Bőgel György

bogel_gyorgy
Forrás: -

Kompatibilis, de nem jobb

Meggyőződésem, hogy egy ország versenyképessége már az iskolapadokban eldől. Amit ott nem sikerül megtanulni, később már nehéz lesz pótolni.

 

A múlt év őszén gazdaságinformatikus egyetemi hallgatókat tanítottam az egyik hazai egyetemen. Ez a szak mindig is érdekelt, hiszen tapasztalatból tudom, hogy sok informatikusnak égető szüksége van gazdasági ismeretekre, fontos kérdés tehát, lehet-e a két tárgykört egy egyetemi szakon eredményesen kombinálni. Másra is kíváncsi voltam: a kurzusaim a témájuk miatt általában a felsőbb évfolyamokon szerepelnek, így most találkoztam első alkalommal az új bolognai rendszerben tanulókkal. Vajon mennyire válik be? Jobb mint a régi?

Az őszi kurzust megtartottam, a tapasztalataim vegyesek. Természetesen tudom, hogy nem lehet minden problémát a bolognai rendszer nyakába varrni, sem egy példából általánosítani. Belép az ember egy tanterembe, és szembetalálkozik hetven hallgatóval. Ezt úgy hívják, tömegoktatás. Ez a csoport több mint száz fővel indult, de sokan már lemorzsolódtak belőle. A hallgatók felkészültsége tág határok között mozog: találkoztam egészen jókkal, de szép számmal akadtak olyanok is, akik írási és olvasási problémákkal küszködtek, a motivációról nem is beszélve. Azt is tudom, hogy másutt is hasonló a helyzet.

 

Súlyos problémák ezek, és nem hinném, hogy a bolognai rendszerre való átállás segít rajtunk. Azt hiszem, ideje kimondanunk: a hazai bolognai rendszer nem jobb a korábbinál. Válaszol valamire, de nem a legfontosabb kérdésekre. Talán kompatibilis, de nem jobb. Informatikusok nyilván tudják, hogy ez mit jelent.