Közigazgatás

corona_newscientist.com.jpg
Forrás: newscientist.com
IVSZ-kezdeményezés

Segíteni kell a digitális oktatásra való átállást

Az új koronavírus terjedésével kialakult példátlan helyzet teljes körű társadalmi és szakmai összefogást igényel. Fokozottan érvényes ez az oktatás folyamatosságának biztosítására, hiszen sem a pedagógusok, sem a családok nem állnak készen az azonnali váltásra. 

Az IVSZ ezért javasolja, hogy a Kormány rendeljen el egy ’digitális átállási időszakot’, és a digitális tanrend csak azt követően lépjen életbe. A Szövetség ugyanakkor felajánlja, hogy minden eszközével támogatja az oktatási kormányzat, az iskolák és a családok erőfeszítéseit, amivel kapcsolatban:

  • felkérte a digitális gazdaság szereplőit, hogy járuljanak hozzá az oktatás folyamatosságának biztosításához,
  • a javaslatok összegyűjtése mellett segítséget nyújt a módszertanok és tartalmak kiválasztásában, bevezetésében,
  • felajánlja segítségét az oktatási kormányzatnak az alkalmas otthoni eszközök körének meghatározásában, ajánlások elkészítésében,
  • megszervez egy olyan szakértőkből álló segítői hálózatot, amely "online helpdesk" formában segítené a pedagógusok munkáját.

A digitális oktatási megoldások bevezetése a járvány talán egyetlen pozitív következménye, a már 2016-ban elfogadott Digitális Oktatási Stratégiáról (DOS) és a digitális kompetencia keretrendszerről szóló rendelkezések által meghatározott tennivalókat most a több éves folyamat helyett, egyetlen hétvége alatt lenne szükséges előkészíteni és bevezetni. Az IVSZ ezért javasolja, hogy a következő napokra a Kormány rendeljen el előrehozott tavaszi szünetet vagy ’digitális átállási időszakot’, és a digitális tanrend csak ezt követően lépjen életbe.Egy néhány napos vagy egy-két hetes átállási időszak sem volna elegendő a digitális oktatás teljes körű megszervezésére, de arra igen, hogy az oktatási intézmények, a pedagógusok és a családok felkészüljenek a digitális megoldások alkalmazására. Az IVSZ a tagvállalatai, illetve a digitális gazdaság szereplői nevében felajánlja, hogy minden rendelkezésére álló eszközzel támogatja az oktatási kormányzat, az iskolák és a családok erőfeszítéseit.

Ennek érdekében az IVSZ elnöksége felkéri a szervezet mintegy 400 tagvállalatát és a digitális gazdaság szereplőit, hogy gondolják végig, milyen módon (eszközökkel, szolgáltatásokkal, szakértői kapacitásokkal, stb.) tudnának hozzájárulni az oktatás folyamatosságának biztosításához – és egyben köszönetet mond azoknak az ágazati szereplőknek, amelyek már megfogalmaztak különböző felajánlásokat. Az IVSZ nemcsak ezeknek a javaslatoknak az összegyűjtését vállalja, de a szervezet oktatási munkacsoportjának bevonásával olyan módszertani ajánlások kidolgozását is, amelyek segítenek a lehető leghatékonyabb ingyenes oktatási csomagok, módszertanok és tartalmak kiválasztásában és bevezetésében.

Tisztában vagyunk azzal, hogy sok pedagógus még nem próbálta ki a digitális eszközöket és digitális pedagógiai módszereket – őket szeretnénk megnyugtatni, hogy léteznek olyan egyszerű megoldások, amelyek elsajátítására néhány óra elegendő. A javasolt átállási időszak idején nemcsak erre nyílna mód, hanem arra is, hogy a családok – akár felajánlott támogatások, akár egy kamatmentes állami hitelprogram – keretében beszerezzék azokat a digitális eszközöket, amelyek a távoktatásban való részvételhez szükségesek. Az IVSZ felajánlja segítségét az oktatási kormányzatnak az alkalmas otthoni eszközök körének meghatározásában, ajánlások elkészítésében.

Az infrastruktúra, a digitális eszközök és a digitális megoldások rendelkezésre állása sem elegendő azonban a digitális platformon történő oktatáshoz: mind a pedagógusok digitális pedagógiai módszertani ismereteit, mind digitális kompetenciáit fejleszteni szükséges. Az IVSZ felajánlja, hogy igény esetén tagjai és az IKT szektor képviselői körében megszervez egy olyan segítői hálózatot, amelyben valamennyi digitális oktatási platform, eszköz és szolgáltatás szakértői helyet kapnának és egyfajta „online helpdesk” formájában segítenék a pedagógusok munkáját.

Végezetül javasoljuk, hogy a digitális oktatást – különösen az átállási időszak alatt – kellő rugalmassággal kezelje az oktatási kormányzat; véleményünk szerint jelen helyzetben a legfontosabb az oktatási tevékenységben való rendszeres aktív részvétel. A mostani „digitális tanrendet” egy majdani digitális oktatási rendszer tömeges tesztjének javasoljuk tekinteni, keresve a hosszú távon is alkalmazható legjobb gyakorlatokat. A mostani kényszerű kísérletet pedig ágyazzuk egy társadalmi mozgalom keretei közé: #azertistanitok / #azertistanulok.

Kérjük tagjainkat és minden, a digitális gazdaságban érintett vállalkozást, hogy amennyiben eszközzel, licensszel, szakértelemmel vagy bármilyen egyéb módon támogatni kívánja a digitális oktatás bevezetését, vegye fel a kapcsolatot az IVSZ Oktatási munkacsoportjával az alábbi címen: digitalisoktatas@ivsz.hu