Kerekes Pál

Kerekes Pál
Forrás: Kerekes pal

Fire Phone: Jeff mini-Disneylandje

Bemutatta Jeff Bezos Amazon-főnök a kommunikációs szuperkészüléknek szánt Amazon Fire Phone-t. A napi szinten milliós nagyságrendekben eladhatónak becsült intelligens telefon elbűvölte az újságírókat New Yorkban a premieren. A tizenhatezer jelentkezőből kiválasztott háromszáz szerencsés szakíró megtapsolta a készülék prezentált újdonságait.

A Fire Phone vonatkozásában az „intelligens” kifejezést nem a „jó eszű” vagy „művelt” jelentésben kell érteni. Azt jelenti a cég szóhasználatában, hogy a médiafogyasztás csúcs kütyüjének szánt hang- és képláda egyre sziporkázóbb látványszolgáltatásokat nyújt.

Nem lehet ellenállni, hogy felidézzük: az egész Amazon sztori a könyvforgalmazás megújításának gondolatával indult. Jeff Bezos alapító sikeres fejlesztőként és tehetős banki informatikai szakemberként egész egyszerűen beiratkozott egy könyvügynök-tanfolyamra. Mint később vallotta, csak azért, hogy tisztábban lásson, mire is épült akkoriban a szövegbiznisz. Úgy jött el a tréningről, hogy megállapította: „A könyveknek volt jó ötszáz évük, de most eljött a változás ideje.”

Az Amazon valóban változást hozott. Tartalmi és kereskedelmi értelemben egyaránt átalakította a könyvpiaci környezetet. A siker feltüzelte Bezost és befektetőit. Nőtt az étvágy, és rövidesen az ebook-bizniszről áttértek az elektronikus kereskedés teljes skálájára. Az Amazon portálon a könyv ma már csak egy kategória a sok közül a műszaki cikkek, ruházati termékek között.

A betű országútjáról korán letértek. Pályára állították a Kindle Fire-t a példátlanul sikeres Kindle olvasó továbbfejlesztéseként. Ez azt jelentette, hogy az ekönyv-olvasó készülék szisztematizálása és finomítása helyett valami sajátos média-masina irányába vitték az ebook-kultúrát. Az üzletet a Kindle Fire táblagépezetben látták, amelyhez hozzá lehetett kapcsolni a zene- és tévéipar sikerdarabjait. Sorozatok, filmek kerültek a kijelzőkre. A textkultúra kifutó, akciós termékké módosult

A Kindle Fire-hez illesztett Amazon Prime előfizetéses tartalom kínálat az e-könyvet ugyan a csomag részeként kínálja, de nyilvánvaló, hogy a szöveges portékának nem sok esélye van a szuper-profi hatáselemekkel dolgozó videókkal, filmes átiratokkal szemben. De legyünk igazságosak: közben azért e-reader vonatkozásban is történt egy és más az Amazonnál. De sajnos csak annyi , hogy a könyvvonalon megmaradt gyártók (Kobo, Nook) eszközeit lekoppintották és hangzatos néven piacra dobták. Ilyen a Kindle Paperwhite 1.0 és 2.0 variáns.

Várható volt, már évek óta rebesgették, hogy a Kindle Fire médiatablet kiegészítéseként rövidesen az Amazon is beszáll a mobiltelefon üzletbe. Ugyanis a felmérések és a piaci elemzések egyértelműen igazolják, hogy a tartalom eladhatósága szempontjából a kistelefon megkerülhetetlen üzleti szegmensé avanzsált. Az időközben elég tekintélyessé növekedett mobilkijelző mini Disneylandként kezd funkcionálni. A háromdimenziós képi varázslat mámorító, a bűvölettől a felhasználó szinte elnémul, ami egy telefon esetében gond lehet, már ha feltételezzük, hogy néha a beszédkommunikáció funkciót is kihasználják. Messzire kerültünk a „halló, halló” kezdetű kapcsolatfelvétel diszkréciójától. Kép buggyan fel, zene reccsen a hajdani távbeszélőből.

A most bejelentett telefonról annyit: a Fire Phone a 3d látványelemek, a média-változatosság és persze a kommunikációs sokszínűség csodadarabja. Ez vitathatatlan. Jeff Bezos nem titkolta: nem egy jó mobiltelefont akartak kreálni, egy olyan készüléket, amely trendi és csúcstechnikai fejlesztés. Azt tűzték ki célul: olyan tartalomgépezetet rakjanak össze, amilyet az Amazon felhasználok áhítanak. A Prime-előfizetők – ez az Amazon tartalomszolgáltatása – kedvében akartak járni.

A Fire Phone újdonságai, elsősorban a médiaképesség fokozása, a 3d-megjelenítés, mind-mind az érzékekre közvetlenül hatnak. Az áttételes világkezelés, mint az olvasás például, háttérben maradnak. A szellemi roaminghoz nem szükséges ez a csúcs kütyü, borsos áron. A könyvtől az Amazon eljutott a hangos, látványos, képváltós tekeréshez. Sok szerencsét hozzá!

A Kindle egyébként csodálatos olvasó eszköz, ezt gyakorlatból állíthatom. Nem kell javítani, nem fagy le, és ami a legfőbb: nem kötelező új verzióra váltani. Nem tudhat egy új típusváltozat többet, mint elődje. Szöveges oldalak kerülnek az olvasó elé, lapozni és továbbhaladni kell a könyvben, semmi egyéb. Végre egy gépezet, amelyet nem evolúcióra, hanem tartós használatra terveztek. Száz dollár alatt elérhető a Kindle, és egy életre szóló társ lehet (akár a hagyományos könyv mellett is).