A
Fire Phone vonatkozásában az „intelligens” kifejezést nem a
„jó eszű” vagy „művelt” jelentésben kell érteni. Azt
jelenti a cég szóhasználatában, hogy a médiafogyasztás csúcs
kütyüjének szánt hang- és képláda egyre sziporkázóbb
látványszolgáltatásokat nyújt.
Nem
lehet ellenállni, hogy felidézzük: az egész Amazon sztori a
könyvforgalmazás megújításának gondolatával indult. Jeff Bezos
alapító sikeres fejlesztőként és tehetős banki informatikai
szakemberként egész egyszerűen beiratkozott egy
könyvügynök-tanfolyamra. Mint később vallotta, csak azért, hogy
tisztábban lásson, mire is épült akkoriban a szövegbiznisz. Úgy
jött el a tréningről, hogy megállapította: „A könyveknek volt
jó ötszáz évük, de most eljött a változás ideje.”
Az
Amazon valóban változást hozott. Tartalmi és kereskedelmi
értelemben egyaránt átalakította a könyvpiaci környezetet. A
siker feltüzelte Bezost és befektetőit. Nőtt az étvágy, és
rövidesen az ebook-bizniszről áttértek az elektronikus kereskedés
teljes skálájára. Az Amazon portálon a könyv ma már csak egy
kategória a sok közül a műszaki cikkek, ruházati termékek
között.
A
betű országútjáról korán letértek. Pályára állították a
Kindle Fire-t a példátlanul sikeres Kindle olvasó
továbbfejlesztéseként. Ez azt jelentette, hogy az ekönyv-olvasó
készülék szisztematizálása és finomítása helyett valami
sajátos média-masina irányába vitték az ebook-kultúrát. Az
üzletet a Kindle Fire táblagépezetben látták, amelyhez hozzá
lehetett kapcsolni a zene- és tévéipar sikerdarabjait. Sorozatok,
filmek kerültek a kijelzőkre. A textkultúra kifutó, akciós
termékké módosult
A Kindle Fire-hez illesztett Amazon Prime előfizetéses tartalom
kínálat az e-könyvet ugyan a csomag részeként kínálja, de
nyilvánvaló, hogy a szöveges portékának nem sok esélye van a
szuper-profi hatáselemekkel dolgozó videókkal, filmes átiratokkal
szemben. De legyünk igazságosak: közben azért e-reader
vonatkozásban is történt egy és más az Amazonnál. De sajnos
csak annyi , hogy a könyvvonalon megmaradt gyártók (Kobo, Nook)
eszközeit lekoppintották és hangzatos néven piacra dobták. Ilyen
a Kindle Paperwhite 1.0 és 2.0 variáns.
Várható
volt, már évek óta rebesgették, hogy a Kindle Fire médiatablet
kiegészítéseként rövidesen az Amazon is beszáll a mobiltelefon
üzletbe. Ugyanis a felmérések és a piaci elemzések egyértelműen
igazolják, hogy a tartalom eladhatósága szempontjából a
kistelefon megkerülhetetlen üzleti szegmensé avanzsált. Az
időközben elég tekintélyessé növekedett mobilkijelző mini
Disneylandként kezd funkcionálni. A háromdimenziós képi
varázslat mámorító, a bűvölettől a felhasználó szinte
elnémul, ami egy telefon esetében gond lehet, már ha
feltételezzük, hogy néha a beszédkommunikáció funkciót is
kihasználják. Messzire kerültünk a „halló, halló” kezdetű
kapcsolatfelvétel diszkréciójától. Kép buggyan fel, zene
reccsen a hajdani távbeszélőből.
A
most bejelentett telefonról annyit: a Fire Phone a 3d látványelemek,
a média-változatosság és persze a kommunikációs sokszínűség
csodadarabja. Ez vitathatatlan. Jeff Bezos nem titkolta: nem egy jó
mobiltelefont akartak kreálni, egy olyan készüléket, amely trendi
és csúcstechnikai fejlesztés. Azt tűzték ki célul: olyan
tartalomgépezetet rakjanak össze, amilyet az Amazon felhasználok
áhítanak. A Prime-előfizetők – ez az Amazon
tartalomszolgáltatása – kedvében akartak járni.
A
Fire Phone újdonságai, elsősorban a médiaképesség fokozása, a
3d-megjelenítés, mind-mind az érzékekre közvetlenül hatnak. Az
áttételes világkezelés, mint az olvasás például, háttérben
maradnak. A szellemi roaminghoz nem szükséges ez a csúcs kütyü,
borsos áron. A könyvtől az Amazon eljutott a hangos, látványos,
képváltós tekeréshez. Sok szerencsét hozzá!
A
Kindle egyébként csodálatos olvasó eszköz, ezt gyakorlatból
állíthatom. Nem kell javítani, nem fagy le, és ami a legfőbb:
nem kötelező új verzióra váltani. Nem tudhat egy új
típusváltozat többet, mint elődje. Szöveges oldalak kerülnek az
olvasó elé, lapozni és továbbhaladni kell a könyvben, semmi
egyéb. Végre egy gépezet, amelyet nem evolúcióra, hanem tartós
használatra terveztek. Száz dollár alatt elérhető a Kindle, és
egy életre szóló társ lehet (akár a hagyományos könyv mellett
is).