic Gundotra alelnök, hogy a Plus már több, mint 540 milliónyi aktív felhasználóval rendelkezik, hetente pedig 150 milliónyi képet töltenek fel rá. A Hangout végre rendelkezik SMS küldési képességgel is, ami minő meglepetés a napokban jelent meg a nagy vetélytársnál a Facebook Messengernél. Nem nélkülözheti egy Google alkalmazás a cég „core” funkcióját sem többé, így tettek bele geolokációt is. Mostantól nem leplezhetjük hol tartózkodunk, nincs lógás többé a munkahelyről kamu üzenetekkel megtámogatva. Szerencsére kéznél van a Location és a Maps eme funkció tökéletes kivitelezéséhez. Átküldött térképeinkről azonnal indíthatunk így navigációt, keresést vagy bármi olyan kérést, amit a térképen egyébként is meg tudtunk tenni eddig. Ugyan nem váltja meg a világot, de immár az animált GIF-ek is részei a Hangout-nak nyilván mivel a konkurencia, a Tumblr-en nemcsak nyilvánosságot, de újra létjogosultságot is adott neki újra, tehát nem hiányozhat egy üzenetküldő programból sem. Ismerőseinkkel való csevegésnél végre jelzi azt is, hogy mobilneten vagy sem zajlik a kommunikáció, így költséget tudunk megtakarítani, illetve nem terheljük feleslegesen barátaink pénztárcáját.

Mindig is nagy erőssége volt a Hangoutnak a videotelefon funkciója, ami kenterbe verte a Skype-ot már megjelenésekor. Most végre teljes képernyőn és HD minőségben is élvezhetjük a beszélgetéseket minden kompatibilis eszközön, de a fókusszal és egyéb a minőséget javító dolgokkal is játszadozhatunk közben online. Ilyen a Spotlight funkció, amivel a beszélő arcát tudjuk kiemelni, és a hátteret semlegesíteni, akár mozgás közben is a figyelem megragadása végett. Hozzá kell tenni a legtöbb felhasználó nem igazán használta a Hangoutot, hiszen a Gmail-ben is sokkal egyszerűbbnek és látványosabbnak tűnt sokak számára a régi csevegés lehetősége. Azok, akik viszont egyszerűsíteni szeretnék a kommunikációs aktusaikat, valószínűleg a Microsoft nagy Skype akvizíciója óta mindenképpen áttértek már a Google új és alternatív változatára. A mostani ráncfelvarrással viszont már nemcsak külsőleg, de belbecsben is többet tud annál. Persze joggal érheti kritika a céget, mivel ezek a praktikus frissítések gyakorlatilag nem mások, mint a manapság piacon lévő konkurencia legnépszerűbb fejlesztéseinek a szolgai implementálásai. Igaz, így egy nagyon erős klienssé kalapálták ki a sok sebből vérző kommunikációs szolgáltatásukat. Nem szabad arról sem elfeledkeznünk, hogy mindezt a debütálása után majdnem 1 milliárdnyi androidos készüléken lehet azonnal használatba venni is, így elég nehéz lehet alternatív megoldásokkal versenyezni egy olyan szolgáltatással, ami már eleve mindent visz, hiszen a házi operációs rendszerbe lett belebetonozva.

Ami a legtöbb egyszeri felhasználót zsigerileg érinti, az a fotózás terén eszközölt változások garmadájának a megjelenése, hiszen ezek lettek a leglátványosabban előadva. Itt rafináltan a közösségi média platform váltásra ösztönözve próbálja a Google átcsábítani a népet a térfelére játszani. Nekik szólhat az „Auto Awesome Erase” funkció valószínűleg, ami egy huszárvágással eltávolítja a fotóinkról az embereket és a tárgyakat (narcisztikus lelkületű fotósok előnyben ezentúl). Ragaszkodtak viszont az eredeti szerepükhöz és küldetésükhöz, mivel a képek közti keresést is jócskán feljavították. Most már több, mint ezer kifejezést kapcsoltak a rendszerhez, ezeket a Google kép algoritmusa automatikusan azonosítja is. Így kereshetünk a „radai rosseb” vagy az „élőhalottak hajnala” kifejezésekre és azonnal kapunk releváns találatokat, akkor is ha nem lettek megjelölve eleve azok. Mindezt még kibővítették azzal, hogy a köreink szerint megosztott fotókra is találatokat kaphatunk vele. Megszűnt a képfeltöltésekkor kényelmetlen macera a méret és felbontás korlátozása kapcsán is végre. Az iPhone és iPad felhasználók azonban kaptak egy fricskát megint, csak nyitott Google+ mellett működik ez az opció sajnos. Képeinkből készíthetünk rövidfilmet is, az „Auto Awesome Video” magától legyártja ezt, de hozzá tudja fűzni a tárhelyen lévő natív videoklipjeinket is. A csavar viszont az benne, hogy a Plus figyel arra, ha egy videó és fotó ugyanabban az időben készült és figyelmeztet is rá minket, így gyakorlatilag a filmünket egy idővonalra feszíti ki automatikusan. Természetesen hagyományosan vagyis kézi gázzal is szerkeszthetjük a videóinkat, előregyártott sémák, szűrők állnak rendelkezésünkre dögivel ehhez. Mindezen nyalánkságok szerencsére nem egyszerre, hanem fokozatosan zúdulnak ránk az elkövetkezendő hetekben. A leghamarabb a mobil és táblagépes klienseken fognak megjelenni, mivel ezen a platformon használják a legtöbben a Google Plus szolgáltatásait a legtöbben.

Mindez a kemény munka, amit láthatólag az év elejétől belefektettek a közösségi médiás megoldás fejlesztésébe viszont nem jelenti azt, hogy máris az élre törnének ezen a téren. Elég csak arra gondolni, leáldozott már ennek a műfajnak a reneszánsza, hiszen a piacvezető és etalon Facebooktól is szép lassan, de pártolnak el a felhasználói. Habár erős harmadik negyedévről számoltak be, hiszen 17 százalékos pluszba emelkedett ugyan az árfolyam a tőzsdén, de a befektetők joggal aggódhatnak. Az USA-ban a napi aktív felhasználók száma meredeken csökken, különösen az első számú célcsoport, a fiatalok körében. Elég magáért beszél az a tény, hogy a jelentésben ezt a tendenciát véletlenül sem számszerűsítették még egy grafikonnal sem, mert kínossá vált volna valószínűleg a helyzet. Kérdés az is, hogy a tőzsdei szárnyalás oka, a hírfolyamban megjelenő agresszív hirdetések növelése mennyiben fog még nagyobb ellenérzéseket kiváltani a közeljövőben. Másrészt elég szerencsétlenül jött ki a Graph Search mindenhatóságának október eleji kihirdetése. Vagyis hiába állítjuk be azt, hogy csak bizonyos felhasználói kör láthassa a kitett megosztásainkat és információkat, gyakorlatilag mindent lehet tudni az egyszeri felhasználó hálózatban betöltött szerepéről és életéről. Nem titok az sem, hogy manapság már a jövendő felnőttjei inkább a Twittert vagy a SnapChat-et és hasonszőrű alkalmazásokat preferálják, mint a kissé avas szagú és már amúgy is a divatból kimúlt Facebookot. Az pedig hogy ebbe az űrbe a Google Plus eredményesen tudjon alternatív megoldásként befurakodni, elég reménytelennek tűnik, nemcsak a későn ébredés, de a kissé rosszul időzített izzadságszagú feltámadás miatt is. Ha megnézzük a magyar rögvalóságot, akkor itt is azt látjuk, csupán a tartalomkurátor szakma krémje és egy maroknyi cég használja ezt a platformot még komolyan. A Facebook helyett inkább egyre többen kezdik szakmai munkára fogni a feltörekvőben lévő LinkedIn-t vagy a Twittert. Mindkettő minimális befektetéssel tud gyorsan megfelelő népszerűséget és ismertséget fialni. Elkövetkezik tehát hazánkban is végre majd az az időszak, amikor is minden magára valamit is adó it-vállalkozás komolyan veszi azt, hogy a közösségi média fejlesztéseket nem fiatal marketing gyakornokok munkakörön kívüli tevékenységének tekintik, hanem vérprofikra bízzák. Ennyiből legalább megérte végigszenvedni a Google Plus látványos feltámadását, ami majd szép lassan, de kötelező ismérve lesz mindenkinek, mert maga a kereső óriás is univerzális svájci bicskává nőtte ki magát közben. Ugyan utáljuk mert nincs rajta kívül más megoldás, de mégiscsak szeretnünk kell mert csak ez adatott nekünk halandóknak.

Mondjuk mellesleg rá is szolgált a legrosszabb hírű cég névre, hiszen tudjuk, hogy vígan engedte, hogy a mostani Nagy Mumus, az NSA lehallgassa minden felhasználóját ingyen és boldogan. Mindezt könnyen tette meg, hiszen a világszerte megtalálható kommunikációs adatközpontjainak csatornáit egyszerűen feltörhette, így százmilliók adatait szerezte meg egy csapásra. Minderről nem is tudnánk, ha az a bizonyos Snowden nem szivárogtatja ki ezt a kínos tényt. Nem volt ez egy nagy feladat, akkor, ha tudjuk a belső hálózatokon maga a kommunikáció titkosítás nélkül zajlik, gyakorlatilag csak archiválni kellett azt, ennyi volt az NSA „nehéz” feladata. Mit jelent ez a kedves olvasó számára lefordítva emberi nyelvre? Minden egyes keresést, minden Gmailen keresztül küldött vagy fogadott levelet, Google Drive-ra feltolt fájlt el tudtak és tudnak olvasni, akkor is ha titkosított csatornán kommunikáltunk a Google szervereivel. Sanyarú vigasz az, hogy mindenki tudja, hogy a titkosítás amúgy is csak a szerverek front-end szerveréig védi az adatokat, utána már a saját nyers valóságukban kerülnek a hatalmas tárolóközpontokba, ahol a NSA szorgalmasan leszüreteli őket. Persze a Google mossa most a szennyesét, mint Ágnes asszony a lepedőit a patakban. Így a Google+ nagy feltámadása is  vélelmezhető, hogy csupán egy nagy marketing akció része, hogy ne figyeljünk erre a kis csekélységre, ami valójában a cég hitelességének az alapjait kérdőjelezte meg. Nem ad erre az sem felmentést, hogy mint kiderült mindenkit, még a magyar kormányt, a pápát és aki él és mozog a világon és a világszéles hálózatra csatlakozik is megfigyelték. Ha létezett is eddig az a patetikus mítosz, hogy az internet a szabadságra termett, akkor most végképpen rá kell döbbennünk, csak egy illúziót kergettünk az elmúlt 20 év során. Meg kell először halni teljesen ahhoz, hogy fel tudjunk támadni majd egykoron.