ITexec

keskeny_es_altalanos_MI.jpg
Forrás: community.nasscom.in
Startupok

A mesterséges intelligencia kerítése sincs kolbászból

Riporter tervez, Élet végez. Van az úgy, hogy magányának mélyén az ember elgondolja, mit fog kérdezni, milyen irányba tereli majd a beszélgetést, mi legyen a fókuszban, és hogyan épüljön az ív az első kérdéstől az utolsóig, ám a nagy betűs Élet közbeszól. A megkérdezett, élve a maga életét, arra fordul, amerre a mindennapjai irányítják. A z ITBUSINESS legutóbb podcastepizódja egyáltalán nem úgy alakult, ahogyan elterveztem, de ezt cseppet sem bánom.

Azzal a prekoncepcióval indultam az Ultinous Budafoki úti irodájába, hogy akkor most a mesterséges intelligenciáról, annak is inkább az alapjairól tudok majd meg többet, és bemutatok egy, nyílegyenesen a siker felé száguldó startupot. Előzetes információim alapján arra jutottam, hogy az Ultinous övig benne van az MI világában, nem csupán az elmélet síkjain, hanem a gyakorlatban is, és noha 2014-ben alapult, immáron fontos ügyfeleknek nyújtott és nyújt MI-alapú megoldásokat.

A céget három hónapja vezérigazgatóként irányító, társalapító Balogh György ült velem szemben a videófolyamok valós idejű elemzésével foglalkozó cég tárgyalójában. Ami az MI alapjait illeti, ő a „Narrow AI vs General AI”, vagyis a keskeny MI és az átalános MI által meghatározott dimenzióban helyezi el a cégét, mégpedig a narrow AI közelébe. (Szakirodalmi források szerint a keskeny MI világában az üzleti, ipari körök játsszák a meghatározó szerepet, itt általában egy vagy kis számú probléma megoldása a feladat, és kifejezetten a gyakorlati alkalmazások kidolgozása, használata a cél. Az általános MI-ben a tudósok fújják a passzátszelet, itt egyszerre sokféle probléma megértése a cél. A két területet sok más módon is leírhatjuk, például úgy is, hogy a keskeny MI-ben kisebb befektetéssel fejleszthetők ki a gyakorlatban használható, tehát értékesíthető megoldások, míg az általános MI-ben legalább egy nagyságrenddel nagyobb befeketések szükségesek, mint a keskeny MI-ben. Újabban egy harmadikféle MI-ről is beszélnek a szakirodalomban, amelynek Super AI a neve.)

Amikor az Ultinous napi működésére tértünk át a beszélgetésünkben, György elmondta, hogy milyen nehézségekkel, dilemmákkal találták magukkal szemben az MI magyarországi piacán.

Az utóbbi hónapok legfontosabb tanulsága az Ultinous számára az, hogy újra kellett fókuszálni a működésüket. Az ügyfelek konkrét igényeit kielégítő konkrét megoldások kidolgozása, tehát projektsora helyett most a productra, tehát a termékre koncentrálnak. A költséges és olykor kétséges kimenetelű ügyfélspecifikus projektektől a termék fejlesztése felé fordul tehát most a teljes vállalkozás, ami jelzi, hogy az MI világában is számít az üzleti stratégia.

Nagy a verseny a keskeny MI-s cégek között, derült ki György szavaiból, ami azt is jelenti, hogy kínálatban nincs hiány, az ügyfél válogathat a megoldások között. És ahogy György mondja, számít, hogy milyen a felhasználó élmény, és számít, hogy mennyire pontos következtetésekkel segíti az adott megoldás az ügyfél üzleti működését. Továbbá az is fontos választási szempontja az ügyfélnek, hogy az adott megoldás futtatásához milyen, mennyire combos erőforrás (értsd: hardver) szükséges.

Nincs kétségem afelől, hogy nem teszi rossz helyre az a befektető, aki az MI területén működő cégbe invesztál, ám nem mondhatni, hogy ebben a világban könnyű sikeresnek lenni. Itt sincs kolbászból a kerítés, nagy itt a tülekedés, sokan mások is hisznek abban, hogy a jövőnkre az MI nagy hatással lesz, tehát az e szegmensben sikeres vállalkozások óriási profitot hoznak majd.

A cikkben említett podcastepizód itt hallgatható meg: