ITexec

Shapr3D.jpg
Forrás: ITB
Szoftveripar

A felhasználói élmény mindent visz

Egyszerűen, tömören, a régi sajtó egyik bevett műfaját használva, mínuszos hírben összefoglalva nem biztos, hogy megragadja az ember figyelmét az az információt, amely a legutóbbi ITBUSINESS podcastepizód elkészítésére késztetett.

Évente megrendezett fejlesztői világkonferenciájának alkalmával az Apple díjazza az előző esztendő mezőnyéből kiemelkedő appok és a játékok fejlesztőit. 2020-ban, amint erről az Apple egyik június végi sajtóanyaga meg is emlékezik, az app kategóriában nyolc terméket, illetve azok fejlesztőcégeit tartotta dicséretre méltónak. Közöttük az egyik a Shapr3D termék és az azonos nevű magyar alapítású és budapesti székhelyű cég, amelynek alapító vezérigazgatója Csanády István.

Riporteri pályám hosszú évtizedei alatt rengeteg emberrel hozott össze a sors és a szerkesztőim közül az éppen aktuálisak. Riportalanyaim között olyan személyiségeket tartok ehelyütt megemlítésre érdemesnek, mint Bill Gates, akivel háromszor is beszélgethettem, Louis Gerstner (a fiatalabbak kedvéért: az IBM világcég első embere volt 1993-tól kilenc éven át), Stan Shih (az Acer alapítója és sok éven át elsőszámú vezetője), hogy csak néhányat említsek az angolul folytatott beszélgetéseimből. A magyarok közül – és a nemcsak informatikai irányultságú és nem csupán írásban, hanem podcastcsatornákon és tévében publikált anyagaimból is válogatva – itt és most Bojár Gábor, Csík Gusztáv (legendás dzsessz-zongorista) és Charaf Hassan nevét említem.

Meglepő és számomra rendkívül inspiráló volt a Csanády Istvánnal folytatott podcastbeszélgetésem, amelynek eredményeként az ő skalpja a riporteri övemen az egyik díszhelyre kerül, ha szabad egy ilyen bizarr képpel kifejezni nagyrabecsülésemet. Magyarázatul és az érdeklődés felkeltésének nem titkolt szándékával a szóban forgó podcastepizódból idézek – szöveghűségre törekedve – Istvántól, minden kommentár nélkül.

„A CAD, a tervező szoftverek elég szűk keresztmetszet volt sokaknak a karrierjében, mert annyira borzalmasak ezek a szoftverek. Egyet tudok érezni ezekkel az emberekkel, akik ezt így érzik.”

„A családomban sok a mérnök, ezért már egészen korán el kezdtem modellezni én is emiatt.”

„Számos okból kifolyólag én nagyon ilyen felhasználóiélmény-fókuszú lettem.”

„A CAD-iparág, mint olyan, az nem egy termékfókuszált iparág, ezek a termékek, amik ebben az iparágban vannak, ezek tényleg borzalmasak, 20-30 évesek, ami, ugye, egyébként döbbenet, mert ha belegondolunk, hogy most kijön egy mérnök az egyetemről, és a szoftver, amivel dolgozni fog, az öregebb, mint ő.”

„Általános trend, hogy felhasználóiélmény-fókusszal újraterveznek termék- vagy szoftveriparágakat gyakorlatilag, és ezt használják, mint differenciáló tényezőt a hagyományos termékekhez képest, mert egyszerűen ez ma rettenetesen fontos már, a felhasználói élmény. (...) én, ugye, ’88-ban születtem, tehát abszolút millenniál vagyok, és a millenniáloknak ez a felhasználói élmény, a felhasználói felület nagyon-nagyon-nagyon fontos. Ma már azért egy igen jelentős tömeget képviselünk a munkaerő-piacon, tehát azok a cégek, szerintem, akik felhasználóiélmény-központúan tudnak szoftvertermékeket újragondolni, így akár ilyen 10-20-30 éves szoftvertermékeket újragondolni, azok rettenetesen jól vannak pozícionálva szerintem a következő 10-20 évre.”

A Csanády Istvánnal készített podcastepizód itt hallgatható meg: