Sarlós Gábor

Sarlós Gábor
Forrás: ITB

Süllyedő zászlóshajók

“Haláltusáját vívja a Blackberry gyártója” - “Egy éven belül vége lehet a Nokiának”. Néhány éve még nyomdahibának vagy április elseji tréfának gondolhatta volna bárki ezeket a címeket, a Blackberry és a Nokia megingathatatlannak tűnő módon uralta saját piacát.

A Blackberry - különösen Észak-Amerikában - az üzleti felhasználók szinte kizárólagos mobil internetes készülékeként aratott, míg a Nokia szinte dominálta a mobiltelefon piacot, termékei a megbízhatóság és innováció szimbólumai voltak. A cégnek a gumicsizma gyártástól a legnagyobb piaci kapitalizációjú európai cégig tartó menetelésének története pedig az újkori technológia- és vállalatépítés sikersztorija volt. Hogy történhetett meg, hogy ma már nem a puszta trónfosztással néznek szembe, hanem fennmaradásuk is megkérdőjeleződött?  Íme néhány megfontolandó tanulság.

A technológiai fejlesztés soha nem állhat le

A Nokia az elsők között ismerte fel a “mindenki kezébe mobil kerüljön” elképesztő lehetőségét. Elsők között látta meg azt, ami egyébként mindenki szeme előtt ott lebegett, a bárhol, bármikor való elérhetőség, a “Connecting People” lehetőségének varázsát.  Azt viszont nem vette észre, hogy a telefonáláson túl mi mindenre szeretnék használni az emberek a mobilt, a Nokia Communicator csak az üzleti felhasználók között terjedt el, és teljesen lemaradt az okostelefon trendről.

A saját szabvány hátrány is lehet

Mind a Blackberry, mind a Nokia szembesült azzal, hogy saját fejlesztésű technológiájuk és szabványrendszerük egyszerre áldás és átok. A technológiai problémák és a fejleszthetőség korlátai számos fogyasztót elbizonytalanítottak. Ugyanakkor egyik cég részéről sem volt egyértelmű törekvés arra, hogy szabványaikat elterjesszék, a szoftvert más számára is elérhetővé és fejleszthetővé tegyék, vagy éppen licenc megállapodásokat kössenek. 

Változnak a felhasználók igényei

Fejlesztés és felhasználói igény változás egymást állandóan inspiráló folyamat. A sikeres cégek elébe mennek az igények változásának, de ugyanakkor olyan megoldásokat kell szállítaniuk, amelyek a kifejlesztés idejét követően valóban használhatók. Nem mindig lehet eldönteni, melyik fejlesztés végződik zsákutcában és melyik terjed el akár szélesebb körben is, de ha kell, akár kockáztatva is elébe kell menni a változásoknak.

Mindig vannak versenytársak

Amikor felhőtlen az ég, akkor is készülődhet vihar. A mobiltelefonhoz hasonló ígéretes piac  gyorsan az érdeklődés kereszttüzébe kerül. Volt olyan versenytárs, aki az olcsó gyártással, volt olyan, aki az erős hazai fogyasztói bázisra építve szállt be a versenybe, az Apple pedig iPhone-jával újradefiniálta a mobiltelefont, létrehozta az okostelefont.

Biztonság mindenek előtt

Végül pedig a hűséges vevők sok mindent megbocsátanak, kivéve a megbízhatóságba vetett hit elvesztését. Mind a Blackberry, mind a Nokia ezen a téren nagyot bukott és most nem utolsó sorban ennek a levét issza.